Jävligt Bitter (att bo själv etc.)

Kollat med Blue Step?

Har flera vänner med udda anställningsformer som fått lån där när andra banker sagt nej.
Jo kunna få lån genom dom till 5 % ränta :crazy: Så för mig blir det verkligen verkligen sista utvägen. Verkar jo lite sjukt att man skal sitta flera tusind dyrare i månaden för man är provanställd. Tycker inte det verkar särskillt tryggt heller. (särskillt om räntan nu går upp och man då skal omförhandla sina lån till september med min vanliga bank, verkar inte särskillt smart att ta ett sånt lån när man inte vet hur det kommer bli påverkad av brexit/trump här över sommaren)

Jo kunna få lån genom dom till 5 % ränta :crazy: Så för mig blir det verkligen verkligen sista utvägen. Verkar jo lite sjukt att man skal sitta flera tusind dyrare i månaden för man är provanställd. Tycker inte det verkar särskillt tryggt heller. (särskillt om räntan nu går upp och man då skal omförhandla sina lån till september med min vanliga bank, verkar inte särskillt smart att ta ett sånt lån när man inte vet hur det kommer bli påverkad av brexit/trump här över sommaren)
Men hur långt har du kvar av provanställning? Den brukar väl vara på 6 månader? Och det går ju fort. Hitta någon soffa att sova på så länge och försök sen igen när du har fast anställning.

Men hur långt har du kvar av provanställning? Den brukar väl vara på 6 månader? Och det går ju fort. Hitta någon soffa att sova på så länge och försök sen igen när du har fast anställning.
Jo men esakt så blir jo läget nog. Kände mig bara jävligt bitter när jag fick svaren från bankerna idag :down: Vill gå vidare med mitt liv, helst igår, och ha säkerheten i min egna bostad, inte stå här med nytt jobb och hatten i handen. OM jag vetat om sakerna som gjorda vi gick isär innan, så hade jag aldrig byttat jobb just då, men istället väntat och sökt bolån först...:banghead: (jaja lätt att vara efterklok):meh:

Alla som bytar jag jobb har väl provanställning.... :crazy:

Nej jag hade ingen provanställning och min man förhandlade bort det eftersom vi köpte bostad precis när han blivit erbjuden ett jobb men ännu inte skrivit på anställningsavtalet.

Fråga din arbetsgivare om de kan fasansfulla dig tidigare eftersom du är i desperat behov av bostad.

Det kanske kan vara värt att låna från Blue Step så länge och sen ta nytt lån på en annan bank när du har fått fast jobb?
Visst, du kommer att förlora lite pengar på det men å andra sidan kommer du att ha ett eget boende.

En fråga från en som undrar.. Får man lån av banken direkt, bara man har fast anställning (och uppfyller övriga krav)? Man behöver inte ha haft fast anställning en viss tid innan man kan söka? Jag har alltid trott att man måste ha fast i minst 1 år innan man kan söka exempelvis bostadslån?

TS, jag hoppas att det löser sig för dig! Det är inte roligt att inte kunna få ordning på sitt boende bara för att man går isär. :(

En fråga från en som undrar.. Får man lån av banken direkt, bara man har fast anställning (och uppfyller övriga krav)? Man behöver inte ha haft fast anställning en viss tid innan man kan söka? Jag har alltid trott att man måste ha fast i minst 1 år innan man kan söka exempelvis bostadslån?

TS, jag hoppas att det löser sig för dig! Det är inte roligt att inte kunna få ordning på sitt boende bara för att man går isär. :(
Jag fick fast anställning precis när jag skrev kontrakt på min lägenhet och banken sa nej, jag hade behövt innehaft den minst 6 månader.. sjukt dryga och konstiga regler. Fast anställning är ju ingen som helst garanti för att man har jobb en månad senare. Jag har haft visstidsanställningar som varit mer "säkra".

Jag fick lånelöfte på 2milj och sedan lån på lite mindre än det utan fast anställning, endast tidsbegränsad anställning utan ens ett litet löfte om att få fast. Jag var okänd för banken men mina föräldrar kunder och vi trodde inte jag skulle få lånet själv, men att vi skulle använda min mammas fastighet till det hela. Vilket var en lösning, men personen vi pratade med på banken tyckte det var smidigare om jag bara fick lånet. Danske bank är det.

Ett tag senare försökte en kompis få bostadslån på max 500 000, hade precis fått fast anställning. Fick blankt nej från sin bank, för hon haft fast för kort tid.

Jag fick också tvärnej från min dåvarande bank när jag ville köpa ett(billigt ca 300') hus.
Jag hade fast jobb sen många år. Nyss ägt ett hus med exet utan problem. Men jag skulle vara själv på lånet. Det var där problemet var.

Eventuella alternativ diskuterades aldrig då det var nej innan jag satt mej ner i stolen.
Dock gick det alldeles utmärkt i en annan bank..

En vän köpte ett hyfsat dyrt hus nu, inga problem med lån som själv. Men har kapital på banken så hade kunnat betala det i princip kontant om man velat.

Jag fick lån ensam på tidsbegränsad anställning utan problem, det räckte med att jag hade full handpenning på kontot. Tyvärr så är banker inte det minsta rättvisa, för mig spelade det antagligen in att min familj är mycket långvariga kunder. Det suger verkligen att man måste ha socialt och ekonomiskt kapital för att kunna få kapital...

Fast det där är ju falsk trygghet. Inget säger att man kommer att jobba kvar på sitt jobb! Dessutom är lånet gärna på 25 år eller liknande vilket innebär att livet hinner förändras ett flertal gånger under lånets återbetalningstid.

Det hade varit bättre för bankerna att se att folk har ordning på sin ekonomi och verkar stabila och vettiga som människor. Det är omodernt att ha en fast anställning i hela sitt liv, och det skadar de som är entreprenörer och egenföretagare.

Just det där är helt vansinnigt som egenföretagare. Min lokala bankman såg till att jag fick ta över pappas lån på huset när jag ärvde det men hade inte han varit så tillmötesgående hade det nog varit ett elände, bara pga att jag är egenföretagare.

Jag har alltså noll betalningsanmärkningar, enda andra lånet är studielånet och har sedan 2008 när jag startade eget skrapat ihop en hygglig årsinkomst.

Vet inte, verkar väldigt konstigt. Bank-kvinnan jag pratade med idag, sa jag skulle återkomma när jag fick fast. Då låt det inte som det borda vara ett problem alls...

Jag fick lånelöfte på 2milj och sedan lån på lite mindre än det utan fast anställning, endast tidsbegränsad anställning utan ens ett litet löfte om att få fast. Jag var okänd för banken men mina föräldrar kunder och vi trodde inte jag skulle få lånet själv, men att vi skulle använda min mammas fastighet till det hela. Vilket var en lösning, men personen vi pratade med på banken tyckte det var smidigare om jag bara fick lånet. Danske bank är det.

Ett tag senare försökte en kompis få bostadslån på max 500 000, hade precis fått fast anställning. Fick blankt nej från sin bank, för hon haft fast för kort tid.

Kan tillägga att jag själv inte hade några större summor på kontot i min bank, och det var tydligt att jag själv inte hade pengarna till handpenning utan det skulle mina föräldrar stå för. Fick ändå lånet som sagt.

Viktigt att prata med rätt person!

Tror att lärdomen av tråden är att banker är olika? 2012 fick jag låna till hus fast jag var arbetslös.

Olika banker räknar olika och olika bankmän (av bägge könen) resonerar olika.

För mig var det så att min bank Swedbank inte ens kunde räkna på ett lån medan LF beviljade ett.

Jag fick fast anställning precis när jag skrev kontrakt på min lägenhet och banken sa nej, jag hade behövt innehaft den minst 6 månader.. sjukt dryga och konstiga regler. Fast anställning är ju ingen som helst garanti för att man har jobb en månad senare. Jag har haft visstidsanställningar som varit mer "säkra".

Men precis. Bara för att man har fast så är det ju inte minsta garanti att banken får sina pengar.

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 950
Senast: Crossline
·
Skola & Jobb Hej allihopa :heart Det är så att jag funderar på att börja studera nu vid 25 år ålder. Dom utbildningar som jag har varit intresserad...
Svar
16
· Visningar
1 761
Senast: Halcyon
·
Fritid *Varning för långt inlägg.* Jag har separerat ifrån min sambo, flyttat in hos mina föräldrar. Mina föräldrar är världens bästa och har...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 916
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Nu står jag här vid ett väg-skäl i livet. Jag har i början av året brutit med Sambo och då fått ut slantar från vårt gemensamma boende...
2
Svar
27
· Visningar
1 993
Senast: Butros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar