Jobba i hästverksam

MissOnly

Trådstartare
Sitter och funderar lite på mitt liv såhär i natten .. :p. Efter jag gått ut gymnasiet funderar jag på att antingen plugga vidare på hippologen eller åka till Tyskland eller liknande och jobba, alternativt starta eget. Är det en bra idé att jobba och skaffa erfarenheten av den "stora hästvärlden" innan man startar eget, slår det högre för ev. kunder om man varit utomlands och jobbat?

Vad jag har tänkt mig är något i stil med beridare/tillridare/utbildare och försäljning i liten skala.

Hur fungerar det egentligen att åka utomlands? Jag vill höra många tankar och åsikter kring detta! Kom med allt, vad som helst! Jag behöver pepp och inspiration.

Sv: Jobba i hästverksam

Jag tror absolut att det kan vara en bra merit att ha varit iväg (inte nödvändigtvis utomlands) och jobbat. Dels för ens egen skull (ju mer kött på benen man har, desto lättare är det ju när man sedan står där med en egen verksamhet) men givetvis också för att en fin meritlista och goda referenser torde smälla ganska högt bland kunderna.

Skulle jag t.ex. skicka iväg min häst på tillridning/vidareutb. så skulle jag ju gärna vilja ha någon form av bevis på att personen jag skickar iväg hästen till vet vad han/hon sysslar med. Ett bevis i form av t.ex. fina tävlingsmeriter, en erfarenhetsrik bakgrund (typ utomlandsjobb), goda referenser från tidigare arbetsgivare (och sedermera kunder) och/eller papper på avklarad hippologutbildning. Ju längre CV desto bättre, liksom. :)

Så jag tror absolut att du skulle tjäna på att på något sätt fortsätta utbilda dig efter gymnasiet. Man kan aldrig ha tillräckligt med erfarenhet...

Jo, min tanke är ju att jag ska fortsätta min utbildning efter gymnasiet. Men jag vet inte när, jag känner att jag nog inte kommer orka på en gång efter de här 3 åren.

Det är många som försöker att livnära sej på hästar så det blir ju en naturlig stor utslagning av de som inte är "bäst". Ha det lite i bakhuvudet. Förbered dej väl på alla sätt. Det är mycket svårt att verkligen tjäna pengar som egen och lönen som anställd är låg.

Det är många i din ålder som praktiserar ett år eller två på ett hästföretag (tävlingsstall, turridning etc) mot fickpengar, kost logi och plats för egen häst. Man får goda referenser (om man håller ut) och utvecklar ett gott omdöme och bra kondis. Sedan orkar man fortsätta att plugga mot ett yrke där man får såpass hög lön att man har råd att köpa sin drömhäst, kanske tom en hel hästgård, som vuxen.

Se till att du inte blir utnyttjad när du söker praktik. Förekommer både i sverige och utomlands. Bara mocka och ingen ridning är ingen dröm! Men har du hamnat på ett "bra" ställe så var beredd på att ta i ordentligt! Om du väljer att utbilda dej till ett hästyrke så är en sådan praktik meriterande.

Jag vet t ex en duktig dressyrryttare som löst det hela så att hon utbildar unghästar så att de ökar ca 100 000 kr/år och säljer när det är dags, är gift med en hovslagare så hon slipper den utgiften, och arbetar på halvtid som anställd inom landstinget så hon har ett ben att stå på i reserv. Det verkar funka bra, men då är hon också väldigt skicklig.

Jag har haft praktik på både stuteri och försäljningsstall, har även jobbat en del på ett mindre stuteri, så där vet jag att jag har bra referenser. Jag förväntar mig inget megajobb nu när jag ska utomlands först, jag vill bara prova på hur det är.

Erfarenhet är A och O. Du får ett bra rykte, meriter och referenser. Dessutom får du inte bara erfarenhet utav häst utan också utav arbetsmarknaden, företagande etc.

Det är mycket man inte tänker på som man har nytta av och som kan vara avgörande. :)

Hej!
Efter jag gått gymnasiet så åkte jag utomland och jobbade ett år. Nu har jag precis börjat hippologprogremmet och ska ju gå här två år till. Sen hade jag tänkt att jobba mer och sen skaffa eget. Det gäller att man får kontakter först annars tror jag det blir mycket svårare.
Men det beror mycket på hur man är som preson och hur man rider, men jag tyckte att det var lämpligt för mig att jobba lite först innan jag började plugga igen =)
Lycka till!

Ett utbildningsbevis av något slag är alltid meriterande,särskilt när man ska starta upp egen verksamhet.

Jag vill absolut "puffa" för utbildning (fast kanske inte hippologen....varför inte civilingenjör;))

Tänk på att du bara får studielån i 6 år,så om du ska studera något är det bra att veta att man vill jobba inom den sektorn under överskådlig tid framöver.

Sen är det ett plus att välja att studera till ett yrke med högre lön än genomsnittet.Varför?

Jo,om du ska avstå från inkomst i tre år (medan du läser) SAMT ta de aggresiva studielån vi har nu för tiden (där du ska betala ca1300/mån tills du är 65) så kostar det kosing!

/Z civilingenjör

Meriter och kontakter är ju absolut nödvändigt, iaf om man inte har tävlingsmeriter på elitnivå (har man tävlat på den nivån har man oftast lärt känna en hel del folk).
Och utbildning kan ju också vara bra att ha.
Själv kommer jag nog också syssla med utbildning/försäljning, men samtidigt läsa till ekonom eller civilingenjör.

Meriter och kontakter är ju absolut nödvändigt, iaf om man inte har tävlingsmeriter på elitnivå (har man tävlat på den nivån har man oftast lärt känna en hel del folk).
Och utbildning kan ju också vara bra att ha.
Själv kommer jag nog också syssla med utbildning/försäljning, men samtidigt läsa till ekonom eller civilingenjör.

Puffar för ingenjör.:)Ekonomer finns det överskott på.

Liknande trådar

Skola & Jobb God kväll på er bukare! Lite kvälls deppade tankar.. Vad ska jag göra med mitt liv!? Jag är 28 år, utbildad djurvårdare på gymnasiet...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 595
Senast: Julienne
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 417
Senast: Wonna
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 260
Senast: Nielaa
·
Skola & Jobb Jag behöver tips och råd. Idag jobbar jag i huvudsak med att bygga apparatskåp till olika styranläggningar. Men det är inte ovanligt...
Svar
1
· Visningar
772
Senast: Svarta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt