Jobba i norge, ta med häst...

kia92

Trådstartare
Hello!

Vill åka till Norge nästa år och jobba ett par månader,
Men vill inte lämna hästen hemma,
Hur går man tillväga då?
Är det krångligt med tull, vaccinationer o.s.v.
Är det svårt att få tag i stallplats/lösdrift, och hur mycket varierar priserna?
Har lite samma undringar vad gäller hund, men kanske är fel ställe att fråga på ;).

Tacksam över alla svar och tankar :bump:
 
Sv: Jobba i norge, ta med häst...

Troligtvis kommer du få deponera pengar för de avgifter som skulle bli aktuella om hästen flyttade permanent till Norge. Men det beror lite på varför och hur länge som du tänker flytta hästen.
För själva gränspassagen för övrigt gäller samma som vanligt d v s Hälsointyg av godkänd veterinär som i Sverige = disriktsveterinären och det får inte vara äldre 48 timmar när hästen påbörjar resan.
 
Sv: Jobba i norge, ta med häst...

Jag tog med mig min häst när jag var i Norge o jobbade, stannade 1 år. Jag tror att jag var slarvig och kollade inte upp tillräckligt noga, ang att ta med hästen, men hade en himla tur efter vad jag förstår det som....
Jag behövde inte avlägga någon tullavgift för hästen i tullen. Damen i tullen skrev bara på hälsointyget att jag fört in egen häst tillfälligt. Vad jag fick reda på i efterhand var att jag skulle betalat 25% moms av hästens värde + 5000 i köttavgift i tullen. Sedan när jag flyttade hem till Sverige skulle jag fått tillbaka pengarna, eftersom det var inom 1 år.
När jag sedan flyttade hem och stannade i tullen på svenska sidan o visade dom papprerna, skakade dom bara på huvudet, flinade och undrade om hästen inte var värd mer än 5000 spänn.... Något som inte var enligt regelboken hade hänt när jag tog in hästen i Norge.

Du kan kanske hitta mer info på: tull.no. Jordbruksverkets motsvarighet i Norge heter Matilsynet.
 
Sv: Jobba i norge, ta med häst...

Beror helt och hållet på var du tänker jobba? Båda priser och tillgång varierar enormt i olika delar av landet, precis som i Sverige. Men överlag är allt dyrare, särskilt hö/foder.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 948
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 927
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 979
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp