Jävla häst!! Eller?

Sv: Jävla häst!! Eller?

Läs boken Perfekt uppförande av Kelly Marks.
Där får du bra tips på övningar sm förstärker ledarskapet.

Anledningen till varför hon inte lyder när du sitter på är att hon inte respekterar dig. Min häst kan vara likadan: han är supersnäll på marken, lyder mig perfekt, men det har varit perioder som han har dragit iväg och bockat, vägrat göra vissa saker osv. Vissa hästar "bryter man ner" genom ridning. Genom att jag lyckas få min nhäst att göra övningar som är svåra och jobbiga respekterar han mig. Jag visar honom att jag inte ger mig och att jag kan.

Jag tycker du ska hoppa upp på henne, sätt på dig säkerhetsväst och tuffa till dig. Försök inte tänka "fan, nu backar hon!" utan tänk "Nu JÄVLAR ska hon FRAM!" Och ge dig inte till hon faktiskt går fram. Vill hon sparka bakut eller backa 2 km, så låt henne göra det då, men till slut ska hon faktiskt gå fram.
Sedan vill jag avråda dig från att slå henne i huvudet när hon stegrar, det gör det bara värre. Ta istället ett ledande tygeltag och driv, få då kommer hon ner på marken igen.
Har du använt spö? Vad gör hon då?

Jag tror inte det är något fel på henne. Detta är unghäst fasoner, har oxå varit med om detta. Man blir vansinnig och vill bara sälja eller slakta hästen när den beter sig så. Men vad du än gör så hoppa inte av henne och led henne, då har hon vunnit. Man får snällt sitta kvar och kämpa, jag tycker nog att du ska ha ett spö med dig och hon kan gott få veta att du har det oxå när hon beter sig som värst. Man får absolut inte slå sin häst men man får markera för den att det är ryttaren som bestämmer. Eftersom hon får bestämma över alla hästar i hagen så tror hon att hon kan bestämma över dig oxå, det tanken måste ur hennes huvud. Du får helt enkelt ta kampen tills hon har fattat att du är ledaren. Det är inte lätt och inte roligt, men det måste göras och hon kommer fatta efter ett tag att du bestämmer. Unghästar är ofta såhär efter vila, de har gått och skrotat, fått större självförtroende, blivit starkare fysiskt, sen helt plötsligt får de krav på sig då sätter de sig på tvären för ingen ska komma och bestämma över dem tror de. Du kommer fixa detta!!!

Hade också problem att min häst inte ville gå fram (han kunde sträcka sig till att göra bockpiruetter, men han rörde sig inte ur fläcken...) fast ryttaren (hade en westerntränare som hjälpte mig) verkligen grävde in sporrarna i sidan på han OCH vi vitade med longerspö och också slog han med det, men han stod där helt oberörd. Den här hästen ahr ett riktigt tufft psyke och verkar stå ut med allt, så länge han vinner.
Men till slut backade han (på kommando). Den här hästen var även sån att han stod och stegrade sig jämt, bockade hela tiden osv när jag ledde honom (när han kom in i sin trotsperiod) och det har varit några ggr som han nästan har sparkat mig i huvudet. Men man får inte ge upp. Jag hade den hårdaste westerngrimman som finns att få tag på och hade rep med en liten läderflärp på (som gör ONT, har själv råkat slå mig själv med den... ;) Inte lätt att hålla koll på häst som stegrar sig och ett 7m långt grimskaft också ) och jag gjorde helt enkelt så att jag longerade hästen, om han inte stannade/saktade av direkt när jag bad honom fick han en rejäl omgång. Om han bara stegrade sig när jag abd han trava fick han också en rejäl omgång och backade han runt hela ridhuset (och då ska de inte backa långsamt, utan det får ju gå undan lite) och detta gjorde varje dag i flera månader tills han lydde perfekt. (det värsta var över på 2 veckor, men han höll fortfarande på och trotsade)
Man måste vara konsekvent och tuffa till sig lite. Visst, man ska inte misshandla hästen, men i mitt fall var det så att om inte jag slog honom så att han fattade att inte sparka mot mig skulle jag nog förmodligen varit rejält skadad idag. För alla hästsar fattar inte genom att man låter arg, utan man måste ta till våld, för precis som flockledaren kommer sparka hästen när han kommer för nära/gör fel gör jag det med, fast på ett annat sätt. Sedan ska man inte överdriva och göra häsdten huvudskydd/rädd för dig, men vissa hästar är riktigt tuffa och man måste vara så tuff man bara orkar för att få dom att bli "normala".
För sedan när du har lyckats få hennes respekt komme hon bli mer känslig och uppmärksam. Häromdagen stegrade min häst sig (han ahr stått i en konvalescent hage i 4 veckor och har endast fått bli skrittad i 1 vecka, nu får han böra travas.)och levde rövare. Men den här gången behövde jag inte vara lika tuff då han visste att jag menade allvar och att jag vinner, det är bara frågan om tid. När det hände hade jag ingen hjälp och abra ett kort grimskaft och han slängde sig mot mig, hotade mig osv (det började med att det blåste mkt och var storm, men sen blev det rent av trots) så jag sprang upp till stallet, hämtade westerngrimman och hjälm och longerade han. Sen kom allt tillbaka. Jag gick tillbaka till stället var han började joksa, och första gången jag gick förbi började han springa/stegra/bocka, men sen kom han på att han inte tar ett ENDA steg om inte jag ber honom. Och jag blev vansinnig och jag skrek tills jag blev hes, för att han skulle fatta att det var allvar (min häst mkt reagerar på ljud/kroppsspråk). Och visst funkade det. Han gick som ett litet lamm vägen upp till stallet igen.

hoppla skrev:
!!!

När jag kom in så ringde jag till hon som ridit in hästen och förmedlade köpet. Hon berättar då att hon inte trodde någon skulle köpa den hästen och att hon mena på att hon sagt till mig hur tuff hästen var. Det kommer alltid vara så med den här hästen sa hon. Hon har för mkt hjärna! :devil: Jag sa att om jag hade fattat det så skulle jag aldrig köpt hästen så jag vill försöka hävda dolda fel för hästen är i mina ögon inte användbar till det som var tänkt! Jag ville skriva tävlig i kontraktet med ägaren propsade på allround häst. Undrar om det har någon betydelse? Eller fungerar inte dolda fel på såna här saker? Någon som vet? :confused:

Det här verkar ju helt otroligt, kontakta en advokat, det kanske tillochmed räcker med att hota med det, så att du kan få köpet hävt. Vad ska du med en häst till som inte går att rida. Jag skulle bestrida köpet. Ring tillbaka till säljaren och förklara att detta fungerar helt enkelt inte och att du naturligtvis tar till alla juridiska åtgärder du måste för att få köpet hävt, dessutom kan säljaren åka på att betala alla dina kostnader om du vinner en sådan strid. Sånt brukar bita.

Inget kul problem att tampas med. Kan du inte ta hjälp av en instruktör?
Sådana här problem brukar oftast lösas bäst med kunnig hjälp, jag menar det finns ju ingen anledning att du ska riskera ditt liv för att rida hästen.
E hon lika jävlig på bana? Går hon att lasta?
I så fall kanske du skulle testa att köra iväg o rida någonannanstans.
Typ för en instruktör, då kan denna hjälpa dig när ni får problem o lösa dem på ett både för dig o hästen säkert o kontrollerat vis. Plus att du kan få råd hur du ska lösa din situation på gårdsplanen.
Lycka till.
;)

En tanke.. visst var det så att detta grymt jävliga beteende uppkommit i högre grad nu, efter att hon gått på annat ställe och med andra vänner?

Min pålle är också riktigt tuff, jag skulle kunna slå honom blodig utan att han reagerade om han bestämt sig för något, så vi måste jämka lite han och jag.. lite byteshandel, du gör nått som jag vill så gör jag nått som du vill. På detta sätt har jag fått honom att ge mig allt när jag vill tölta tex, för han vet att jag inte ber honom om han har en dålig dag och så vet han att han får en riktigt nice belöning! Inte skit som klappar och sånt, det bryr han sig inte om, men en riktigt fräsig härlig galopp innan turen är slut, så är han nöjd och litar på mig.
Det tog ju naturligtvis en hel del tid innan vi kom till denna fina lösning, bland annat kom vi fram till att vi båda måste må bra innan vi kan göra något tillsammans. Jag får inte vara ledsen och sur, och han får inte vara deppig eller trött. Är det en sådan dag för någon av oss, så gör vi bara minsta möjliga den dagen. När detta beteende uppkom så hade det skett en massa negativa förändringar i hans bomiljö, goda vänner hade flyttat och lämnat honom med sura vresiga hagkompisar bland annat. Jag såg det inte först, men när andra påpekade det, insåg jag att hästen var deprimerad! Vi flyttade till annat stall och köpte en riktigt go kompis till honom, och vips! Så blev han drömhästen igen! Men båda måste ha en positiv känsla i kroppen, du ska inte komma till stallet med ångest! Skit i att rida då! Gör bara sådant som funkar bra, gosa markarbeta osv så ni hittar lite kärlek mellan er! Och flytta hästen, som du ju ska, kräv inte av henne att hon ska fungera när hon kanske är deprimerad och inte trivs....

Jag är övertygad om att ni klarar detta, om du är villig att försöka, annars är det bäst att du försöker häva köpet om det går.

Lycka till!

Är det samma visa med stenstodsbeteende, stegring mm om någon annan rider henne eller är det bara mot dig? Kan du tömköra henne eller är hon lika :devil: vlig då?

Det är nästan så det skulle vara intressant att träffa hästen bara för att se hur hon beter sig :angel:

Hej igen allihopa! Just hemkommen efter en dag på sjön o det är verkligen kul att läsa alla era råd när man kollar datorn!! Är så tacksam!! :bow: :bow:
Ska försöka plita ihop ett svar som täcker en del av era frågor..

Ingen annan än jag och hon som red in henne har ridit henne och så vill jag helst att det ska förbli så länge det går för det känns som om jag måste lösa problemet för annars har vi ingen framtid ihop!
Om jag bestämmer mig för att försöka sälja hästen så ska jag be någon som är duktigare att försöka rida till henne... Jag kan ju säga att den tanken ligger VÄLDIGT nära till hands... :o Har gått igenom alla tänkbara sätt att bli av med eller rätta till den här hästen! Sälja blir nog väldigt svårt utan att förlora en hel del pengar och att häva köpet har jag hört att det är typ omöjligt när det inte finns dolda fysiska fel på hästen... Sa det till hon som förmedlade hästen oxå och då sa hon; Glöm det, vi sa till dig att det är en skarp häst!! Men sen sa hon ju att hon aldrig trodde hästen skulle gå att sälja så hon har ju medvetet lurat mig... :devil: (Fan, är så sur!!!)

Har svårt att tro att beteendet beror på smärta men ska ta ett blodprov snart för att kolla så hon inte har någon infektion iaf..

När jag köpte hästen så var hon ju asjobbig på marken men ridningen funkade bra nu är det tvärt om. Förmedlaren sa att det varit exakt samma sak för henne. När det ena fungerade så slutade det andra fungera ochså höll det på och bytte så. Hon sa att det är som att hästen måste ta ut sitt "psyke" på någonting. Förr sprang hon rätt över folk och alla har varit så rädda för henne men tack och lov så har hon slutat med det fast på nåt vis känns det som ett lättare problem än att hästen inte går att rida...

Nej, jag har aldrig tömkört henne men longerat och det fungerar så där... Hon är lat... Eller rättare sagt olydig... Inte direkt dum men vill helst slippa... :cool: Har ingen paddock här hemma så det är lite svårt men jag ska försöka på ett gärde...
Tror jag ska hålla mig till markarbete de närmsta veckorna och sen flytta henne till det riktiga stallet med ridhus och folk som kan hjälpa mig på ett annat sätt än vad gubben och barnen gör här hemma... Fast gubben ska allt få gå med ut i skogen med en pisk någon dag och se om det fungerar bättre än utan hans hjälp...

Ja jag har tillgång till dressyrinstruktörer men ingen annan sorts instruktör typ NH... Pratar med min dressyrinstruktör varje dag men hon vet inte riktigt heller vad vi ska göra med hästen.

Ja hästen går att lasta men jag hade liksom tänkt att bara skritta igång henne här hemma i skogen så hon var lite igångsatt innan flytten. Hon stressar upp sig vid transportering så jag vill helst undvika det just nu för jag tror att det bara blir värre då...

Ska köpa den där boken som någon skrev om och se om jag blir klokare!! :)

Idag har hästen fått stå för jag känner mig helt knäckt av gårdagen med det jobbiga samtalet med förmedlaren plus att jag fick sparken... Det blev liksom bara för mkt!! Ingen idé att försöka hantera en häst på dom grunderna men imorgan tar jag nya friska tag!! Sen åker vi på semester en vecka och då får hon tyvärr vila helt igen men det är inget att göra åt för det finns ingen som vill ta sig an henne heller... Konstigt va? :rofl:

Tack igen allihopa, ni är ett stort stöd där ute!!!!!!! :bump: :bow:

Vilket underbart inlägg!!! Du har kommit långt genom att vara lyhörd inför hästen. Det är härligt att läsa om lite annorlunda sätt att lösa problem och jag tror att man kan komma hur långt som helst genom att göra just som du gjort med din häst.

Min gamla häst har alltid varit speciell och ranghög och i vissa lägen har jag fått ge mig. Så länge det håller sig på en rimlig nivå tycker jag att det är helt OK. Jag har fått ge och ta om vart annat och till slut har vi hamnat i ett läge där vi båda kan acceptera sitationen.

Hoppla: Ställ av henne ett tag och ha henne tillsammans med andra hästar som är ranghöga (jag vet att du fått det rådet tidigare). Ranghöga hästar skulle göra ett jättejobb och du kan sitta och rulla tummarna och bara gotta dig, utan att riskera din egen hälsa. Jag tror att hon har fått för stort självförtroende och klättrat i rang alldeles för tidigt. Innerst inne finns det nog en liten, liten unghäst som fått en alldeles för stor kostym. Just nu så låter det som om det vore stor risk för att du till slut skadar dig.

Jag riktigt längtar tills jag ska få släppa ihop henne med någon som sätter lillbitchen på plats!! Vet bara inte riktigt vilken häst det skulle var men jag får höra med stallägaren efter sommarbetet, det finns ju så där 30 hästar att välja på så det ska nog gå att hitta nån... :)

Har också haft en light variant av dina problem med min ganska nya häst. Jag tror det bästa är att gå en natural horsemanshipkurs med din häst om det finns i din närhet och om du har råd. Annars finns det diverse böcker i ämnet. Börja träna på marken. Sedan skulle jag skaffa en tränare som kan hjälpa dig hemma. jag tror det är nödvändigt att du skaffar hjälp, både för att du ska känna dig säkrare och ha bättre självförtroende när du håller på samt så du får stopp på detta inom en rimlig tid så det inte fortsätter för länge och blir en vana.
Lycka till, jag är säker på att med hjälp så kommer ni att lyckas! Klart du inte ska sälja hästen, det handlar om ledarskap och en tillfällig maktkamp som du måste vinna. Skaffa hjälp!!!

Vart kollar man om det finns såna kurser då? Har du nån koll på hur mkt det kostar??

Bara en liten fundering har du kollat munnen på henne?
Frågar därför att min gamla häst började plötsigt bete sig underligt.
Från att ha varit snäll till att just vägra gå framåt utan istället backa stegra osv.
Tog ut vetrinär som kikade på henne, hon hade sk vargtänder som plockade bort.
Efter viss tids läkning var hon återigen samma gamla trevliga sto.
mvh El

Låter som min häst.Hon var hos en fjantig ägare för några år sedan som inte visade henne var skåpet ska stå,och förr förra ägarna hade aldrig några problem med henne,utan problemen har kommit till mig ;).Hon e nästan som din häst fast några år äldre,hon vägrar gå från stallet,stregrar sig,backar,står stilla och bara vägrar gå,vi kanske kommer hundra meter åt gången om hon nu går men annars e det bara att glömma.Nu har det blivit mkt bättre efter att jag gett henne en omgång med galoppspöt,usch för mig,men blev så less på henne.Hon e väldigt kär i sina kompisar i hagen men ska banne mig gå från stallet när jag vill.

Hej!
Nu är jag tbx från semestern som verkligen inte var nåt vidare, regn och rusk, nej fy bubblan, lika bra att vara hemma...

Ska bli spännande med första hanteringen av hästen nu när hon vilat en vecka igen, hoppas ju givetvis att hon glömt sina dumheter och är en snäll liten flicka men det kan jag nog drömma om...
Ska gå in till bokhandeln och försöka beställa den där boken om Kelly Marks och sen har jag anmält mig till en kurs med hästen i nh fast jag vet inte riktigt när den blir än...
Ha det gott i regnet!!!

hejsan läste om dina problem har dock inget tips mer en dom du fått.
Men det är så att jag blev väldigt sorgsen att en häst kan ha blivit sådan. Jag föredrar ju själv ponnys/hästar som är om man måste välja j*vliga på marken och shnälla att rida en en J*vlig att rida men hur mysig som hälst i stallet.
Går det bra med henne nu eller?

Om du får för dig att sälja finns jag jag tycker visserligen om Hästar/ponnyer som är snällare att rida. Som sagt. Men jag fastnade direkt för henne bara i beskrivningen om hur hennes beteende inte för att det är ett bra men i alla fall.
Kan du inte berätta lite mera omnhur honser ut och så?

Hur vet du att hon inte har ont?

Alltså, jag har haft liknande hästar själv. En nordis som jag skulle kunna skicka iväg VILKEN dag som helst alltså...grrrrr :eek: Han var PRECIS så där...och vi var ju övertygade om att han gjorde allt för att jävlas, eftersom han oxå var tuff. För att göra en lång historia kort så visade det sig iallafall att den hästen hade så J'''vla ont att den bara ville skrika....och det gjorde honom knäpp...och vi hade kollat upp honom och trodde han var frisk.

Varit hos en kiropraktor`?

hoppla skrev:
Ja jag har tillgång till dressyrinstruktörer men ingen annan sorts instruktör typ NH... Pratar med min dressyrinstruktör varje dag men hon vet inte riktigt heller vad vi ska göra med hästen.

Förstår att det är ett trist läge... jag tror man när man hamnar i ett sådant här läge skall bestämma sig för att reda ut det eller göra sig av med problemet, dvs sälja.
Satsar man på att reda ut det bör man nog sätta en längre tidsperiod och då under den tiden inte fundera på andra alternativ, utan satsa helhjärtat med tror om att det skall lösa sig.

Ser att du bor i Västra Götaland och att du "inte har någon NH typ instruktör". Känner du att du behöver det kan jag rekommendera http://www.mariagramen.se/. (om man nu får göra det här :o )
Har haft lite träningar med henne och upplever henne som kompetent och trevlig att ha och göra med. Hon har hjälpt oss med delvis specifika problem och delvis lite allmät uppförande.

Lycka till i framtiden. Bestäm dig för hur du vill ha det och se inte sälja som något nederlag om du väljer det. Se det som erfarenhet. Du har säkert lärt dig massor på detta äventyret.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 852
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka