jobbig unghäst

H

hermitage

har ett russ på fyra år har haft han i 2 år.och håller på att köra in han.men när jag tömkör så taktar han,stegrar,gå snett.står o stampa och backar o vill inget.vad ska jag göra.han har tömkört många gånger innan.han är duktigt dom första 5minuterna men sen så börjar han.Innan betet så körde jag han med vagn några gånger och han var duktig i början men så börjar han så på slutet.vad ska jag göra orkar nästan inte med han längre:cry:

Sv: jobbig unghäst

Hej min vän.Först vill jag säga till dig GE INTE UPP. Jag vill tala om att jag själv jobbar med Trav Hästar och kör in kanske ca:10-12 stycken per år. Kanske kan det vara så att han är lite dålig på sin egen framåt bjudning.Jag skulle råda dig till att ni är 2 stycken under en period,du som kör in går med Töm bakom, en vän till dig som är orädd som går framför honom/jämte honom gärna med longerlina så han kan gå före om det skulle passa honom.Är han känslig för ljud?Lägg i så fall lite bomull i hans öron det kan hjälpa mycket.Börja sedan med små korta pass,kanske bara på 3-4 minuter så han inte hinner tröttna eller komma på andra ideer. Avsluta när det går som bäst så han kommer ihåg detta och har med sig det till nästa gång. Med tanke på den korta tiden du skall hålla på nu i början,så kan du med fördel ta ut honom 2 gånger per dag.Men avsluta alltid när det går som bäst.Prata och beröm mycket när han är duktig.Variera dina rundor så det blir olika vägar så han ej sätter det i något system och lär sig dina vägar.Vet ej vad du har för bett,men använd gärna ett vanligt ordinärt bett på honom. Hoppas detta kan hjälpa er en bit på vägen,det finns mer vi kan prata om när det gäller detta men försök så här under en liten tid.Du får jätte gärna höra av dig till mig för mer råd eller hjälp,eller bara tala om hur det går. Det hade varit roligt.Lycka till nu och kämpa på.Mvh Cosima D;);)

okej tack så mycket:).har vanligt bett.han tuggar på bettet som en idiot testade med gummi bett men det bet han sönder samma dag.

Hej igen Cosima här. Det är bra att du använder vanligt Bett, gummi betten brukar inte vara till fördel med en sådan här Herre. Hur har det gått för dig idag? Jag hoppas och tror att det gått någorlunda bra i alla fall.Du kan väl skriva några rader och berätta om du har tid och lust. Det är alltid kul.Ha det gott så länge och sköt om er. Mvh Cosima D;)

Jag håller med Cosima i allt :) Vi har en bråkig ungmärr som vi kör in nu, hon stegrar gärna och är lite bockig av sig med. Vi är 3 personer när vi tömkör henne, två går på varsin sida med linor och en går bakom med tömmar. Försöker hon ge sig på en stegring drar vi ner henne och får henne framåt på rätt köl igen så att säga, när hon känns rätt stabil och framåt av sig själv och lyssnar på tömtag, smackningar osv så backar vi som håller i linorna och går bak med den som tömkör. Även som Cosima sa så kan bomull i öronen göra rätt mycket under.

Angående att han vänder och går undan .. hur har du tömmarna som? Vi sätter tömmarna i dom nedre ringarna, hästarna får då vänja sig vid ett litet tryck från sidan samt att det är mycket lättare att hålla emot om dom försöker sig på att vända, snurra runt.

Även det där om bettet, är han van sedan länge att ha bett? Sitter bettet för löst? För stort? Jag tycker iofs inte att det är ngn nackdel att hästen tuggar på betet, så länge han inte lägger tungan över bettet och du förlorar styrning.

hej har tömkört han idag.hade en som ledde han.i början taktade han lite.men sen gick han bättre:). tömkörde vell 5 minuter mvh emma

han går och styra.han lägger inte tungan över bettet.ska testa att sätta tömmarna längre ner;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 706
Senast: yamyam
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 202
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 722
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar