Jobbigt beslut..

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare annelisas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 230
A

annelisas

Har idagarna tagit beslutet att min gammla polle skall få somna in..
Min bästa vän jag gjort allt för i 10 år..

Det har varit många samtal med vet och equeterapeuter ang hans stackars ben. Som än sålänge bär honom, men som gradvis kommer att bli sämre.
Finns inget att göra. En häst som är pigg i huvudet men sliten och trött i benen. Vill inte att han skall börja få ont om han inte redan har det. Vill att han skall få somna in värdigt. Hemma på gården.
Minnas honom så fin som han är nu..
Innan han blir sämre, innan de onda kommer ikapp.

Men det gör så ONT:cry: i hjärtat. Är så rädd.
När skall jag ringa? Bestämma datum, nu på engång el vänta ng vecka?
Många tankar som far i huvudet.
Jag har bestämt mig för att vara med till slutet-om jag orkar.
Gör man det? Går man vidare? Just nu är det bara tomt.

Någon av er som tagit bort er bäste vän?

Berätta gärna. Tack för att jag fick skriva av mig.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jobbigt beslut..

Stackars dej!! Det är inte lätt. Jag har oxå fått ta bort min häst för 5 år sedan. Det gör ont ännu när jag tänker på honom.... :cry:

Han hade pålagringar i hf samt spatt bak. Jag lämnade honom på hästkliniken. Det var fruktansvärt.... :cry:
Saknar honom än fast jag har en ny häst. Man kommer nog aldrig riktigt över det. Bara såå otroligt jobbigt....

Min allra bästa vän fick somna in för exakt en månad sedan.

Jag var med ända till slutet - man orkar, tro mig. Och man överlever - även om man inte tror det.

Det känns i hjärtat, och det går inte en sekund utan att jag tänker på min älskade ponny, men man har ju gjort ALLT för dom i alla år, då måste man även ha modet att låta dom gå när det är dags. Det är sådant som hör till livet som hästägare.

Jag tycker du gör rätt i att ta bort din vän innan det blir ohållbart. Bättre att minnas honom glad och relativt frisk, bättre att ta bort honom nu, hinna säga hej då, hinna skämma bort han sista veckorna, än att det ska bli panik när han blir jättedålig.

Min finaste togs bort i sin älskade sommarhage. Hade en superkille ute från nödslakten, han var så bra på sitt jobb. Allt gick fort och smidigt.

Är det något du undrar över så får du gärna skicka ett PM, jag tyckte hela processen blev lättare efter att ha fått reda på exakt hur allt skulle gå till.

Jag saknar min älskling varje dag, men vet ändå att jag gjorde rätt. Det var inte rätt för mig, men det var rätt för min ponny.

*skickar styrkekram*

Vi fick lov att avliva min lilla prinsessa i Januari i år, och det var det värsta jag har varit med om.
Det som gäller är att du inte ska vara med när dom ska avliva hästen, det blir så mycket jobbigare då. Åk iväg någon annan stans, det är så mycket bättre!

Jag tycker att du ska ringa och boka så fort som möjligt, tänk bara på att din häst kommer att få det toppen på andra sidan. Springa på de evigt gröna ängarna och slippa ha ont.

Det är tungt att göra någon sådant, men du klarar det!
Kramar

Usch, det är så hemskt när det börjar närma sig.. min ponny fick vi avliva för tre år sen, hon hade gradvis under ett halvår blivit sämre och sista veckan var hon riktigt dålig, hon som annars brukade vara pigg med glimten i ögat var alldeles matt och det syntes att hon inte ville vara med längre.

Att ta beslutet kommer aldrig att vara lätt för någon hästägare, och jag bävar inför dagen när min nuvarande gammeltant behöver somna in.

Men samtidigt, ingen vill se sin häst lida? Och du resonerar väldigt rätt där att det kanske är bättre för honom att få somna in nu innan det börjar bli riktigt illa. Jag tror också på att det bara blir värre att vänta, ta tag i det på en gång och se till att ni får en underbar sista tid tillsammans :)

Jag fick ta bort en häst i somras pga shaking head disease. Han hade haft det länge länge utan att någon fattade vad det var för fel på honom, men efter 4 år i min ägo så hade det gått för långt. Han slog sig själv med hovarna i mulen tills han började blöda, han ramlade omkull. Det var som att på en natt vände allting. Jag bokade en tid så fort det bara gick.

Efter dåliga erfarenheter med att droga hästen till döds valde jag skjutmask. Och var inte med under själva proseccen. Har man varit med vid en avlivning där hästen drogas så vill man oftast inte vara med vid en till. Det är obehagligt och hemskt. Även om det verkar "brutalare" att skjuta hästen så tror jag att de orsakar mindre smärta.

Man gråter - och man gör det. Vi tog bort dotterns ponny i augusti, själva beslutet och väntan var jättejobbigt. Sen när det väl var dags gick det så fort, och ångestkänslorna kom. Vem är jag att bestämma att den här fina hästen ska dö??? Men då får man komma ihåg anledningen till att det blev som det blev, och gråta och sen går man vidare. Minns den fina tiden man haft med sin älskade häst, och gömmer den i minnet. Kramar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 323
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 463
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka