Jobb i Tjeckien?!?

B

Baroya

Hej!

Jag skrev en ansökan till ett Hoppstall i Tjeckien som groom. Trodde inte ens att det skulle svara. Skrev och berättade lite om mig själv och skickade en kort film plus några bilder.

Idag när jag öppnar mailen har dom svarat att i slutet av sommaren finns det en plats ledig som beridare, och att de gärna ser att jag arbetar för demn! Trodde aldrig att de skulle svara och aldrig att de skulle säga att de villa he mig som bereidare eftersom de sökte en groom!!

I mina sysslor (om jag åker vill säga) ingår rida 6-10 hästar om dagen, visa försäljningshästar och tävla!

Jag har inte alls bestämt mig för hur jag ska göra. Jag kommer inte att tjäna så bra ca 300 euro inkl husrum och mat. Men Tjeckien var inte precis det landet jag hade tänkt mig.

Detta är deras ´hemsida förresten http://www.tenerifestables.com/

Gahh jag vet inte hur jag ska göra! Vad tyclker ni?? Jag måste ha hjälp..:crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jobb i Tjeckien?!?

Det är ju en "once in a lifetime" möjlighet iaf!

Det stallet är väl rätt kännt för bra, och dyra hästar.

Jag känner faktiskt inte till deras rykte, men har varit inne på sidan någon gång och tittat när jag leyade häst och nu sist såg jag annonsen om groom och tänka, jag kan väl testa och söka och se vad dom säger!

Ja visst är det de. Men fördumsfull som jag är vet jag inte om Tjeckien är riktigt rätt för mig..

Åhh dom har ju sån fina hästar där:love: Ta jobbet oså kan du ta med ngn hopphäst med till mig när du kommer hem:angel:

Åhh dom har ju sån fina hästar där:love: Ta jobbet oså kan du ta med ngn hopphäst med till mig när du kommer hem:angel:

Haha! Ja om jag åker så kan jag göra det! Men problemet är att jag vill ha min polle med mig, men jag har inte pratat med dom om det än..

Ja, deras hästar har ju inte direkt några dåliga stammar! Om jag ska dit ska jag avlösa en kanadensare som är typ ett år äldre och har varit där i 6 månader, men ör där antgingen 6 månader eller 1 år i stöten , om man inte vill vara där längre vill säga ;)

jag hade försökt få kontakt med andra där som jobbar unfer samma "tjänst" som dig å hört vad de tycker..

stället kan vara underbart och om man tänker chansen att utvecklas och få erfarenhet så JAAAA! ta den

..men sen har jag aldrig sett i princip samtliga hästar i "ett stall" hoppa med så oerhörd marginal och sådana enorma hinder vissa var .. det får mig att tänka på otilllåtna medel så som barrning osv... då får man tänka vad man har för egna ramar och vad man tycker är rätt..

Lycka till å hoppas det går bra!

Jag är inne lite på din limje oxå. Jag ´har oxå reagerat över deras enorma teknik,man tycker att det vore konstigt att alla hästar är sådan extra talanger! Men samtdigt vet jag om man ska ut och jobba med hästar utomlands förekommer det oftare än vad man tror. Man måte nog vara beredd att se mycket skit. Frågan är om det är värt det. Jag tevkar därför lite med att ta med min egna häst dit..

Samtidigt är det som du säger en jätte bra chans, jag kan ju knappast få det bättre. Men jag har kontaktat kanadensaren som är där nu, får se vad hon säger..

Jag är så kluven.. Tror aldrig att jag har varit så velig i hela mitt liv. En del av mig säget : "Klart du ska åka, annars är du dum", medan en annan del av mig säger: "Ska du verkligen? Är du beredd på vad du kan få uppleva".

ååh va kuul :) ta chansen !

föresten har du en häst som heter baroya ?

Hmm, om jag hade varit du så hade jag nog tagit mig lite tid att fundera. Hår lång betänkestid har du? För har du lång, så hade jag nog försökt hitta något i ex Holland, men hittar du inget så kan du ju ta det i Tjeckien, för det är ju ett känt och fint ställe! Men förstår vad du menar med att man gärna inte vill till Tjeckien. Fast hade jag inte fått ta med mig min häst så hade jag aldrig åkt:p

De har inte sagt att jag behöver svara direkt. De förstod om jag behövde tänka lite, men jag behövde tydligen bara höra av mig och säga att jag vill ha jobbet och sedan är det mitt..

ja, jag ska försöka hitta någon i antingen Holland, Tyskland eller Belgien. Har lite kontakter som jag kan utnyttja där.. Det var trots allt det som jag ville från början. Men hittar jag inget bättre så. Men tror att jag kommer åka dit och "prova" i en vecka i alla fall, för att känna på stämmning och etc.

Jag kommer inte åka om jag inte får ta med mig hästeb. Det gäller alla ställen, förutsatt att han blir frisk vill säga ;)

Jag tycker absolut att du ska ta chansen att åka dit!
Det må hända att de har konstigare saker för sig än vi i sverige, men det är nog sådant som man får accpetera när man kommer till ett annat land och ska jobba.

Vet ett par kompisar som åkte till england och skulle jobba. De var där EN dag och sen åkte hem. Varför? Jo:
"hästarna fick inte gå ut" och
"de dopade en häst". :confused: och
"de fick bo på ett dåligt ställe"
Tycker inte man kan dömma ett ställe efter att ha varit där en dag.

Det har väl egentligen itne med saken att göra, men jag kom och tänka på det nu. JAG skulle aldrig kunna åka hem efter en dag, om det inte verkligen var uppenbar hästmisshandel och vanvård på stället. Man måste ju ge stället en chans.

Det jag tycker är extra viktigt i ditt fall om du vill ta med hästen är att verkligen kolla upp hur hästarna har det på ställena.
Jag ex vill också jobba utomlands, men jag vet ju att hästarna på många ställen inte får gå ut vajre dag och det skulle inte min häst klara av.
Hon skulle heller inte klara av att gå ensam i hagen dag ut och dag in.
Sådana saker kan vara värda att fråga om innan du verkligen bestämmer att hästen ska ner. Och kanske även att du åker ner och jobbar lite innan du tar med hästen.

Nää, man får ju vara beredd på att det är en helt annan kultur, och det är inte vanligt att hästar går ute så mycket som dom gör i Sverige. Tycker att det låter till att kasta in handuken alldels för tidigt efter en dag. Vill man verkligen något måste man hålla ut, och få grepp om omfattning av det hela!

Ja, visst är det super viktigt. Min häst är i och för sig inte jätte glad i att vara ut. Har han varit ute i två timmar står han vid grinden och vill in.. Men självklart ska jag åka ner dit UTAN häst först för att skapa mig en uppfattning.

För övrigt måste man vara beredd på skit tror jag, man måste vara beredd på att behöva kämpa och se saker som man alltid inte vill vara delaktig i, så är det med allt!

men tack för rådet! Har du hittat något ställe som du vill åka till ?

Nej. Jag har inte tagit mod till mig att söka några jobb utomlands än.. :angel:
Har heller inte bestämt vilket land jag vill till, men just nu lutar det mot irland, england tyskland eller italien.
Får se om jag vågar söka något när min kurs tagit slut.. ;)

Hoppas det går bra för dig :)

Okej! Men håller du på med hopp eller derssyrhästar ?

Tack så mycket!

Jag håller på med min egen häst :rofl:

Helst skulle jag vilja vara i ett fälttävlansstall.
Eller hoppstall.
Eller dressyrstall i tyskland.
Lite av varje allstå.. ;)

Jag tycker att allt är roligt, så för mig är platsen viktigare än vad det är inriktat på.
Dock skulle jag inte vilja vara i trav el galoppstall för jagh anser inte att jag redigt klarar av dem i tävlingssammanhang.

Klart du ska ta de.. :D :) Inte alla som får jobb i Tjeckien :D ..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har via ett annat nätforum "råkat" söka ett jobb som Groom/Working student på en stor gård i Tyskland. Hoppsan liksom:angel:. Och...
Svar
6
· Visningar
2 618
Senast: Cheval_Elin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama