Jobba på Island

toltaren

Trådstartare
Funderar på att ta ett sabbatsår nästa år och rida järnet hemma, men nu går tankarna lite på att åka till Island och jobba, eventuellt bara över sommaren, eller ett halvår eller så.

Är det någon som har någon erfarenhet av arbete på Island i ett stall? Någon som har tips på vart man kan vända sig om man vill få kontakt med några stall? :)

Sv: Jobba på Island

Jag har jobbat tre somrar på Island, det har varit helt fantastiskt roligt så det rekommenderas!

Vad vill du göra? Träna hästar? Hålla turridning? Lite blandat?

Ja, så länge det är med hästar så spelar det inte så stor roll med vad, men gärna unghästutbildning, det hade varit toppenroligt! :)

Jag har jobbat på Island, både sommar och höst-vinter. På "min" gård var det så att på sommaren hade vi mest turridningar och tillridningar, unghästarna jobbade vi med på hösten och vintern. Så om du inte vill jobba med turridning så kolla upp vad gården har för upplägg!

Föreningen Norden ordnade jobbutbyten mellan de nordiska länderna förut, vet inte om de gör det än men du kan ju kolla upp det.

Som jag har förstått det så är det framförallt på vintern som man tränar hästar, på de flesta ställen.

Där jag jobbade tränade vi hästar på sommaren också, om det fanns tid men det fanns det i princip aldrig.

För att trivas med att jobba med turridning så räcker det inte med att gilla hästar, man måste gilla folk också. Jag har tyckt det varit jätteroligt att arbeta med turridning och att man utvecklar sin egen ridning då man rider väldigt mycket och många olika hästar.

Fast det är inte alls sant ;) Om du åker och jobbar i ett träningsstall så tränas de hästar året runt. Jag har jobbat på ön i många år nu, på heltid de senaste tre o halvt åren och jag har aldrig jobbat med turister eller ngt sådant.

Men den stora inridningsperioden är hösten helt klart, till våren vill man ju helst att hästarna ska landa på avelsbanan eller tävlingsbanan och så är unghästarna överlag mkt lugnare och mera sansade på hösten än på våren - blir så mkt mer lattjolajban och vårkänslor (som är roligare om man kan kontrollera hästen lite granna iaf) och alla dessa fåglar i alla diken som är livsfarliga och flyger upp precis framför hästen.

Vem man ska vända sig till är väldigt individuellt beroende på hur duktig man är som ryttare, om man helst vill rida hela tiden (på kanske lite mindre bra hästar) eller om man vill rida en del o ha mkt stallgöra men då å andra sidan vara på en mer känd anläggning - du måste oftast vara mkt duktig för att få rida mkt på ett stort ställe med bara bra hästar (säger sig självt). Eller om man helt enkelt bara vill njuta av naturen, träffa folk och jobba med turridning. HELT olika gårdar att kontakta för detta. Jag vet oftast en hel del gårdar som letar, dock flest gårdar som letar topptränare med mkt erfarenhet. Men även andra där de oftast är mindre betalt också.

Du kan alltid höra av dig till mig - tar ibland lång tid att svara beroende på hur mkt det är att göra.

Lycka till Island är underbart!

//Petronella

Nä, jobbar man i ett rent träningsstall är det klart man inte har med turister att göra, det säger väl sig självt ;)

Men man ska veta att många gårdar på Island kompletterar med turridning på somrarna. Och jag påpekade att det är bra att ta reda på upplägget på den gård man är intresserad av.

Det finns två annonser här på bukefalos, om du går in på hästannonser, sedan på vänster sida så klickar du på hästjobb och sedan övriga länder.
Det var både träning och det andra var lite allt i allo... Lycka till, island är fint att jobba på!
Åk och gör det! Man lever bara en gång!

Och människorna på de båda gårdarna är jättetrevliga! Mkt stor utvecklingsmöjlighet för den som vill på jobbet i första annonsen(träningsjobb).

//Petronella

Såklart att man ska ta reda på upplägget på gården, fast de känns självklart för mig vart man än söker jobb. Jag ville mest peka på att träningsgårdar är de träning av häst året om, att man kan åka till dom ställena och träna hästar när man vill ;)

//Petronella

Tack för alla svar :D

Ja! Det känns ju vettigt och bra att man ska kolla upp med gården vad de har för upplägg såklart.

Sen åker jag ju (om jag åker) dit mycket för att få erfarenhet, vad tror nu sägs om detta? :) Jag har ridit aktivt i hela mitt liv, alltid på islandshästar och har haft egen häst i 8 år, varav en jag utbildat till stor del själv, men utom det så har jag inte så mycket mer erfarenhet.

Sedan så älskar jag ju att pyssla i stallet också, så jag kan tänka mig att jobba med lite allt möjligt och har inga större krav på lön, haha, det viktigaste man får är ju kunskap! :)

Ska kolla in annonserna.

Petronella - jag hör gärna av mig senare till våren när det blir mer aktuellt, just nu är det mest tankar jag spånar på. Tack! :bow:

Det viktigaste att tänka på tycker jag är att aldrig överdriva, visst att du ridit hela ditt liv, men innebär de en häst om dagen eller några gånger i veckan, hur många skulle du uppskatta att du ridit allt som allt, osv. Det värsta som finns är alla dessa muppar som säger att dom kan mkt mer än dom kan - för dom blir de så himla fel för då får dom ett jobb som garanterat inte passar dom. Att sitta upp på nya hästar varje dag, att rida in helt ohanterade unghästar på 10veckor är en utveckling som man gör - men det tar en stund att komma in i de tänket, liksom att komma in i att rida över 10hästar om dagen, det är väldigt annorlunda (men fantastiskt roligt såklart) och det är inge kul att ha supermkt krav på sig som man helt enkelt inte kan leva upp till.

Då är de bättre att säga jag kan detta MEN vill lära mig massor, jag har inget emot att ha hälften av jobbet i stalltjänst så länge som det inte bara är de och jag får chansen att lära mig mera. Tex. Eller ngt annat.
Jag själv tål inte folk som talar om guld med leverar sten liksom, anställer man någon som beridare och betalar ngn för de vill man ju få den tjänsten gjord liksom.

Whoooops mkt hett ämne hos mig ;) Men i övrigt så är de underbart roligt o jobba på Island, de händer så himla mkt speciellt sommardelen av året och som sagt LM i sommar också!

Lycka till!

Förstår precis vad du menar! Jag känner mig lite osäker på unghästar, men jag vill ju verkligen lära mig. Men tack för råden, ska tänka på detta :)

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 266
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 016
Senast: Rosett
·
Fritid Vi planerar att dra med familjen (två föräldrar med två vuxna barn) till Island, denna gången med båt. Vi funderar nu på att åka under...
Svar
16
· Visningar
1 123
Senast: Stinaelin
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka