Jag har jobbat hemifrån på heltid sen mars 2020 och älskar det. Men så har jag en arbetsplats med ett funktionellt upplägg på den fronten också, bl.a pga internationellt samarbete.
Vi startar varje dag med ett kort morgonmöte, t.ex. Inte så mycket för att gå igenom dagen (även om det väl är det ”officiella”

) utan det blir mest allmänt trevligt tjatter. Typ som om vi skulle mötas vid kaffemaskinen på kontoret på morgonen. Sen har vi konstanta dialoger i en gruppchatt, plus videosamtal vid behov, så man känner sig aldrig ensam.
När det kommer till struktur och disciplin har jag ett kontorsrum hemma, det är där jag jobbar och aldrig gör något annat. Ser även till att jag har ”arbetskläder” på mig. Sen tar jag mycket pauser och känner jag mig trött och omotiverad tar jag en rejäl paus och går ut i skogen med hundarna en timme eller så.
Men det absolut viktigaste tror jag är just samtalen vi har, att det inte bara blir ”seriöst jobbsnack” utan att man kan ha lite vardagssamtal och skämta även i chattar/videosamtal, för det är ju något man generellt gör om man är på samma plats.
De där ”naturliga” sociala pauserna man oftast får på en arbetsplats tror jag nämligen det är viktigt att försöka ta med hem. Det blir ju liksom trevliga avbrott, energihämtning och rent krasst (ofta) kortar ned mängden fokuserade arbetstimmar om man är 8 timmar + lunch på kontoret. Om man då hamnar i ett läge där man både tappar det sociala och helt plötsligt sitter och jobbar fokuserat 8 h i sträck tror jag det kan bli tufft.
Sen är det olika hur man fungerar, jag vet t.ex såna som körde på med sin normala morgonrutin - upp och fixa sig i ordning, sen gå ut och gå en kort sväng för att ”gå till jobbet”. Sen samma typ av promenad när det var dags att ”gå hem”.