Jobba som hästskötar?

S

Summerflower

Tar studenten till sommaren och då funderar jag på att arbete som hästskötare. Är det stor chans att man får jobb även om man inte gått på nån utbildning inriktad på hästar? Vart kan man söka? Nån som har några bra tips?

Sv: Jobba som hästskötar?

Vad har du tänkt för slagshästar? Ridhästar, travare, galoppörer eller vad?
Inom travet är det relativt lätt att få jobb även om det är lättare om man har meriter, de flesta vill att man ska kunna sela och köra själv minst. Lönen är inte den allra bästa...
Har du tänkt att sats på hästar och jobba med det restän av livet, ja då rekomenderar jag att kanske jobba ett tag och sen söka utbildningar, det kommer en dag när man inte orkar slita hela dagarna och då är det skönt att ha något att falla tillbaka på eller kunna vidareutbilda sig.

Jag tror faktiskt att det går mer på erfarenhet än utbildning, fast självfallet så är säkert utbildningen ett plus. Men det beror nog på vad du ska jobba med också, dels i vilken typ av stallet; rid, trav eller galopp samt om du mer bara satsar på att sköta stall, anläggning osv. eller om det är mer att du ska motionera hästarna. Det är ju lite olika vad som ska göras i olika stall.

Kan säkert även vara bra om du har lite referenser från t.ex. praktikplatser först.
Så försök och praktisera i något stall in du söker jobb.

Jag har tänkt främst ridhästar, eftersom det är det jag håller på med i vanliga fall. Har ingen erfarenhet av trav- och galopphästar.

Jag vet inte om det är hästar jag vill jobba med resten av livet, så jag vill därför inte gå nån utbildning. Men om jag jobbar med hästar ett tag kanske det klarnar lite i vad jag vill syssla med när jag blir äldre!

Jag tänkte om det är nån som har jobbat som hästskötare, i sverige eller utomlands så får ni gärna skriva här eller skicka ett pm till mig! :)

formodligen (och förhoppningsvis) så går dom på erfarenheter och kannske till viss del på utbildning beroende på vad för utbildning, det finns ju dom som gått gymnasie med inriktning häst som inte kan rida (och joo det finns det visst). Sen om du gått tex hipologen eller jobbat 1 år på ett bra stall så är det nog mer ett +. Lycka till funderar också på att jobba med hästar ett tag efter studenten, jag har ingen "hästutbildning" men har hjälpt till/jobbat på ridskolestall, privatstall med ung/tävlings/avels hästar och vill lära mig. Det är bara o hoppas på att det räcker. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama