Jobba på Irland!!

loser

Trådstartare
ja jag har nu troligtvis fått jobb i ett fälttävlan och hopp stall på Irland. Så nu behöver jag alla tips och råd för den kommande resan. Någon som har egna erfarenheter? som kanske har vart där eller nån annan stand utomlands o som kan ge nyttiga tips? vad ska jag tänka på? Hur är irlandarna att jobba för och umgås med? vad ska jag kräva för papper på anställning osv? hur är hästarna? några "regler" som gäller utomlands som kanske inte är vanliga i sverige? Bra saker att ta reda på innan jag åker? vad ska jag ta med? ALL info är välkommen:D

Sv: Jobba på Irland!!

Jag har inte jobbat på Irland, men har varit där en del och jag verkligen älskar landet och människorna!
Sen är hästhållningen inte alltid som vi är vana vid i Sverige, många hästar går på bete året runt som halvvilda och det är inte riktigt så noga med allt... Men det beror ju på var man är, tävlingstall lär ju ha bra koll på hästarna.

Irländare är ju väldigt duktiga på att rida terräng och hoppning och lite sämre på dressyr ;)
Väldigt många bra fälttävlanshästar kommer från irland, så fina hästar lär det finnas gott om :laugh:

Lite allmäna tips för hästjobb, hemma som utomlands, är väl att man får räkna med hårt jobb och att det är tufft i början. Det är inte alltid lätt att vara ny i stallet och dessutom långt hemifrån.
Men ofta kommer man in i det efter ett tag och får chansen att lära sig massor :laugh:

Hoppas du får det bra! Var ska du?

Min svägerska bor i distriket Cork och jobbar i galoppstall gjorde det de senaste 3åren... hon har många intressanta berättelser roliga som hemska men hon trivs ypperligt och har inga planer på sverige. du kan pma mig så kan du få hennes email så svarar hon nog på de frågorna som hon kan....

Jag har bott på Irland i 8 år och älskade landet.

Mitt enda råd är att ta seden dit man kommer. Ingenting är fel bara annorlunda. De gör saker som vi aldrig skulle göra i Sverige och vi gör saker i Sverige de aldrig skulle göra på Irland.

Du kommer att få se en ganska så tuff hästhantering. Står hästarna inte still när hovslagaren är där så kommer hästen antagligen att få en smäll. Och de flesta hästar håller någon i vid skoning, man bider alltså inte upp dem på samma sätt som i Sverige.

Dessutom kommer du säkerligen att få rida terräng en del. Tänk på att irländarna själva inte har någon typ av rädsla för höjder eller vad svenskar kan tycka är obehagligt att hoppa. De liksom hoppar allting, och hästarna gör detsamma. Så var inte nervös eller rädd som ryttare, då kommer du inte att få rida alls eftersom de anser att du förstör hästarna!

Vart är det du ska åka? :)

tack för era svar:) känns overkligt på nåt sätt att jag kanske kommer befinna mej i ett annat land om ett halvår! Isf ska jag Till Boolagh Stud i Fethard. ligger typ mellan Waterford och Portlaoise. Till olivia och john holohan. Nån som vet vart/vilka det är?:)

Jag tror att de har mest ponnyer då sönerna rider ponny. Det finns väl några saluhästar, men det blir nog mycket ponny.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 413
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
622
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 328
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
694
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka