Jobbfrågor

Equilina

Trådstartare
Det är såhär att jag ska söka en ny tjänst på samma företag som jag är fast anställd hos idag. Jag är gravid i ca v 10 och funderar om jag ska berätta det på intervjun? Jag har inte berättat för min nuvarande chef ännu.
Jobbet är ett nytt projekt, utannonserad som visstidsanställning 6 mån med möjlighet till förlängning om projektet faller väl ut.
Om jag inte berättar på intervjun, när gör man det då?
Hur stor är risken att folk blir sura om man inte berättar förrän efter att jag ev fått tjänsten?
Är det "taskigt" att söka ny tjänst som jag vet att jag måste lämna tillfälligt sen?

Det är min första graviditet och jag vore tacksam om någon har något klokt att säga!

Sv: Jobbfrågor

Det är bara du som kan avgöra hur du ska göra.

Jag hade berättat om gravidteten eftersom jag anser att de bör vara förberedda på att du kan vara borta ifrån projektet pga foglossning, illamående och allt som kan drabba en gravid.

Har tex alltid fått rådet att dölja min son på arbetsintervjuer, men jag berättar alltid om honom för att cheferna ska veta att jag kan bli hemma för vård av barn, eller att jag inte kan arbeta hur som helst. Har inte haft problem att få jobb trots min son :D

Jag är som du kanske förstår väldigt kluven... Jag vill egentligen gärna berätta, men jag vill ännu hellre ha jobbet... Dels för att jag tycker det låter väldigt spännande och hade passat mig bra, men mycket för att jag inte trivs i den gruppen jag jobbar nu. Här vill jag inte ens berätta, så bra 'kompisar' är vi...
Jag känner många av de jag kommer jobba med sen, och gillar den chefen bättre än min nuvarande, så jag vill verkligen maximera mina chanser.

Jag är som du kanske förstår väldigt kluven... Jag vill egentligen gärna berätta, men jag vill ännu hellre ha jobbet... Dels för att jag tycker det låter väldigt spännande och hade passat mig bra, men mycket för att jag inte trivs i den gruppen jag jobbar nu. Här vill jag inte ens berätta, så bra 'kompisar' är vi...
Jag känner många av de jag kommer jobba med sen, och gillar den chefen bättre än min nuvarande, så jag vill verkligen maximera mina chanser.

Risken är ju att folk känner sig lurade när du om tre månader plötsligt har en mage. Frågan är ju om du får förlängning då om du inte varit uppriktig? Jag kan inte svara ja eller nej, men jag tycker att ärlighet är viktigt. Jag undrar om du verkligen vinner något i längden på att mörka det.

jaa men då är ju ditt val lätt, berätta inte :D Tror inte att man har skyldighet att berätta.

Du har ingen upplysningsplikt just nu men du måste varsko din chef minst 2 månader innan du ska vara mammaledig. De får inte diskriminera dig pga din graviditet men det är många arbetsgivare som gör det ändå så jag hade nog inte berättat i första skedet. Iaf inte om inte en direkt fråga hade ställts.

Om du gör ett kanon jobb under dessa månader så lär du inte bli friställd pga att du får barn. Sen för övrigt så verkar du ju ha en fast tjänst på detta företaget så värsta scenariot är ju bara att du får gå tillbaka till din andra tjänst. Det kan det ju vara värt att att ta detta jobbet för o ha ett bra jobb under de månader du har kvar!:)

Men det kaaaaan ju vara så att jag inte vet det än? :angel:

Men jag menar - vem säger att du inte får jobba i 6 månader för att du är gravid? Vilken arbetsgivare skulle neka det om du faktiskt mår bra och passar för tjänsten? Sedan att du inte kanske kan jobba hela graviditeten är väl en annan sak, det lär ju visa sig längre fram!

Men det är förstås upp till dig, du känner din arbetsgivare bäst!

Tack för svaret, bra info!

Precis, jag är garanterad mitt gamla jobb om det inte skulle bli fortsättning på detta. Och ska jag ändå vara mammaledig spelar det ju inte någon roll från vilken tjänst :p Bara att det är roligare att jobba fram tills dess och roligare att komma tillbaka efteråt!
Sen visste jag faktiskt inte att jag var gravid när jag sökte. Jag hade ju mina misstankar och förhoppningar ;) men som sagt, inget bekräftat.

Om det bara hade varit 6 mån - inget mer hade det varit annorlunda, men förhoppningen är ju att projektet ska leda någonstans och isf blir tjänsten tillsvidare istället. Det är just det jag oroar mig för att de inte ska gilla, att någon ny måste skolas in efter så pass kort tid.
Jag har fram till måndag att fundera, ska även prata med min mamma som är barnmorska och min pappa som är chef på stort företag och anställer en hel del :) Hehe, varför jag nu inte pratade med dem först... :p

Om det bara hade varit 6 mån - inget mer hade det varit annorlunda, men förhoppningen är ju att projektet ska leda någonstans och isf blir tjänsten tillsvidare istället. Det är just det jag oroar mig för att de inte ska gilla, att någon ny måste skolas in efter så pass kort tid.

Men om sex månader är du höggravid. Du måste ändå lämna din tjänst när du går på föräldraledighet. De lär väl inte ge dig fast anställning förrän du testats på posten ett tag och man vet hur projektet gått - så vad gör det för skillnad om de får veta nu jmfr om två-tre månader?

Om de väljer någon som inte ska ha barn så slipper de nyrekrytera om 6 mån :)

Ja, men min poäng är - du kan inte mörka graviditeten i 6 månader, så vad har du vunnit? Tre månaders arbete? Det förutsatt att de diskriminerar dig på grund av graviditeten. Men gör de det, kan de förmodligen även ge dig pisk för att du inte varit ärligt från början. Jag ser ingen uppenbar vinst med att vänta.

Nej självklart ska jag inte mörka i 6 mån :p Men min oro är som sagt att om jag berättar på intervjun så väljer de någon annan pga det. Även om de inte får, men hur svårt är det att säga att någon annan var bättre lämpad?

Nej självklart ska jag inte mörka i 6 mån :p Men min oro är som sagt att om jag berättar på intervjun så väljer de någon annan pga det. Även om de inte får, men hur svårt är det att säga att någon annan var bättre lämpad?

Ja, men då kan de lika gärna dissa dig senare också, eller hur? Och straffa dig för att du inte var ärlig, i värsta fall, och sätta dig på ett skitjobb när du kommer tillbaka.

Jag menar - är de skitstövlar lär du inte vinna hur du än beter dig, är de schyssta kommer de sannolikt uppskatta din ärlighet och ge dig jobbet efter prestation och lämplighet.

Det får de inte, har väl fått tjänsten så. Och som sagt, får jag inte fortsätta på detta går jag automatiskt tillbaka till min gamla tjänst.

Hmm... jag funderade mycket på när jag skulle berätta på mitt jobb (skulle omorganiseras med tjänster inför höstterminen) men jag valde faktiskt att hålla tyst till jag gått 13 hela veckor för min chef och de andra på jobbet med faktiskt.. jag är inte pessimisst men jag ville veta säkert att det inte skulle gå fel någonstanns med mf på vägen..... :grin:

När jag sedan väl berättade för chefen tog hon det väldigt bra, och sedan låg jag lågt faktiskt till jag gjort UL (nojigt jag vet men ville se så allt var ok) innan de andra informerades...

Men jag kollade lite med facket (lärarförbundet) och de säger att man inte behöver berätta att man är gravid under en intervju och att man ska ha samma rätt som andra att få jobbet utifrån sina kunskaper, sedan är det inte roligt kanske att veta att man är gravid och inte säga någonting :o Samvetet känns inte så bra då.. Jag hintade lite för min chef några månader innan att "Tja, vi har ju börjat fundera på att bilda familj" så sedan gick det undan (tror hon)...:angel:

I vårt företag är det iaf så att man går tilbaka på tidigare tjänst om man av någon anledning inte får fortsätta på 'extra' projekt eller vikariat. Så nej, de kan inte ge mig något "skitjobb", som vi fö ändå inte har.

Och jag är rätt övertygad om att de inte skulle göra något om de får veta det senare, men berättar på intervjun känns risken stor att de väljer någon annan pga det.

Ja, det är ju det också, man vil ju helst inte berätta förrän efter de 12 veckorna heller.
Jag tror också att det kommer tas emot bra, det har det gjort för alla andra som fått barn här (det blir ett par om året :p).

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en del utav er vet om så tittar jag lite efter nya jobb, och hade en tråd för inte så länge sedan om löneanspråk. Efter lite...
Svar
14
· Visningar
1 732
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Åh, jag tycker att det här med löneanspråk är så himla svårt :nailbiting: Jag jobbar som projektledare och har gjort i 8 år nu, och på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 736
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Det finns ju vissa saker som anses vara "big no no" att berätta för sin chef. T ex att säga upp sig. Men är det alltid så eller finns...
Svar
19
· Visningar
1 903
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Ni ser rubriken... Jag är nära att bli erbjuden en ny tjänst på mitt jobb och jag får uppriktigt sagt nästan panik..! Jag vet varken ut...
Svar
12
· Visningar
1 189
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka