Jobbigt läge.. *hjälp:

A

ArabianGirl

Jag har haft en häst på foder i ett år nu. Vi skrev i kontraktet att det var för ev senare köp, vi skrev dock inget pris på hur mycket jag skulle köpa honom för.

Jag har frågat om jag får köpa hästen nu, men hästägaren har kommit på att hon vill spara hästen till sin 9 åriga dotter. Det kommer dröja minst 5 år innan hon vill rida på den hästen, och jag känner att jag har inte lust att lägga ut massvis med pengar på att träna upp en häst som jag sedan måste ge tillbaka helt gratis till ägaren, när hästen stigit med 50.000 i värde..

Jag vill absolut inte sluta vara fodervärd på denna häst, det är inte ett alternativ. Ägaren vill absolut inte heller att jag slutar. Det enda ägaren vill är att jag har hästen på foder i 5-8 år till, och sedan ger tillbaka den till dom. Är inte det en ganska orättvis deal, med tanke på att hästen då kommer vara mer än dubbelt så mycket värd som nu? :confused:

Sv: Jobbigt läge.. *hjälp:

Ni kanske skulle kunna göra så att du får en slant för att du utbildar/tränar hästen?

Jag förstår verkligen hur du känner och att du tycker att det är orättvist.

Men lämna tillbaka hästen då!
Det är så här fodervärds-situationen är.
Sen ska du väl inte vara säker påatt hästen är värd så mycket mer om några år. Hästen kanske fastnar i ditt staket och blir obrukbar i morgon.

Vet inte om jag tycker det är en så orättvis deal då du faktiskt inte binder något kapital.Hästars värde kan ju snabbt förändras dessutom.Se bara till att du har ett ordentligt fodervärdskontrakt och ett avtal om ev köp.

Fast jag förstår inte vad hästens värde har med saken att göra, om du ändå inte ska köpa hästen vid fodervärdstidens slut? Om du inte vill gå med på villkoren som ställs måste du lämna tillbaks hästen. Något annat val har du ju inte...

Men lämna tillbaka hästen då!
Det är så här fodervärds-situationen är.
Sen ska du väl inte vara säker påatt hästen är värd så mycket mer om några år. Hästen kanske fastnar i ditt staket och blir obrukbar i morgon.

Instämmer helt.

Du har två alternativ som jag ser det

1, Lämna tillbaka hästen och låt ägaren fixa någon annan som tar hand om den

2, Fortsätt att vara fodervärd åt hästen och njut av att få låna en häst som du trivs så bra med.

fodervärd är man ju för stundens nuvarande nöje och sin egen nuvarande utveckling (mao. generellt har man en egen häst mer långsiktigt och kan inte på samma sätt välja vid vilken fas i hästens liv som man vill finnas vid dens sida), så att hästen kommer att stiga i värde är ju något som kompenseras av att du får vara med vid den perioden i hästens liv som du tycker är roligast utan att du behöver ta ekonomiska risker.
Så ser jag det och därför har inte det sista du skrev (om värdet) någon betydelse...

du har tre realistiska lösningar som du kan komma fram till (vad jag kan komma på)...
  • vill du ha en chans att omsätta ditt arbete i pengar (förtjänst-resultat) och få så mycket tillbaka som det bara går av det arbete du lägger ner ska du nog köpa en häst (denna verkar ju inte vara ett alt eftersom den inte är till salu).
  • hör du till de som anser att du mest gör ägaren en tjänst genom att utveckla dens häst och inte vill binda dig så får du väl fråga om du inte kan ses som utbildare som får ersättning av ägaren eller gratis medryttare el dyl. (detta kanske kan vara ett alternativ för denna hästen beroende på ägaren...)
  • vill du fortsätta rida just denna hästen får du helt enkelt finna dig i ägarens krav.
  • sen en lite mer utopisk där du både kan äta kakan och ha den kvar... köp hästen och låt ägarens unge ha den på foder i några år...

btw, av ren nyfikenhet undrar jag om ägaren vill att du ska binda upp dig på 5-8 år på ett kontrakt (alltså alla år på en gång)?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 549
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 079
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka