Sv: jävlas vid lastning?!
jag menade inte så, att dra hästen in utan att man har ett jämt tryck tills hästen tar ett steg framåt, då släpper man efter och berömmer för att sedan ta ett steg till framåt lr bakåt. låter ju inte som att hästen är super rädd och det finns hästar som har lärt sig att komma undan och är envisa. dock blev ju den här hästen rädd när luckan stängdes och då är det bara att öppna/stänga osv tills hästen vänjer sig vid att det inte är farligt, och det tror jag inte tar speciellt lång tid.
hur tycker du att man ska göra då om man inte ska berömma när hästen går framåt och att man håller ett tryck i grimskaftet? finns ju inte så många sätt om man inte vill använda longerlinor/spön osv. det här är ett jättebra sätt som gör att det går lungt till och man kan lasta hästen själv till slut. Är en väldigt kunnig hästmänniska som tar jättemkt betalt som har lärt mig detta och tror knappast att han har fel, så många nöjda kunder som han har. dock kanske jag inte är världens bästa på att förklara och skriva ner skriftligt hur man exakt ska gå tillväga..
jag är mycket väl införstådd i metoden med jämnt tryck osv. Men det är inget bra sätt på en häst som kastar sig bakåt, det lovar jag dig. man måste skilja på häst och häst. en häst som "bara" är seg att få in, och inte bakrädd, kan det fungera på, även om jag principiellt tycker att dra in den är en dålig metod, men vissa funkar det på, men inte en sån häst som TS beskriver. den är bakrädd och har en motvilja till transporten pga att den känner sig instängd, och att då försöka med linor som du föreslår, är att be om problem. du kan ALDRIG hålla emot en häst som får panik och kastar sig bakåt, med hjälp av linor utan att det händer en olycka och hästen a) upplever starkt obehag och b) dessutom lär sig att det går att kasta sig bakåt och ignorera trycket och att det funkar att göra så.
Jag har ALDRIG hört talas om en "jättekunnig hästmänniska som tar jättemycket betalt" för att lastträna hästar och använder sig av metoden att DRA in den med linor - eller trycka in den med linor som du beskriver. Alla verkligt kunniga hästmänniskor som lastar hästar mot betalning som jag vet och känner, skulle aldrig använda linor utan gå till botten med förtroende problemet hästen har inför trailern på andra sätt som är betydligt mer långvariga lösningar för att i framtiden ha en lättlastad och trygg häst i samband med transport.
grundprincipen med en häst som har obehag inför trailern är att man anpassar tryck och eftergift successivt. utan linor bakom.
man får gå mkt lugnt tillväga, i början handlar det om att få hästen att bjuda, - både framåt och bakåt, och att man kan dirigera dess ben dvs flytta den. det gör man, återigen UTAN att hala in den bakifrån via tryck. På en mkt starkt besvärad häst, så lägger man tryck, men om den kastar sig osv, så släpper man efter och låter den komma ut, för att sen bara upprepa och ta in den igen. det är grund trygghet man fokuserar på, inte att få in den med råstyrka eller starkt tryck i sig.