Jobba i stall utan utbildning?

hier

Trådstartare
Jag arbetstränade förra hösten på en hästgård, och nu arbetstränar jag på ett bibliotek. Jag trivs inte särskilt mycket nu på bibblan, men jag älskade varje sekund på hästgården :love:

Vissa tycker väl att det är slitgöra att jobba som stallpersonal, men med mitt tillstånd mår jag fantastiskt bra av att ha ett fysiskt arbete. Jag mådde mycket bättre förra hösten än vad jag gör nu, nu har jag till och med fått gå ner i arbetstid pga mitt mående, som har blivit mycket sämre nu. Känns inte kul att halka ner igen :(

Men är det ens lönt att försöka söka jobb på en hästverksamhet utan utbildning som t ex hippolog eller hästskötare? Är det någon av er som har gjort det?
 
Skulle gissa på att stall jobb är ett bland dom jobben där utbildning spelar minst roll.
Har själv jobbat i stall efter 9an så nä då hade jag ingen utbildning.
 
Det låter hoppfullt, tack :) Kanske ska sätta mig och se vad som finns och skicka iväg lite spontanansökningar.
 
Jag arbetstränade förra hösten på en hästgård, och nu arbetstränar jag på ett bibliotek. Jag trivs inte särskilt mycket nu på bibblan, men jag älskade varje sekund på hästgården :love:

Vissa tycker väl att det är slitgöra att jobba som stallpersonal, men med mitt tillstånd mår jag fantastiskt bra av att ha ett fysiskt arbete. Jag mådde mycket bättre förra hösten än vad jag gör nu, nu har jag till och med fått gå ner i arbetstid pga mitt mående, som har blivit mycket sämre nu. Känns inte kul att halka ner igen :(

Men är det ens lönt att försöka söka jobb på en hästverksamhet utan utbildning som t ex hippolog eller hästskötare? Är det någon av er som har gjort det?

Jag tror att för simplare stalluppgifter så som mocka, utfodra, göra i ordning hästar och ta hästar till eller från hagar så spelar nog utbildningen mindre roll. Kan man sedan visa på plats att man är kunnig nog i ridningen är det kanske troligt att man får rida då och då även, eller köra om det är körhästar/travstall.

Däremot så ska verksamheten vara vit..se till att försäkringar osv är i sin ordning och att det är vit betalning som på vilket annat jobb som helst, mycket viktigt.. Många skiter i detta och ser det bara som billig arbetskraft (vanligt är utbyte mot boende, stallplats, någon träning och en liten summa fickpengar) men det är du som arbetare som tar mest skada av det om du inte får tex pensionssparande och inte har en försäkring om du skadar dig på jobbet.
Det är också viktigt så att du kan gå med i ett fack och a-kassa i händelse att du blir arbetslös..
Arbetsplatsen ska följa lagar och bestämmelser vad gäller anställning, rast, vila, semester etc som vilket annat jobb som helst.
Sen att det är dåligt betalt kanske man kan ta om man tycker att det är värt, men det ska vara en vit verksamhet ..man är annars lika olaglig som arbetsgivaren.
 
Senast ändrad:
Nej, ridning eller såna saker är inte aktuellt för mig. Bara mockning, fodring, in/utsläpp, göra iordning hästar, promenera med hästar som var konvalescenta eller gamla. Det var det jag gjorde i höstas och det trivdes jag med :)

Dåligt betalt är inget större problem för mig, jag lever ändå på existensminimum som det är redan och har lärt mig att leva på lite pengar. Men det är klart att jag vill ha det vitt och allt i sin ordning.
 
Jag arbetstränade förra hösten på en hästgård, och nu arbetstränar jag på ett bibliotek. Jag trivs inte särskilt mycket nu på bibblan, men jag älskade varje sekund på hästgården :love:

Vissa tycker väl att det är slitgöra att jobba som stallpersonal, men med mitt tillstånd mår jag fantastiskt bra av att ha ett fysiskt arbete. Jag mådde mycket bättre förra hösten än vad jag gör nu, nu har jag till och med fått gå ner i arbetstid pga mitt mående, som har blivit mycket sämre nu. Känns inte kul att halka ner igen :(

Men är det ens lönt att försöka söka jobb på en hästverksamhet utan utbildning som t ex hippolog eller hästskötare? Är det någon av er som har gjort det?

Jag hade ingen utbildning innan. På intervjun kom jag dit o fick se stallet, sen kom mannen som ägde det med 2 sadlade unghästar o frågade " ska vi rida ut en sväng?"
där stod jag i finkläder men jag sa "ja" och därför fick jag jobbet sen ;) lite rolig grej tycker jag
 
Jag hade ingen utbildning innan. På intervjun kom jag dit o fick se stallet, sen kom mannen som ägde det med 2 sadlade unghästar o frågade " ska vi rida ut en sväng?"
där stod jag i finkläder men jag sa "ja" och därför fick jag jobbet sen ;) lite rolig grej tycker jag

Hehe ;) Hoppas inte jag behöver rida som del av arbetsintervju, jag är inte alls någon skicklig ryttare. Men däremot en jäkel på att mocka :D
 
Nej, ridning eller såna saker är inte aktuellt för mig. Bara mockning, fodring, in/utsläpp, göra iordning hästar, promenera med hästar som var konvalescenta eller gamla. Det var det jag gjorde i höstas och det trivdes jag med :)

Dåligt betalt är inget större problem för mig, jag lever ändå på existensminimum som det är redan och har lärt mig att leva på lite pengar. Men det är klart att jag vill ha det vitt och allt i sin ordning.

självklart kommer du kunna hitta ett sånt jobb utan att vara Hippolog eller utbildad. Hippologer vill sällan mocka och leda hästar enbart för övrigt ;) Men som sagt - för din egen skull se till att det är vitt. Hur många som helst skulle vilja ha dig hos sig på de premisser du anger, det vågar jag påstå.
 
självklart kommer du kunna hitta ett sånt jobb utan att vara Hippolog eller utbildad. Hippologer vill sällan mocka och leda hästar enbart för övrigt ;) Men som sagt - för din egen skull se till att det är vitt. Hur många som helst skulle vilja ha dig hos sig på de premisser du anger, det vågar jag påstå.

Då sätter jag igång och söker då :) Får se om det finns något någonstans, om inte annat har jag ju försökt iallafall!
 
Ett tips kan vara att söka på större verksamheter som t ex större ridklubbar och ridskolor där det sköts på ett vettigt sätt. Där det finns insyn och kontroller. Både för din och hästarnas skull.

Med tanke på att du inte är särskilt intresserad av att rida, tror jag det finns goda chanser för dig att hitta jobb. Är du beredd att flytta kan det vara ännu större chans.

Kolla med travstall också.
 
En fråga, hur hittade ni era jobb? Satte ni ut en annons eller var det spontanansökningar?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja, nu har ju läst mina förvirrade trådar de senaste åren om min arbetsträning :p Dags för en till! Nu står jag i ett limbo. Jag har...
Svar
7
· Visningar
2 734
Senast: hier
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 863
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp