Lägg hästens vilodagar på jobbdagar, och rid alltid lördag-söndag (vilket är det jag utgår från att du kommer vara ledig). Om din plan är att rida fem dagar/vecka, rid typ måndag, låt hästen vila tisdag, rid onsdag-torsdag, låt den vila igen på fredag (då får du dessutom fredagskvällen ledig!) och rid sen lördag-söndag. Eller hur det nu passar dig bäst. I och med att du har lösdrift behöver du väl inte ens åka ut till stallet de dagar hästen vilar?
Nu vet jag inte hur ni gör med fodring i ditt stall, men i de stall jag har stått i har det nästan uteslutande varit packa hö i Ikea-kassar, och då är det guld värt att packa hela veckans ranson på söndagen, när man är ledig. Packa hö är så dödens tråkigt, och det kan vara skönt att "bara" göra det en dag och "slippa" resten.
Jag kommer jobba kontorstider när jag börjar jobba efter avslutade studier, och till en början kommer jag ha pendling på en halvtimme till och från jobbet (kommer med allra största sannolikhet flytta det första ekonomin återhämtat sig efter csn-terrorn den utsätts för just nu), men stallet ligger på vägen så jag kommer stanna där när jag åker hem. Om jag flyttar till stan (nu utgår jag från att det är där jag kommer jobba, de flesta jobb inom min bransch finns där) kommer jag ju ha gångavstånd till jobbet och ungefär 10 minuters biltur till stallet.
Jag ser faktiskt bara fördelar med att jobba kontorstider om man har häst. Alla träningar och tävlingar ligger kvällar och helger, så det underlättar att automatiskt vara ledig då. Hovslagaren står i samma stall, så hon kan komma när som helst, det är i så fall eventuella veterinärbesök men då får man väl ta ledigt eller försöka få en så sen tid som möjligt på dagen. Jag har jobbat oregelbundet om somrarna, och jag hatar det. Jag hatar att aldrig vara ledig när "alla andra" är lediga, jag hatar att inte veta om jag är ledig den och den dagen när den tävlingen är, och jag har också så långt att åka till stallet att det inte finns på kartan att hinna rida innan ens om jag börjar senare (jobbade ungefär 10-19) om man ska hem och duscha innan jobbet sen, plus att jag är morgontrött. Visst, då får man också ta att aldrig kunna rida i dagsljus mer än på helgerna vinterhalvåret, men att slippa kvällar, helger och storhelger överskuggar definitivt för mig.