Jobba gratis?

S

Sussie918

Jag valde att inte gå gymnasiet. Nu hjälper jag till på en ridskola;
sadla, tränsa, borsta 8-16 hästar två dagar i veckan, städa, sopa, fodra. Hjälpa folk att komma i ordning, svara i telefonen.
Detta gör jag för att få ut mitt studiebidrag.
Rätt eller fel? Kan man kräva lön och vad är rimligt för tre dagar i veckan?

Sv: Jobba gratis?

Ring facket o fråga! De har bättre koll än vad arbetsgivarna själva har om lagar o regler.

Sussie918 skrev:

Ehh? Är ditt jobb en del av ditt gymnasieprogram eller vad har studiebidraget med saken att göra?

Är det en del av din utbildning, så har du ingen rätt att få lön. T.ex. lärarstudenter gör oavlönad praktik.

/Soapbubble

Jag antar att det är ridskolan som i så fall skulle betala din lön?

I så fall kan du ju börja med att försöka räkna ut hur mycket ditt jobb ökar inkomsterna och minskar utgifterna för ridskolan.

Hur kan du få studiebidrag om du valt att inte studera?

Det är nog ganska stor risk att du inte får mer pengar än så, om du inte är så gammal så är anses det att dina föräldrar är försörjningsskyldiga och att du inte behöver någon större inkomst.
Efter studenten hade jag praktik ett år på ridskola, via arbetsförmedlingens arrangemang. Då fick jag ca 1800:-/månad för att jobba heltdi... det blir inte många kr i timmen och jag hade flyttat hemifrån med alla utgifter det innebär. Men kolla upp det med de som hjälpte dig att ordna praktiken!

Sussie918 skrev:
sadla, tränsa, borsta 8-16 hästar två dagar i veckan, städa, sopa, fodra. Hjälpa folk att komma i ordning, svara i telefonen.

Om du är under 20 tillhör du IV, och då får du studiebidrag om du har praktik som motsvarar heltidsstudier. Rätt och riktigt, alltså. Ridskolan kan ju sticka till dig en extra lön om de vill, men det är inget de är tvugna att göra, så länge du praktiserar via IV, och får studiebidrag.

Galadriel skrev:
Hur kan du få studiebidrag om du valt att inte studera?

Har man fått sin praktikplats via IV, får man studiehjälp om man praktiserar motvarande heltidsstudier.

Jag vet inte hur IV ser ut i trådskaparens kommun, men i min kommun kan man läsa fem dagar i veckan, läsa tre och praktisera två, eller praktisera fem dagar i veckan. I samtliga fall får man studiehjälp.

Sussie918 skrev:

Du kan omöjligt få studiebidrag när du inte går gymnasiet då din skola rapporterar till CSN hur mkt frånvaro/närvaro du har, har du för mkt frånvaro dras studiebidraget in, å går du inte i gymnasiet alls e de omöjligt för dig att få studiebidrag!

De e inte barnbidrag du får då? (Dvs du har inte fyllt 16 e de väl?)

Hej!
Jag gick under en period på IV, (hoppat av en linje och skulle börja om nästa höst). Varvade tyskastudier med praktik på ett travstall samt jobbade lite då o då. Fick studiebidrag. Men det var lite tjaffs om jag skulle få ha det kvar eftersom jag jobbade, tillslut beslutade de att jag skulle få ha kvar studiebidraget och jag inte jobbade så mycket. Jag jobbade inte hela tiden, utan lite då och då när det saknades personal på arbetet.
Men man får inte ha studiebidrag om man jobbar. Iaf var det så i min kommun och för mig. :(
//Zsara

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Verdandi
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 779
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 077
Senast: Fiorano
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka