Jobba med programmering

Anna-Bella

Trådstartare
Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt många masterkurser inom programmering. Jag vill skriva kod och jobba med programmering men jag känner att jag har lite dålig koll på vad jobb kan innebära i praktiken. Just nu söker jag de flesta jobb som involverar programmering och som ligger ute (där jag inte är helt okvalificerad) men pratade med ett bemanningsföretag idag som verkade vilja höra lite mer specifika önskemål på jobbet än ”skriva kod”.

Så ni som jobbar med programmering, vad skulle ni säga att ni gör egentligen? Om man går in i en roll som tex backend-developer, är man ”fast” i den rollen stor del av yrkeslivet sen? Är jag naiv som säger att jag bara vill programmera eller borde jag specificera mer (fast jag inte riktigt vet)?

Skriva kod för mig är ju att skriva program i assembler, basic, cobol, pascal, Java och C, till färdiga program (också kallad applikationer (appar)) som fungerar i det dagliga livet inom myndigheter, företag och privatpersoner.

Matematiken hamnar väl mer under spelutveckling och nya snabb kommandon inom programmeringsspråken om jag inte minns fel.

Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt många masterkurser inom programmering. Jag vill skriva kod och jobba med programmering men jag känner att jag har lite dålig koll på vad jobb kan innebära i praktiken. Just nu söker jag de flesta jobb som involverar programmering och som ligger ute (där jag inte är helt okvalificerad) men pratade med ett bemanningsföretag idag som verkade vilja höra lite mer specifika önskemål på jobbet än ”skriva kod”.

Så ni som jobbar med programmering, vad skulle ni säga att ni gör egentligen? Om man går in i en roll som tex backend-developer, är man ”fast” i den rollen stor del av yrkeslivet sen? Är jag naiv som säger att jag bara vill programmera eller borde jag specificera mer (fast jag inte riktigt vet)?
Jag jobbar med programmering i C, Python och Verilog och lite annat - men det är bara verktyg för att hjälpa forskare och företag runtom i världen att lyckas med att mäta saker i experiment, industriella maskiner och annat.

Jag tänker att ”programmera” blir lite som att vara snickare och säga att man gillar att använda hammare och slå i spikar. Och då vill rekryterarna veta lite mer om vad man kan och vill åstadkomma med den kunskapen.

Jag brukar säga att koden är svaret, 80% av jobbet är problemlösning :) Många studenter och juniorer som kommer till oss reagerar på hur mycket av yrket som handlar om kommunikation.

Ang. vara fast i ett fack eller ej beror det nog på var du hamnar. På min arbetsplats kan du byta arbetsuppgifter ganska lätt, databas/analys/paketering/microtjänster/frontend/etc.

Kan det vara ett alternativ att söka olika traineeprogram? Min fru som är utbildad data- och systemutvecklare sökte flera sådana som alla såg lite olika ut men handlade om programmering i huvudsak. Hon har nu fått fast anställning på samma företag efter sin traineetjänst men man kan ju såklart söka sig vidare till annat också om man inte var nöjd med just den typen av arbetsuppgifter.
Det verkar vara vanligt att första jobbet är ett traineejobb nu för tiden, inom den sektorn.

Jag jobbar med programmering i C, Python och Verilog och lite annat - men det är bara verktyg för att hjälpa forskare och företag runtom i världen att lyckas med att mäta saker i experiment, industriella maskiner och annat.

Jag tänker att ”programmera” blir lite som att vara snickare och säga att man gillar att använda hammare och slå i spikar. Och då vill rekryterarna veta lite mer om vad man kan och vill åstadkomma med den kunskapen.
Bra liknelse! @Anna-Bella att vara programmerare kan innebära så väldigt många olika saker, det kanske är lättare om du resonerar med bemanningsföretagen på mer övergripande nivå? Vill du jobba i ett litet team, stort team? Vill du få uppgifter tydligt definierade för dig (typ "skriv kod som löser den här lilla funktionen på det här viset") eller vill du vara drivande och designa mer själv? Vill du jobba med korta tidsperspektiv eller långa långa? (tänk stridsflygplan) Finns det något teknikområde du tycker verkar extra kul? (appar, molntjänster etc) Är det något särskilt företag som lockar dig? Finns det något företag som absolut inte lockar dig?

Själv hade jag inte kunnat svara särskilt utförligt på de frågorna när jag tog examen, men att fundera på dem hade varit nyttigt 🙂Jag tog examen när det var glada dagar och it-bubblan växte för fullt, så jag kunde köra trial and error eftersom det fanns mycket jobb, nuförtiden verkar det jobbigare.

Jag har mest jobbat med embeddedprogrammering under mitt yrkesliv, men med väldigt olika produkter så på det viset har jag bytt bana. För min del är det viktigt att jobba med en produkt som har nån slags wow-faktor. Samt att inte fastna i rutinuppgifter utan att problemlösning och kreativitet ingår.

Vad gäller språk tycker jag en god ingenjör bör kunna sätta sig in i ett nytt programmeringsspråk på en basicnivå någorlunda smidigt. Jag har behövt koda allt från FORTRAN till Starlark i yrkeslivet, det mesta går med lite nyfikenhet och hjälp av nätet 🙂

Tack så jättemycket för svaren! Det jag tycker om med programmeringen är just problemlösningen och det logiska tänket för att lösa olika problem. ”Problemet” är nog att jag inte bryr mig så mycket om vilken slags problem jag löser, det mesta som kan lösas med programmering tycker jag hittills är roligt. Tycker att det är kul att få väl avgränsade problem men lite friare tyglar är också trevligt (så länge jag har ett tydligt slutmål). Har inget speciellt tekniskt område jag tycker är roligare egentligen. Därav att det känns väldigt brett och otydligt 😩

Jag har tänkt en del på vad jag tycker är viktigt på en arbetsplats med trevliga kollegor etc, men alla arbetsplatser målar ju upp sig som bra. Traineetjänst hade varit väldigt trevligt, men i princip alla börjar till hösten och jag hoppas på jobb innan dess tyvärr.

Tack så jättemycket för svaren! Det jag tycker om med programmeringen är just problemlösningen och det logiska tänket för att lösa olika problem. ”Problemet” är nog att jag inte bryr mig så mycket om vilken slags problem jag löser, det mesta som kan lösas med programmering tycker jag hittills är roligt. Tycker att det är kul att få väl avgränsade problem men lite friare tyglar är också trevligt (så länge jag har ett tydligt slutmål). Har inget speciellt tekniskt område jag tycker är roligare egentligen. Därav att det känns väldigt brett och otydligt 😩

Jag har tänkt en del på vad jag tycker är viktigt på en arbetsplats med trevliga kollegor etc, men alla arbetsplatser målar ju upp sig som bra. Traineetjänst hade varit väldigt trevligt, men i princip alla börjar till hösten och jag hoppas på jobb innan dess tyvärr.
Jag känner igen mig så med det du skriver, nu har jag ingen formell utbildning inom data, förutom några strökurser rörande PHP, samt någon kurs i Pascal från gymnasiet för 100 år sedan, och det är väl en defintionsfråga om det jag jobbar med just nu är programmering eller inte, men det är just det där att få "lösa problem" jag är intresserad av.

När det gäller tips och råd kring hur man får jobb, så är jag nog inte rätt person. Nuvarande jobb känns mycket som en slump att jag fick, var på intervju för en tjänst, men fick en helt annan tjänst i slutändan, och senare fick möjlighet att utvecklas och byta roll helt, till en liknande jag har idag.

Ett alternativ är att prata med konsultfirmor som hyr ut hela team. Då kan du få prova på flera olika företag/produkter utan att behöva byta arbetsgivare. Som juniorkonsult har du dessutom seniora konsulter som jobbar med dig, och kan ge dig avgränsade grejer eller släppa dig fri att ta mer ansvar om du vill. En kompis till mig leder ett sånt team på sitt konsultbolag och trivs utmärkt.

Visstja glömde. Peer interviews tycker jag är ett bra sätt att ta tempen på hur arbetsplatsen funkar och kollegorna känns. HR och rekryterande chefer kan ibland ha kommit långt ifrån dina framtida "kollegor på golvet" och och som du säger måla ut stämningen som guld och gröna skogar. Inte alla ställen jag varit på intervju hos kör med såna, men när jag varit med om det har det varit givande. Och satt jag i en rekryterande position skulle jag tycka det var positivt om en potentiell anställd sa sig vilja träffa blivande kollegor som en del av rekryteringsprocessen 🙂

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 439
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns... 2
Svar
24
· Visningar
3 537
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka