Jekyll- Hide. Funderingar kring farlig unghäst.

J

Jenny

En god vän till mig står i samma stall som ett ungt sto, större modell av häst.
Hästen är uppfödd av ägaren och har bara gått med mamman till en ålder av 3då mamman såldes.
Stod därefter själv ett tag till den flyttade till min väns stall.
Hon har ingen respekt för människor, är knepig och dominant.
Har skrämt ägaren/uppfödaren som har stora
problem med hanteringen.
Ja, hanteringen har samtliga problem med som står i stallet som sköts kollektivt.
Ridningen har ändå gått bra tills hon blev avkastad för några
månader sedan. Hästen har ej gått sedan dess.
Ungstoet är tufft i hagen, människor kan knappt gå in där på ett säkert sätt.
Hon sätter sig över alla hästar utom ledarstoet, där går hon bet.
Har även haft lite problem under uppväxten, stått på klinik 2 ggr.
Båda gångerna bukopererad. Det är en stor häst som bits, stegrar och sparkas.
I hanteringen, även när hon bara ska ledas till/ från hagen.
Ganska trevlig och nyfiken emellanåt, känns positiv och bra.
Men när det inte passar, eller vid förflyttningen vid hantering lackar hon ur totalt.
Även i ridningen, provred igår, går hon emot skänkel.
Stannar helt sonika och kickar mot den. Upplevde henne allmänt oriden väldigt stel och svårstyrd. Mycket dålig framåtbjudning
i en väldigt låg form.
Hon är väldigt snabb i sina reaktioner och hugger/ sparkar kvickt.
Går inte att longera henne då hon som sagt är
aggressiv vid kommandon.
Inte heller tömkörd. Hon är något bakskygg när man sitter på.
Vid en konsekvens/ tillsägelse/ tryck så svarar hon.
Hon är inte rädd för en konflikt utan den tar hon och slåss för.
Detta stoet har nästan skalperat ägaren (huggit i huvudet) och använt som en allmän slagpåse, sparkat av benet på
ägarens mamma mm.
Ägaren har tagit hjälp av R Åhman vid ett par tillfällen och hästen har gått bra när han har arbetat den samt "skött" sig i
ett par dagar efter.

Jag har aldrig varit med om en sådan här komplicerad häst förut och avser inte heller att lära känna den så där jättebra heller, egentligen;).
Ägaren är bortrest för tillfället och det är min vän som under den tiden hjälper till med hästen. Därav kom jag in i bilden. Har hört så mycket om henne, jag och vännen har pratat om hästen ett flertal gånger och jag blev nyfiken på att se och träffa henne i verkligheten. Dock var hon faktiskt inte så farlig som jag hade väntat mig. Trots en lårkaka idag på 15 x 15 cm.

Man funderar ju lite på henne utifrån allt ovan.
Jag är inte intresserad av att på något sätt egentligen ta mig an henne,
då jag prioriterar livet. Vad har ni för funderingar på en sådan häst?
Jag menar, hon är så ung och ändå helt ja...... :crazy:
Skicka henne på lösdrift så att hon får lära sig vett och etikett bland andra hästar?
Då hon inte fungerar helt normalt bland dom....
För det är väl inte normalt att en unghäst bara sätter sig på alla andra?
Jag har iaf aldrig varit med om det.
Jag tänker oxå att om hennes artfränder inte kan/ orkar freda sig,
hur ska man då som människa kunna göra det:confused:
Är det ett lynnesfel, hormonrubbningar, avsaknad av en bra fostran?

Himla långt blev det och hoppas ni orkat läsa allt:p

Hur tänker ni och resonerar kring en sådan här häst?
Uppepå allt detta så upplevde jag henne som väldigt ung och "bebis-aktig".

Mvh J.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jekyll- Hide. Funderingar kring farlig unghäst.

Måste erkänna att det hörs som ett prakt exemplar av överhanterad fölunge som aldrig har fått lära sig att visa respekt för människor och även andra hästar. Det kan gå att rätta till men det är både svårt och farligt. För som du själv skriver även ledarstoet hade det tufft med att sätta henne på plats.
 
Sv: Jekyll- Hide. Funderingar kring farlig unghäst.

Instämmer med föregående!

Låter som en häst som behöver mycket hantering av någon som är beredd, orkar och vågar ta striden varje gång den bråkar.

Tror inte på lösdriftsmodellen, risken finns att det här, redan starka, stoet bara blir ännu mer befäst i sin ledarroll...
 
Sv: Jekyll- Hide. Funderingar kring farlig unghäst.

R Åhman brukar ju kräva/vilja att även hästägaren skall vara med för att lära sig jobba med hästen på rätt sätt.

Samtidigt är du inne på ett spår med hormonrubbning. Jag har sett ston bete sig som galna hingstar, attackera allt i sin väg, etc. Det har visat sig att de haft tumör på äggstock och fått en hög testosteron produktion. När tumören tagits bort har hästen blivit normal. Kan ju vara värt att kolla hormoner och kolla foderstat.

helt klart är något fel. Mentalt eller fysiskt.
 
Sv: Jekyll- Hide. Funderingar kring farlig unghäst.

Håller med övriga.
Iom att den har varit sjuk mkt så är det kanske inte så konstigt.
Det där med ridningen låter mest som om den inte är riktigt färdiggrundutbildad, om ens inriden.

Man får börja om. Unghästar förstår inte skänkeln- den måste lära sig vad det betyder.
 
Sv: Jekyll- Hide. Funderingar kring farlig unghäst.

Ja, jag anser henne absolut inte som inriden.
Helt plötsligt fick jag perspektiv på min egen unghäst som är
200 mil före denna i sin utveckling. Hon var chockerande okänslig
för alla hjälper, jag är van att rida med vikt och minimala hjälper.
Red en kort stund bara och har träningsvärk idag i mina armar pga
att hon bara hängde sig i bettet, trots lååånga tyglar:crazy:
Ja, det var en upplevelse på många plan.

Så ni tror att hon är överhanterad?
Då inkonsekvent hantering eller bara för mycket?

Jag tänkte oxå att en lösdriftsgång kan få en motsatt effekt.
Att hon blir stärkt i sin ledarroll istället för tvärtom.

Nu finns det ju ingen "snabb-fix" på en häst som denna.
Mycket blod, svett och tårar och tror knappt att jag skulle ta
emot henne om jag så fick henne till skänkes.
Står själv i ett kollektivstall och man kan ju inte utsätta andra människor.
Min vän har med sin sambo som får ta hästen vid ut och insläpp.
Hon är stor, dryga 1.70 och det är mycket häst att ha "på" sig.
Och som använder både bakdelen och framdelen.

Hur skulle ni ha gått tillväga?
Jag vet hur jag skulle göra med henne men jag är egentligen
inte beredd att utsätta mig. Jag menar, VAD ska man ha på sig?
Hjälm, väst, vadderad hockeyutrustning?

/J.
 
Sv: Jekyll- Hide. Funderingar kring farlig unghäst.

Hjälm, repgrimma och ett sjuhelsikes tålamod!

En sådan häst hade jag ENBART hanterat från marken tills den lärt sig att ha respekt OCH förtroende för människor.

Gå ut i terrängen så den får tänka på att lyfta fötterna istället för att bråka. Stanna var 5:e steg och kräv att den stannar en armlängd bakom, går den över dig/den som leder så backa den omedelbart och beröm sedan.

Min 3,5-åring är 174 cm i mkh. Vi har övat otaliga gånger på det här och nu behöver jag bara markera ett stopp så tvärnitar han. Springer aldrig förbi mig/över mig och vet sin plats.

Förstår att det är jobbigt, det är stora djur som kan bli otroligt farliga. Jag upplever dock oftast att det är hästens osäkerhet som gör den farlig. Mitt 6-månades sto ägnade sig hela sin första levnadsvecka åt att försöka måtta sparkar mot människor, av den simpla anledningen att hon var restrektiv och osäker. Det var bara lugnt handhavande som gällde med henne, från att börja klia henne från utsidan av boxen för att inte vara för påträngande till att nu ha en väldigt social liten krabat med oerhört trevligt sinnelag

Du vet säkert allt det här, men det kanske skulle vara bra tips till ägaren?
 
Sv: Jekyll- Hide. Funderingar kring farlig unghäst.

Tack för svar:)

Jag resonerar som du, att börja med hanteringen från marken.
Tänkte även erbjuda henne att prova min repgrimma så vi är på samma linje.
Hon blir väldigt stark i en vanlig grimma.
Hon ska vara inriden men såsom jag upplevde hästen så var den knappt påbörjad. Och eftersom hon inte heller är (går) att longera och aldrig är tömkörd så är det ju jättebra saker att börja med, tycker jag.
Då arbetar man ju samtidigt med hennes bakskygghet.
Och skogen är ju super att arbeta i, jag har ridit ut med mina hästar så snart de har varit styrbara och halten har funnits. Mina pållar är väldigt röststyrda oxå men den här "bebisen" förstod inte ett- ptroo eller -saakta eller
en smackning för att gå fram. Gick knappt för skänkel och var inte heller påverkbar med vikthjälper, vilket gjorde det svårt för mig på ryggen.
Men visst, det var intressant och alltid lär man sig ju något;)

Det finns massor av arbete och jag tror att ägaren är ganska så
mottaglig för hjälp då hon är så tilltryckt av hästen.
Hon får tips av de andra i stallet, av en varierande grad.
Allt från en tjej som vägrar befatta sig övht med hästen (förståeligt då hon var två cm från att bli sparkad i ansiktet i samband med utsläpp)
En annan (min vän) föreslår konsekvent rättvis behandling och erbjuder
sig även att hålla i hästen medan ägaren rider mm. (ägaren vill dock inte)och den tredje som föreslår en hård och mycket "bestraffande" metod med inblandning av ett spö.

Ja, det är sannerligen inte lätt för någon part:crazy:

Min vän, som är min "häst-guru", har en enorm livslång kunskap om hästar och är den person som jag vänder mig till för bolla med och fråga om råd.
Om hon är färdig att ge upp, ja då är det väldigt långt gånget:eek:.

Snäll som jag är så har jag gått med på att åka ut på fredag igen.
Jag vet inte vad jag kan göra som min vän inte kan men det räcker kanske
med att få lite nya krafta-tag och inspiration utifrån för att orka vidare?
Som sagt så var hästen inte SÅ illa som jag faktiskt trodde men jag har så
tajt med tid egentligen att lägga på andras hästar.
Samt att det är en bit att åka tur och retur.

Jaja, får jag i alla fall bensinpengar samt att ägaren är villig att göra en
riktig insats själv så kan man ju knappt låta bli att hjälpa till liite:angel:
Vem vet, jag kanske kan få en matchande lårkaka även på höger ben;)
Men det känns lite som om ägaren har kastat in handduken och ev funderar på en försäljning alt skicka iväg hästen till beridare, och isf ödslar jag inte min tid. Hur man nu i hela friden ska kunna få hästen såld?

/J.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jekyll- Hide. Funderingar kring farlig unghäst.

Det låter som ett spännande uppdrag du skall ta dig an! :) Jag tycker verkligen att du skall försöka! Man lär sig sååå otroligt mycket på det. Jag hade gärna själv satt "tänderna" i en sådan häst. Jag har aldrig hanterat en så svår häst så det skulle va spännande om ens metoder håller. Men vad jag tror låter det som en häst som aldrig blivit hanterad på ett konsekvent vis och som aldrig riktigt förstått vad vi människor vill. Hon tycker bara att vi människor är urbota dumma varelser som bara bråkar med henne. Så alltså är detta vallet precis lika dant som alla andra fall: brist på kommunikation! Få henne att förstå din idee! få henne att tycka att din idee är mycket bättre än hennes idee! Och ge absolut INTE upp!! För hon kommer inte ge sig i första taget. Hon kommer att räkna med att du kommer ge dig förr eller senare som alla andra har gjort men ge dig inte!! låt det ta timmar om det så ska till! dom första gångerna är alltid värst. Men överlever du dom så kommer hon smälta snabbare nästa gång. Och en sak till: bli aldrig arg! då har du förlorat i hennes värld. LYCKA TILL!
 
Sv: Jekyll- Hide. Funderingar kring farlig unghäst.

Jag tycker det hela låter tveksamt öht och kansle särskilt din inblandning tyvärr.
Vet ägaren öht att du rider hästen som inte är riden på länge, och som är så problematisk?

En så svår häst skulle jag inte vilja att folk i stallet tog med sig kompisar för att "prova" så fort jag vände ryggen till........


Tyvärr tycker jag att såna hästar väcker ofta lust hos folk (ja jag kan känna så också) att vilja ta sig an och "försöka".
Men med allt du beskrivit tycker jag inte att man ska experimentera mera med hästen.

Det är otroligt svårt att säga något om den på ett internetforum. Vi vet ingenting om hur ägaren hanterat den från början, när och hur den variot sjuk och behövt opereras, vilka som försökt sig på vad, och har inte sett den irl hur den beter sig egentligen, vad och hur och när?

Låt hästen vara och råd ägaren att ta ordentligt med hjä'lp inte bara ett par gånger utan över tid, till dess att problemen är lösta. Under tiden ska inte alla möjliga som känner sig kallade hålla på och försöka för det kan göra jobbet med hsäten svårare sen i värsta fall.

Den som skulle ge sig på detta behöver ha massor av tid, tålamod och kunskap, ingte någon som kan åka ut då och då och "prova" lite.

Det är bra att du är engagerad men använd det till att ge ägaren råd om att ta emot ordentlig hjälp.
 
Sv: Jekyll- Hide. Funderingar kring farlig unghäst.

Det låter som ett spännande uppdrag du skall ta dig an! :) Jag tycker verkligen att du skall försöka! Man lär sig sååå otroligt mycket på det. Jag hade gärna själv satt "tänderna" i en sådan häst. Jag har aldrig hanterat en så svår häst så det skulle va spännande om ens metoder håller. Men vad jag tror låter det som en häst som aldrig blivit hanterad på ett konsekvent vis och som aldrig riktigt förstått vad vi människor vill. Hon tycker bara att vi människor är urbota dumma varelser som bara bråkar med henne. Så alltså är detta vallet precis lika dant som alla andra fall: brist på kommunikation! Få henne att förstå din idee! få henne att tycka att din idee är mycket bättre än hennes idee! Och ge absolut INTE upp!! För hon kommer inte ge sig i första taget. Hon kommer att räkna med att du kommer ge dig förr eller senare som alla andra har gjort men ge dig inte!! låt det ta timmar om det så ska till! dom första gångerna är alltid värst. Men överlever du dom så kommer hon smälta snabbare nästa gång. Och en sak till: bli aldrig arg! då har du förlorat i hennes värld. LYCKA TILL!


Ja precis sån brukar mångas inställning vara och så åker såna hästar runt och hanteras av kreti och pleti och till slut är de riktigt farliga och kanske måste tas bort. Dom väkcer lust att "testa" om man kan, en utmaning.

Det är ofta vad som gör dem värre..........
 
Sv: Jekyll- Hide. Funderingar kring farlig unghäst.

Ja precis sån brukar mångas inställning vara och så åker såna hästar runt och hanteras av kreti och pleti och till slut är de riktigt farliga och kanske måste tas bort. Dom väkcer lust att "testa" om man kan, en utmaning.

Det är ofta vad som gör dem värre..........

Ja absolut! Det e det som är tråkigt, i brist på människors kunnande och förståelse så åker såklart hästarna på det och det blir dom som är problemet. Om man ger sig in i leken så måste man ha en väldigt bestämd plan på hur man ska göra å veta vad man ger sig in på.
 
Sv: Jekyll- Hide. Funderingar kring farlig unghäst.

Ja absolut! Det e det som är tråkigt, i brist på människors kunnande och förståelse så åker såklart hästarna på det och det blir dom som är problemet. Om man ger sig in i leken så måste man ha en väldigt bestämd plan på hur man ska göra å veta vad man ger sig in på.

Har man aldrig haft en problem häst så är ju problemet att min inte vet vad man ger sig in på!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 043
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 519
Senast: Stekspaden
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 594
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp