jobbigt..olydig häst, känner mig ensam.

T

tejp

Hej!
Nu mot sommaren har min ena häst börjat testa mig, om jag ska leda ut honom från hagen, så ska jag vända honom så jag kan stänga grinden, så går han rakt fram, bara går rakt på samtidigt som han börjar beta, så jag är typ vid rumpan och han drar, och jag kan inte släppa grinden då rymmer ju den andra hästen..så då får jag släppa honom.
Sen bet han mig häromdagen, börjar jämt beta när man leder honom ( asså JÄMT det spelar ingen roll hur många gånger jag drar upp hans huvud, han börjar ändå beta..) och sliter sig och springer iväg ibland när man leder honom upp till stallet..
Han slängde av mig och skenade iväg flera gånger när jag red häromdagen också.
Jag har inte ridit sen dess..hittar ursäkter typ för att inte rida honom, tänker varje dag att "idag ska jag rida honom" men jag gör aldrig det...
Åh virrigt inlägg, men vet inte vad jag ska ta mig till, känner mig så dålig och värdelös som inte klarar av min häst..:cry:
Dessutom känner han sig ensam, så han kan inte bli riden själv, stegrar, bockar, skenar osv då..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: jobbigt..olydig häst, känner mig ensam.

Hur länge har ni känt varandra? Det låter som att ni behöver träna på att få upp förtroendet för varandra - han blir nervös ensam med dig och tar överhanden över dig och du blir nervös tillsammans med honom men eftersom han är starkare vinner han.
Ta hjälp av en bra tränare eller en duktig hästmänniska i stallet som kan hjälpa er jobba mer tillsammans och lära er lita på varandra, de kan även lära dig lite tekniker som gör att du känner dig säkrare i att hantera situationer som när han sliter sig och blir nervös ute.
 
Sv: jobbigt..olydig häst, känner mig ensam.

halvt knapplån

Jag tolkar det som att han ger blanka katten i dig och att han äter om han vill (han bestämmer vad han får göra typ). Gällande att rida ensam ute i skogen håller jag dock med, där behöver han träna på att vara själv och att få förtroende för dig. Egentligen handlar det om samma sak...

Har du någon människa som kan promenera med er när ni ska rida ut själva? Kanske verkligen gå back to basics och leda honom första gångerna? Ta hjälp i grinden till hagen också, så att du kan ha full fokus på hästen och någon annan stänger grinden.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 841
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 881
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp