Jobba med skygg och rädd häst?

B

BamsePlutt

Hej! Min ena lilla häst är så väldigt rädd och jag vet inte riktigt vad han varit med om:cry: Allt fungerar jättebra, bara jag är försiktig försiktig och inte rör mig för snabbt eller hastigt. Det ställer ibland till lite problem, kan ju inte hela tiden gå och tänka på att inte skrämma killen. Har ju en annan häst + att det är folk i stallet som rör sig, skrattar, pratar och ibland ryar i åt sina hästar om det behövs. Då blir min lilla kille alldeles nipprig, spänd och skakig:cry:

Samtidigt reagera han knappt om något smäller till, låter, fladdrar eller så. Vi kan lätt gå över presenningar, förbi motorsågar som körs, bilar, bussar, you name it! Det är just människor som han reagerar på.

Med mig och de som brukar vara i hagen fungerar han bra, bara man ger honom nån minut att lukta och snusa lite. Att sätta på grimma, träns osv fungerar utmärkt. Däremot om dottern 13 år kommer in i hagen så springer han som ett jehu...

Behöver lite tips om hur man gör för att bygga upp lite förtroende för människor igen? Tycker det är så tråkigt att han är så rädd. Ledarskapet är det inget fel på - han skulle mer eller mindre kunna gå genom eld för mig. Däremot är han oerhört ranglåg trots att han är könsmogen (det finns de som inte ens är könsmogna än som kör med honom). Ska tillägga att han är ca: 2 år men ska vara mkt hanterad enligt vad jag vet.

Tacksam för tips
 
Sv: Jobba med skygg och rädd häst?

Jag fick hem en ettårig ohanterad ponny för ett och ett halvt år sen och hon betdde sig som din, fast ännu värre, dröjde månader innan jag ens fick röra vid henne MEN med tiden har det blivit bättre. Det är bara att göra saker som bygger hans förtroende, hitta någon mer som kanske kan lära känna honom och hålla på med honom så han får positiva erfarenheter av andra, fast att hitta en medhjälpare kan i många fall vara ganska svårt, det skall vara någon du känner nästan bättre än dej själv. För hur skall han kunna lita på andra om du inte låter andra hålla på med honom? Antar att du fattar poängen, fast först måste han ju få bättre självförtroende - antagligen - innan fler kan hålla på med honom. Fortsätt så som du håller på, gå över presseningar, utsätt honom för situationer där han kan bli rädd men bevisa för honom att han inte behöver vara det och för var gång han inser det kommer han bli malligare och malligare* Du skulle se min hingst här hemma...ojoj.. han visar upp sig så fort han överlevt något farligt, så fort han vågat gå över en vattenslang, gu va duktig han var tyckte han då! Att du behöver röra dig långsamt försvinner nog med tiden, det gjorde det iallafall för mej och min lilla ponny. Nu skyggar hon inte alls lika mycket, man får till och med röra henne på huvudet :D
Kan han gå under saker? Genom? Bredvid? Var påhittig! Poängen är ju att förtroendet skall bli ännu starkare så han vågar låta andra hålla på med honom så länge du är inärheten för då vet han, okey, matte litar på den här personen då antar väl jag att jag också borde göra det.
Det är iallafall så jag gjort och nu kan i princip vem som helst hålla på med min ponny. Finns säkert hur mycket tips som helst att få. Var bara väldigt försiktig, antar att du ser om hästen är redo för nästa moment osv, ni verkar ju ha förtroende för varann, dock har jag inte sett er men man kan ju fantisera :) Lycka till :D
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp