Jag har jobbat som konsult i IT-branshen sedan 1999, i stort sett hela mitt yrkesliv. Jag tror nästan inte att jag skulle kunna ha något annat jobb längre, trivs med att jobba i projektform och med växlande kunder. Jag jobbar med affärssystem (har blivit några olika genom åren) och vi jobbar oftast i projekt som varierar från 8-9 månader upp till flera år. Ibland är man engagerad i flera projekt samtidigt, ibland ett enda (beroende på storlek och på ens egen roll i projektet). Vi säljer alltid hela projekt, både programvara och implementation, så jag jobbar alltid i team som består av flera kollegor och ett ungefär lika stort team på kundens sida. Jag är alltså inte uthyrd till kunden, utan jobbar på min arbetsgivares sida i ett gemensamt projekt. Dock betalar ju kunden för den tid jag lägger i projektet.
Min anställning är en vanlig, fast anställning med en (ganska hög) fast lön som ibland får ett (mindre) extra tillskott av bonus. Och min anställning är inte direkt kopplad till mina uppdrag, utan om uppsägningar skulle ske pga beläggningsbrist görs det enligt LAS vilket ju innebär att någon som jobbat länge men är utan uppdrag kan få stanna medan en nyare medarbetare med uppdrag får gå (och uppdraget tilldelas någon annan). Dock har jag ett generellt beläggningsmål på 80% och skulle jag över lång tid inte komma upp till det skulle det bli föremål för samtal om åtgärder.
Vad gäller sälj så har vi anställda säljare och presales-konsulter, så det är inget "måste" att sälja, även om jag personligen tycker att det är roligt och gärna tar presales-uppdrag vid sidan om mina projekt.
Interna möten, admin-tid och tid för resor till kunder på annan ort är tid som jag helt självklart registrerar som arbetad tid, även om den inte alltid är debiterbar ut mot kund (även om kunden ganska ofta betalar halv taxa för restid). Det skulle faktiskt aldrig falla mig in att arbeta obetald övertid för att hinna med sådana saker!
Jag tycker om att jobba som konsult. Mitt jobb är fritt med hög grad av självbestämmande så länge kunden är nöjd och jag når mina mål. Visst finns en viss press att prestera och debitera, men jag är nog en sådan person som jobbar bäst under viss press, och jag vet vad jag kan och vet mitt värde.