jobbigt med hela hästen i handen...

A

AtletShipping

HAr en häst som jag nu haft på prov i nästan en månad.
Han är underbar att rida men jag har ett problem med han lite då och då..
Under uppvärmningen så vill han gärna gå i låg form, vilket han får eftersom han klarar inte högre i början av passet, men då under uppvärmingen blir han bara tyngre och tyngre och liksom hänger sig i tyglarna emellanåt, han håller dock samma takt och tempo men det blir så jobbigt. Det brukar lätta i slutet av passet och han hänger sig mindre och mindre.
När han hänger sig så har hans ägare sagt när hon haft lektion för mig att jag ska sitta till samtidigt som jag tar tyglarna mot mig och lättar och göra små halvhalter då och då när man börjar känna att han börja hänga sig i bettet.
Och det funkar och det går jättebra när hon hjälper mig (men nu har hon inte kunnat komma denna veckan så jag har fått träna själv) men när jag gör som hon sagt så bara rycker han upp huvet, snubblar till ibland för att sedan bli jätte lätt och det känns som jag knappt har nåt i handen, men sen bara hänger han sig fast igen.

Har provat med att bara släppa tyglarna och rida helt utan, vilket funkar men då blir han lite framtung och jobbig på det sättet.
Har provat med att driva samtiditgt som jag sitter om, funkar jättebra men inte i längden.

Ägaren kommer i helgen och jag orkar inte vänta.. Ska rida han imorrn och vill helst inte få ont i armarna :o

Har ni nåt råd?

Sv: jobbigt med hela hästen i handen...

jag tror att det handlar om att han prövar dig lite, när hans ägare inte är där , var bestämd mot honom , låt honom helt enkelt inte tynga ner sig. kan tänka mig att det är jobbigt när han liksom tynger ner sig.
gör som ägaren säger men närhan blir så där jättelätt , håll bara handen stilla se kanske han kommer i form ?
jag tror du kommer komma underfund hur han ska ridas , han verkar lite speciell ju . men jag hoppas det går bra .
lycka till ! ;) :D
glöm inte att strecha armarna :angel: haha :rofl:

Gör mycket halter och övergångar, samt rygga några steg ur halten & sen direkt fram i trav igen.
Sånt är jättebra för att få hästen att bli mer "självbärande".

AtletShipping skrev:
Under uppvärmningen så vill han gärna gå i låg form, vilket han får eftersom han klarar inte högre i början av passet, men då under uppvärmingen blir han bara tyngre och tyngre och liksom hänger sig i tyglarna emellanåt, han håller dock samma takt och tempo men det blir så jobbigt. Det brukar lätta i slutet av passet och han hänger sig mindre och mindre.
Om han redan i början av passet när han får sträcka ut blir framtung så behöver du antagligen ändra på din ridning eller så klarar inte din häst att bära sig mer än ett par minuter i början (vilket inte alls är särskilt ovanligt).

AtletShipping skrev:
När han hänger sig så har hans ägare sagt när hon haft lektion för mig att jag ska sitta till samtidigt som jag tar tyglarna mot mig och lättar och göra små halvhalter då och då när man börjar känna att han börja hänga sig i bettet.
Att "ta tyglarna emot sig" låter lite grand i mina öron som att man antagligen drar eller rycker?
Att föra handen bakåt är nästan aldrig bra.
Att däremot hela tiden krama tygeln mjukt och fint, röra på fingrarna lite lätt så att bettet rör sig lite grand i munnen många hästar fint.

AtletShipping skrev:
Och det funkar och det går jättebra när hon hjälper mig (men nu har hon inte kunnat komma denna veckan så jag har fått träna själv) men när jag gör som hon sagt så bara rycker han upp huvet, snubblar till ibland för att sedan bli jätte lätt och det känns som jag knappt har nåt i handen, men sen bara hänger han sig fast igen.
Att ta handen bakåt är just den effekten, du gör det obehagligt och drar hästens huvud innåt emot dig. Är det så att han redan är obalanserad och framtung så är det inte alltför underligt att han snubblar eller brytter av.
Att du knappt har något i handen kan mkt väll betyda att han krullat ihop halsen, eftersom det är det du gör när du för handen bakåt, du drar in mulen och får på så vis mer tygel, antaglgien därför det känns lättare?

AtletShipping skrev:
Har provat med att bara släppa tyglarna och rida helt utan, vilket funkar men då blir han lite framtung och jobbig på det sättet.
Det är då man värkligen måste börja RIDA. Använda sätet och driva på med skänklarna.
För att få hjälp med exakt vad du borde göra och när skulle jag kontakta en tränare som kan hjälpa mig och se och säga till.

Hejsan,

den hästen jag har ridit i ca 4 månader nu hade exakt samma problem i början. I uppvärmningen är det fortfarande lite jobbigt men det är milsvid skillnad.

Det vi (jag o min tränare) gjorde var att till en början inte erbjuda hästen handen, och jag fick hela tiden tänka "utan hand" det var jättesvårt eftersom när jag tog fram handen följer hästens huvud med för att åter ta upp det hårda stödet, fast med längre tyglar.
Vi red massor av övergångar, och då menar vid varje bokstav, trav-halt-trav-skritt osv. I varje övergång var det jätteviktigt att jag verkligen försökte sitta ner i sadeln och lätta på tygeln för att inte erbjuda handen så att han skulle trampa under sig i avbrottet och lätta i handen. Jag petade även lite med spöt på baken i övergången för att ytterligare förtydliga att det är bakbenen som ska gå inunder kroppen. (Spöt kanske inte funkar på alla hästar) Ju mer man vågar lätta på handen destå mer är man tvungen att börja rida med sitsen, man måste ju kompensera den hjälplöshet man känner när man tvingar sig att rida utan hand.

Som ovanstående inlägg skrev så är det supereffektivt att rygga, gärna med en person som hjälper från marken så att stegen blir kvicka och vändningen mellan ryggning och fram snabb (tunga hästar har ju en tendens att släpa sig fram...)

Detta (med mera) har funkat superbra på min häst och nu går han bärigt och lätt åtminståne halva ridpasset :)

Kanske du tar lite för mycket i honom om han slänger upp huvudet.
En viktig sak att tänka på är att rida hästen bakifrån och fram vilket resulterar i att hästen lägger vikten på bakdelen.

Jag skulle nog fortsätta med halvhalter och rid igenom dom ordentligt och tänk på att ge hjälperna samtidigt.
Halvhalterna gör så att han kommer upp sig lite grann.
När du gjort en halvhalt så se till att han kommer fram i skritten , ökar tempot lite grann.

Lycka Till Lakrits

Precis så fick jag göra när jag red en ridskolehäst som jag aldrig ridit förut och vi var utei paddocken (Hästarna blir helvilda bara av det!) och det blåste och det ekade en speakerröst över hela området.

Jättebra övning! Men det känns som att den är lättare om man har egen häst/foderhäst etc. för ponnyn jag red blev bättre och bättre, lossnade då och då men det ger ju inte ngt resultat oss emellan i större utsträckning eftersom ngn annan hänger sig i tyglarna en annan lektion.

Tycker det är lite läskigt att det blir så. Att ngn suttit och dragit i en häst eller att bettets tryck mot lanerna förknippas med smärta..
Ponnyn jag red har bara varit på stallet ett tag, tjejen som hade honom innan hade varit jättehård på handen... Hemskt!

När jag red honom nästa gång var vi inne, då hll han inte alls på med handen men var ganska springig.

Släpper ett fel, lägger man till med ett annat. - Mitt ordspråk, haha!

Bara lite skriva av sig, blev insprirerad av ditt inlägg ;). Ha d gött, tjejen, kram /Siri

Hej!
Prova också att lyfta handen rakt upp utan att det blir en förhållning. Bara så att du lyfter honom uppåt. Jag rider lite westernispirerat efter 20 års dressyrridande, det har gjort min häst mer bärig och samlad än nånsin. I galoppen höjer jag innerhanden lite och ställer marginellt innåt, sen får jag henne att arbeta med baken genom att skänkla mer med ytter. Efter en stund kan man släppa ställningen inåt.
För en månad sen bar jag henne i galoppen, nu är det tvärtom! Hon är så samlad och under sig att vi kan galoppera 2,3 steg, göra halt och rygga 5 steg, skritta 5 galoppera igen....ect. Prova detta, men tänk i övrigt på att aktivera hästen hela tiden. Låt inte honom vara säker på att nu ska vi rakt fram eller här ska vi stanna. Vill han åt ena hållet tar du det andra eller ryggar några steg. Du ska ligga före hästen! Är min ouppmärksam gör jag snabba halvhalter och 1/4 bakdelsvändningar några gånger tills hon fattar att det är bäst att hänga med!

Hoppas det går bra!!!
Cilla.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: lilstar
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat