Sv: Jävla häst!! Eller?
Har läst igenom alla råd du har fått och håller med de flesta. Din häst är på väg mot slyngelålder och trotsar
Precis som någon annan sa, så är det ok att bli arg, hästar i de fria står inte snällt och tittar på eller väntar när någon annan i flocken beter sig illa. Flockledaren kan puckla på uppstudsiga "snorungar" rätt ordentligt när de tar sig ton.
Därmed inte sagt att du ska puckla på hästen, men bli arg och vara bestämd med en viss hårdhet bakom är inte fel.
Fattar hon inte grejen då så får du väl låta henne backa tills hon slår i något och fattar på det viset - ge dig inte.
Två hästar har jag haft med fyraårsfasoner och jag skäms inte för att säga att jag har förlorat humöret med dem båda.
Gamle hästen reste sig och satte en stålskodd framhov i huvudet på mig, som tur var, bar jag hjälm. Då hade han hållit på i tre månader och jag hade tålmodigt väntat. Där och då briserade mitt humör och jag har en hel del av den varan. Hästen backade för sitt liv in i stallet och jag for efter med hot om en det ena och än det andra och JA, jag slog honom. När han backat igenom stallet och trillat ner i gödselstacken en vända
tog han sig ut på stallplan igen och blev stående. Jag fick tag i tyglarna och kastade mig, vig som ett kylskåp
upp i sadeln och kom fortaren än kvickt ut på vägen innan hästen hann få hjärnan på plats. Jag kom 100 m vände, red tillbaka, satt av och insåg att mina ben inte bar mig, berömde hästen massor och vi spenderade nästan 2 timmar med att gosa efter det. Men jag vann, vi lämnade stallplanen klanderfritt efter det.
Hans efterträderska höll en gång på att sätta sig på ändan i en branddamm och blev nästan kylarprydnad på en lastbil när hon drog över vägen en annan. Allt för att trotsa - ston
de är knepiga men vi
dem.
Hon trotsade mig varje dag i nästan ett helt år, jag var rädd för att rida, grät när jag skulle till stallet. Mig drämde hon i backen, Kakis fick ett par erbjudanden om flygturer men lyckades klamra sig kvar och tränaren erkände efter att ha suttit på två gånger att det var längesedan hon suttit så löst på någon häst.
När jag väl kom kring en mineralbrist och lade till en god portion envishet blev hon snäll och jag föll pladask för henne
men hon kan fortfarande vara en bitch... som alla ston
Jag hoppas att jag genom att dela med mig av mina knasiga hästars upptåg får dig att le lite och kämpa på ett tag till. Det ger med sig en dag och se då till att det är du som står där som vinnaren och inte någon annnan
Apo