Jävligt Bitter (att bo själv etc.)

Loons

Trådstartare
känner bara jag behöver skriva av mig. Så himla bitter just nu.... Jag har sedan februari varit "single" från min sambo, väldigt lång story, men hur som helst har vi då för ett tag sedan skrivit ett bodelningsavtal, så jag får ut en kontaktsumma från honom, alltså en handpenning till en lägenhet. (ungefär 25% kontantinsats på dom bostäder jag har tittat på). Grejen är då nu har jag pratat med bankerna och verkar tvärt omöjligt att få ett bostadslån, då jag är provanställd (sedan februari :banghead:) dom lyssnade knappt på något annat än att jag sa jag hade en provanställning (sen vet jag jo inte om jag faktiskt kommer få fast jobb från september eller inte...). Jag hade fast på mitt förre jobb, men trivdes inte alls och bestämde mig då för att byta jobb (januari). Jag hade inte direkt planerad för mig och min sambo skulle gå isär.... Och nu sitter jag här i skiten. Jag har sökt massor med bostäder på privata hyresvärder också, men har endast bostadskö sedan 2014 på den "officiella".... Men verkar jo väldigt väldigt svårt att få en bostad genom privatvärd... (och tänker här att det säkert också spelar roll att jag är ensamstående och provanställd...)

Sen bor jag just nu i källaren i huset mig och mitt ex, hade köpt tillsammans... Mina föräldrar bor i Danmark, så flytta hem till dom skulle innebära att säga hejdå till jobb, kompisar, livet jag byggt upp här...:( Inte så himla sugen på det heller.

Jag har verkligen kämpat, hållit uppe humöret och sett framåt, men just nu känns allt KASST. Känner mig bara för att ge upp, flytta hem till föräldrarna och deppa ner mig totalt. Typ, tack för käftsmällen livet. I give up!:wtf:

Kanske någon har stått i liknande sits, och allt blivit så bra sen. Behöver lite *positive vibes* innan jag deppar ner mig totalt....

Har dina föräldrar en fastighet som du kan använda som säkerhet? Så gjorde jag när jag köpte hus och fortfarande var provanställd.

Säger samma sak. Lån kan man få med borgen. Banken vill ha säkerheter och det vanliga är fast tjänst. Men det finns fler sätt

Säger samma sak. Lån kan man få med borgen. Banken vill ha säkerheter och det vanliga är fast tjänst. Men det finns fler sätt
Har redan kollat. Dom tar inte emot borgen längre, men endast medlåneansökare. Eftersom mina föräldra bor i Danmark, kan dom inte stå som detta, då dom inte har inkomst i Sverige. Tror det med borgen har funkat för i tiden, men nu verkar det inte alls så. Nordea och Handelsbanken som båda har sagt nej till detta. Detta blev jag informerat omkring över telefon med mitt bank kontor, då jag frågade.

Har redan kollat. Dom tar inte emot borgen längre, men endast medlåneansökare. Eftersom mina föräldra bor i Danmark, kan dom inte stå som detta, då dom inte har inkomst i Sverige. Tror det med borgen har funkat för i tiden, men nu verkar det inte alls så. Nordea och Handelsbanken som båda har sagt nej till detta. Detta blev jag informerat omkring över telefon med mitt bank kontor, då jag frågade.
Det finns fler banker...

Kollat SSAB, ICA-banken, Skandia också. Va rakt nej där med.
Swedbank säger också nej till det. Jag testade i samband med att min son behövde bostad häromåret.

Däremot accepterar hyresvärdar fortfarande att man har någon som borgar för hyran, så det kan kanske vara en lösning?

Jag gjorde det i höstas, utan problem. Det är inte borgen jag menar, utan att ha deras fastighet som säkerhet.

Säger samma sak. Lån kan man få med borgen.
Jag har inte hört nån som lyckats med det nuförtiden. Tror det är nån gammal grej, mina föräldrar hävdar också bestämt att man kan göra så men få banker verkar hålla med.

Grejen är då nu har jag pratat med bankerna och verkar tvärt omöjligt att få ett bostadslån, då jag är provanställd
Jag har alltid sagt att ärlighet varar längst, men på senaste tiden har jag blivit mer övertygad om att det inte alls är så i vissa sammanhang. Typ detta. Säg att du har en fast anställning. Jag har aldrig varit med om att banken begärt in någon typ av anställningsbevis.

Det kan nog bero lite på hur stort lånet är? Jag fick ett lån med borgen alldeles nyss, då det låg lite över vårt hus' värde. Det var inte stort, under hundratusen, och ska betalas tillbaka på 3 år. Detta var hos Handelsbanken.
Borde inte lägenheten i sig fungera som säkerhet?

Swedbank säger också nej till det. Jag testade i samband med att min son behövde bostad häromåret.

Däremot accepterar hyresvärdar fortfarande att man har någon som borgar för hyran, så det kan kanske vara en lösning?
jo defintivt :)
Jag har alltid sagt att ärlighet varar längst, men på senaste tiden har jag blivit mer övertygad om att det inte alls är så i vissa sammanhang. Typ detta. Säg att du har en fast anställning. Jag har aldrig varit med om att banken begärt in någon typ av anställningsbevis.
Jag har förut skulle skicka in mitt anställningsbevis + 3 senaste månaders löneseddel. Så min uppfattning är dom kollar rätt noggrant :cry:

Det kan nog bero lite på hur stort lånet är? Jag fick ett lån med borgen alldeles nyss, då det låg lite över vårt hus' värde. Det var inte stort, under hundratusen, och ska betalas tillbaka på 3 år. Detta var hos Handelsbanken.

Fast banken vill väl i första hand ha pengar, inte lägenheten. Då förstår jag att man vill se en fast anställning.

Jo verkligen, jag trodde det. Men blev mycket klockare idag (tydligen). Jag har 25 % i kontantinsats (kravet är på 15 %), och det är inget stort lån. Det är till en tvåa i förortskommuner till Stockholm. Jag har inga betalningsanmärkningar, och ligger på 1 % i risk när dom gör kreditupplysning. Endaste lånet jag har är mitt bil lån. Jag frågade om borgen, dom sa dom inte längre gör detta till mig :confused:

Fast banken vill väl i första hand ha pengar, inte lägenheten. Då förstår jag att man vill se en fast anställning.
En fast anställning kan man jo få sparken ifrån dagen efter man fått lånet också. Mitt ex fick kicken 2 månader efter vi köpt huset. Man sköter och betalar sina räkningar ändå. Kan väl tycka det är viktigare man är med i akassan? (som jag förövrigt är också).

Fast det där är ju falsk trygghet. Inget säger att man kommer att jobba kvar på sitt jobb! Dessutom är lånet gärna på 25 år eller liknande vilket innebär att livet hinner förändras ett flertal gånger under lånets återbetalningstid.

Det hade varit bättre för bankerna att se att folk har ordning på sin ekonomi och verkar stabila och vettiga som människor. Det är omodernt att ha en fast anställning i hela sitt liv, och det skadar de som är entreprenörer och egenföretagare.

Fast det där är ju falsk trygghet. Inget säger att man kommer att jobba kvar på sitt jobb! Dessutom är lånet gärna på 25 år eller liknande vilket innebär att livet hinner förändras ett flertal gånger under lånets återbetalningstid.

Det hade varit bättre för bankerna att se att folk har ordning på sin ekonomi och verkar stabila och vettiga som människor. Det är omodernt att ha en fast anställning i hela sitt liv, och det skadar de som är entreprenörer och egenföretagare.
Präcis så jag känner! Jag har haft samma bank sedan jag flyttade till Sverige för 6 år sedan (handelsbanken). Jag har alltid sköt min ekonomi, och inte haft problem en enda gång. Då jag hade häst och behövde låna till veterinär, inga problem och dessa pengar blev också betalat tillbaks utan problem. Sånt borda dom jo kolla på. Skulle säga jag har varit en bra kund. Därutöver kan jag visa intyg på jag visst har varit fastanställd och bytade jobb i februari och jag gått upp i lön på detta. Alla som bytar jag jobb har väl provanställning.... :crazy:

Visst är det så, och jag tror bankerna kommer att få tänka om så småningom. Men jag förstår också att det är enkelt sätt för dem att någorlunda försäkra sig om pengar in så gott det går, framförallt om det inte finns något sparande/förmögenhet att tala om.

Präcis så jag känner! Jag har haft samma bank sedan jag flyttade till Sverige för 6 år sedan (handelsbanken). Jag har alltid sköt min ekonomi, och inte haft problem en enda gång. Då jag hade häst och behövde låna till veterinär, inga problem och dessa pengar blev också betalat tillbaks utan problem. Sånt borda dom jo kolla på. Skulle säga jag har varit en bra kund. Därutöver kan jag visa intyg på jag visst har varit fastanställd och bytade jobb i februari och jag gått upp i lön på detta. Alla som bytar jag jobb har väl provanställning.... :crazy:
Eller så kan man vända på det - att du var tvungen att låna till veterinären betyder kanske snarare att du har dålig framförhållning när det gäller pengar.... Jag säger inte att det är så, absolut inte, men förstår du hur man kan vända på det ur bankens synvinkel? Och en bra kund är den som har massa pengar sparade på ett bankkonto utan nämnvärd ränta.... ;) Eller anlitar bankens tjänster som de tar betalt för, sparar i deras fonder osv.

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 950
Senast: Crossline
·
Skola & Jobb Hej allihopa :heart Det är så att jag funderar på att börja studera nu vid 25 år ålder. Dom utbildningar som jag har varit intresserad...
Svar
16
· Visningar
1 761
Senast: Halcyon
·
Fritid *Varning för långt inlägg.* Jag har separerat ifrån min sambo, flyttat in hos mina föräldrar. Mina föräldrar är världens bästa och har...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 916
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Nu står jag här vid ett väg-skäl i livet. Jag har i början av året brutit med Sambo och då fått ut slantar från vårt gemensamma boende...
2
Svar
27
· Visningar
1 993
Senast: Butros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar