Jävla häst!! Eller?

Sv: Jävla häst!! Eller?

Tycker det låter som du ska vara glad att hon bara e fyra.....

Jag köpte ett varmblods sto på 13 år som uppförde sig så, det kan man inte precis införa bland unghästfasoner..... :smirk:

Kämpade med det i ett halvår med mycket små (nästan inga) framsteg, sedan blev hon tyvärr skadad och fick pensioneras, så jag får aldrig veta om det hade gått att arbeta bort, men jag förstår hur du känner dig ! :crazy:

Christin J, Ja hon biter lite grann... Inte så jättehårt occh inte hela tiden men när hon inte tycker att det passar så kan hon nypa tag.
Ja hon har gått på sommarbete med nya hästar men de är väldigt gamla och snälla. Det är hon som BESTÄMMER allt i hagen!! Den förra ledaren har blivit hur underlägsen som helst...

Jag sitter just nu i valet och kvalet om jag ska gå ut och ta mig en kvällsfajt eller inte. Är så nyfiken på hur det går men är samtidigt ganska så säker på att jag hamnar på marken inom en snar framtid så det bär emot lite oxå... Tänk om hon bara kunde vara jättesnäll idag och ha glömt allt dumt hon kommit på...
Undrar så hur jag ska stå ut och orka få ordning på en sån här bitch!? Tanken på att sälja henne är ju inte långt borta men vad f-n skriver man i den annonsen? Å inte vill jag förlora pengar på köpet heller och det lär jag nog göra om inte hästen vill gå av stallplan.

Sto f.01, biter fram & sparkar bak. Stegrar sig gärna och vill inte gå ut från stallplan. Älskar att rygga snabbt och med riktning mot hagen. Svårskodd, svårfödd och ibland svårlastad. Fast väldigt söt.
Nu ENDAST 50 000:-
Någon som är intresserad? :rofl:

Har du provat att rasta henne först på lina eller liknande?

Sen skulle jag faktiskt klura på om det inte kan vara något som stör henne ändå. Vargtänder? Ändrad form efter vilan så sadeln trycker nånstans? Hovböld som gömmer sig? Magont?

Jag vet att det är svårt att inte bli arg (har haft en sån själv, både som hade ont som ovan beskrivna problem, och inlärt beteende) men det som funkade bäst på min best var just att vänta ut. Inte provocera alls, bara vänta ut fasoner och så fort hästen lugnat sig lite prova att be om rätt håll igen. Stegringar tas bort med att vända med mkt böjd hals (handen bakom låret) och gå på med skänkeln tills den tas.

Lycka till.

Att hästen är högst i rang i hagen vid 4 års ålder kan påverka mkt tror jag. Finns det möjlighet att hon kan gå med andra hästar så att hon blir låg i rang som en fyraåring bör vara??

Har inte lust att flytta hästen just nu. Hon kommer gå med dessa hästar i augusti oxå sen flyttar hon tbx till ridhuset där hon stod förut. Just nu går hon hemma hos mig och det känns helt klart enklast så. I riktiga stallet är de 8 hästar i en hage men även där lyckas hon garanterat bli ledarstoet och flyttar jag henne till en annan hage (med sällskap) så hoppar lilla pållan över staketet på typ 130cm med massa ström i, utan att blinka för hon ska minsann inte vara där hon inte vill vara...

Men hur som helst, jag har varit ute nu ikväll och tränat ledarskap på marken, vilket fungerade jättebra! Hon går en bit bakom mig hela tiden, stannar om jag stannar, backar om jag backar, flyttar åt sidan om jag ber om det, står stilla utan att sparka eller tramsa osv Hon är väldigt uppmärksam på vad jag vill och lyder bra...

Mer kunskap än så har jag nog inte när det gäller ledarskap... Någon som kan ge mig ett lätt tips på någon fortsättning på ledarskapsträning så tar jag tacksamt emot tips!

Jag begriper inte varför inte hästen inte alls vill lyda när jag sitter på?? :confused: Ska göra ett nytt ridförsök imorgon och se om det fungerar bättre...

Angående att det skulle vara nåt fysiskt fel på henne så har jag svårt att tro det. Hon är nyligen kollad både kropp och tänder, alldeles före vilan. Sadeln provades ut innan betet och hon hade inga muskler att tappa så hon ser typ exakt likadan ut i kroppen som innan. Problemet sitter i huvudet, det är jag rätt bergis på!!

Har läst igenom alla råd du har fått och håller med de flesta. Din häst är på väg mot slyngelålder och trotsar
Precis som någon annan sa, så är det ok att bli arg, hästar i de fria står inte snällt och tittar på eller väntar när någon annan i flocken beter sig illa. Flockledaren kan puckla på uppstudsiga "snorungar" rätt ordentligt när de tar sig ton.
Därmed inte sagt att du ska puckla på hästen, men bli arg och vara bestämd med en viss hårdhet bakom är inte fel.
Fattar hon inte grejen då så får du väl låta henne backa tills hon slår i något och fattar på det viset - ge dig inte.

Två hästar har jag haft med fyraårsfasoner och jag skäms inte för att säga att jag har förlorat humöret med dem båda.
Gamle hästen reste sig och satte en stålskodd framhov i huvudet på mig, som tur var, bar jag hjälm. Då hade han hållit på i tre månader och jag hade tålmodigt väntat. Där och då briserade mitt humör och jag har en hel del av den varan. Hästen backade för sitt liv in i stallet och jag for efter med hot om en det ena och än det andra och JA, jag slog honom. När han backat igenom stallet och trillat ner i gödselstacken en vända :eek: tog han sig ut på stallplan igen och blev stående. Jag fick tag i tyglarna och kastade mig, vig som ett kylskåp :angel: upp i sadeln och kom fortaren än kvickt ut på vägen innan hästen hann få hjärnan på plats. Jag kom 100 m vände, red tillbaka, satt av och insåg att mina ben inte bar mig, berömde hästen massor och vi spenderade nästan 2 timmar med att gosa efter det. Men jag vann, vi lämnade stallplanen klanderfritt efter det.

Hans efterträderska höll en gång på att sätta sig på ändan i en branddamm och blev nästan kylarprydnad på en lastbil när hon drog över vägen en annan. Allt för att trotsa - ston :cool: :devil: de är knepiga men vi :love: dem.
Hon trotsade mig varje dag i nästan ett helt år, jag var rädd för att rida, grät när jag skulle till stallet. Mig drämde hon i backen, Kakis fick ett par erbjudanden om flygturer men lyckades klamra sig kvar och tränaren erkände efter att ha suttit på två gånger att det var längesedan hon suttit så löst på någon häst.
När jag väl kom kring en mineralbrist och lade till en god portion envishet blev hon snäll och jag föll pladask för henne :love: men hon kan fortfarande vara en bitch... som alla ston

Jag hoppas att jag genom att dela med mig av mina knasiga hästars upptåg får dig att le lite och kämpa på ett tag till. Det ger med sig en dag och se då till att det är du som står där som vinnaren och inte någon annnan

Apo

:rofl: :rofl: Ja du fick mig helt klart att le och känna mig mer full av tillförsikt eller vad heter det? Det är skönt att höra att det inte är nåt "allvarligt" fel i huvudet på hästen :) för det inser man ju när alla berättar om sina små :devil: :devil:
Riktigt längtar till kvällen nu o se om vi tar oss härifrån eller inte...

Möjligen värsta dagen i mitt liv?!
Var ute och red hästen eller försökte iaf... Hon gick från stallplan med draghjälp av ett annat sto men under ritten så växte min "kära" häst fast ett antal gånger. Hon reagerar inte på skänklar, smackningar, drivning med sätet eller hårda slag med pisken på rumpen!!! Hon bryr sig inte om NÅGONTING!!!!! Försöker jag snurra runt henne så vrider hon bara huvudet och halsen så långt att hon typ kan lägga det i mitt knä när jag sitter på men står precis lika stilla. Hon saknar allt vad framåtbjudnig heter! Det är omöjligt att få fram henne i trav... Hästen är förresten efter Montgomery om det nu är någon som känner till hans avkommor. Hon är envis som synden!!!

När jag kom in så ringde jag till hon som ridit in hästen och förmedlade köpet. Hon berättar då att hon inte trodde någon skulle köpa den hästen och att hon mena på att hon sagt till mig hur tuff hästen var. Det kommer alltid vara så med den här hästen sa hon. Hon har för mkt hjärna! :devil: Jag sa att om jag hade fattat det så skulle jag aldrig köpt hästen så jag vill försöka hävda dolda fel för hästen är i mina ögon inte användbar till det som var tänkt! Jag ville skriva tävlig i kontraktet med ägaren propsade på allround häst. Undrar om det har någon betydelse? Eller fungerar inte dolda fel på såna här saker? Någon som vet? :confused:

Kul att ha en häst som man aldrig kommer komma någonstans med... Hon som red inne henne sa att kanske kan jag komma någonstans men det krävs en väldigt speciell ryttare och det är inte säkert att jag är rätt person och det behövde hon inte tillägga för det är jag garanterat inte!!

När jag sitter med henne i telefon så ringer min mobil och det var min chef som sa upp mig!!! Så nu är jag arbetslös efter semestern och sitter här med en häst som inte lär gå att sälja!! Vad fan gör man?????? Jag bara :cry: :cry: :cry:

jag vet inte riktigt, men du sa att ni kom av gårdsplanen idag. är inte det ett litet framsteg.......?

för mig låter det så med tanke på vad du sagt innan.... :)

Nu måste jag säga att jag tycker grymt synd om dig, stackars människa!
Med din lilla pålle kan jag bara säga att jag håller med vad de andra skriver: Bestraffa henne när hon gör fel och beröm när hon gör rätt. Och för guds skull ge dig aldrig, om du vinner alla fajter så kommer det att gå, om hon vinner så är det bara att skicka henne på slakt (tyvärr).

Har själv en sjuåring på 1,78 som de förra ägarna aldrig riktigt har tagit en bamse fajt med. Men det har jag. Har suttit och stortjutit men visste att jag var tvungen att fortsätta för annars var det kört. Men nu är allt frid och fröjd, visst har vi våra gräl ibland men det är ett måste för om inte han blir tillplattad så är det sten kört för mig.

Min sak brukade också få för sig att han skulle bestämma vägen (full fart fram, bakåt, åt sidan, ut på åkrar osv) men det är bara att inte ge sig om du ska fram så ska ni framåt. Om hon vill backa tex ner i diken så får hon väl gå ner i ett dike då. Litet tips om hon vill backa in i något sätt upp något så att hon blir rädd, eller gör sig lite illa. Om du rider ut med nån (snälla hästar funkar bäst) och hon får för sig att stanna eller back el. dy. låt den andra hästen rida på henne så att hon inte har något val, å skritta inte på henne utan låt den andra hästen komma i full fart mot henne (gör susen efter ett tag) och attackera henne hon ska fatta att hon gör fel. Chocka henne.

Tänk också på att din pålle inte kan se dig what so ever när du sitter på försök att komma till ett ridhus med speglar så att hon ser dig eller nåt. Just ja, när du snurrar henne ta inte ett varv utan snurra tills hon knappt kan stå på benen. Sen när du sitter och spyr och din pålle vinglar framåt så ger du massor med beröm.

Ge aldrig upp!!!!

Om ditt jobb kan jag bara säga som min tränare alltid säger om allt: det dyker alltid upp nåt! :rofl: (du kan behöva ge det en puff men det kommer alltid nåt)
Massor med lycka till!

Har du möjlighet att släppa hästen med andra kompisar ?

Läste vidare i tråden och kom att tänka på att min häst gav med sig strax efter hon bytt hage. Först gick hon med en valack som hon bossade över, sen fick de sällskap av en valack till och då blev hon så jobbig i hagen att hon fick byta till "flickhagen" Väl där satte äldsta stoet henne på plats rätt rejält, och efterhand slutade hon trotsa mig lika mycket också.

Så, kanske var det inte min envishet som fixade mitt problem, utan den tjuriga märren som spöade skiten ur min kaxiga madam. :angel: :confused: :D :D

Vilket djavla skitsnack formedlaren kom med!! Hur kan man saga sa??
Givetvis kommer din hast att bli bra, men det kravs lite arbete fran din sida....och en massa djavlarannamma.

Sluta genast att dalta med henne i ALLT hon gor. Staller du upp henne pa gangen och hon tar ett steg framat sa backar du henne ett steg. Det kan ta nagon extra minut i borjan, men hon lar sej snabbt.
Nar det galler ridningen sa har jag bara ett rad nar hon backar och backar....och det ar att du ska kopa ett riktigt bra spo (garna ett galoppspo) och nar hon borjar backa sa kortar du tyglarna sa att hon inte kan ga nagonstans och sa borjar du sla for allt du ar vard. Nar du slagit sa mycket att du ar trott i armen, byter du arm och slar med den andra!
Jag LOVAR pa hedersord att du bara behover ge henne EN sadan behandling, da hennes attityd kommer att forandras efter det.

Och nu vill jag inte hora en massa skit om att hasten forlorar allt fortroende och kommer att bli forstord for livet - det ar ju inte precis sa att hon ar bra att hantera just nu!!

Åh,jag känner så väl igen mig i det du skriver...men min häst är inte 4 utan 13!!!! Köpte honom för 3 månader sen som världens snällaste promenad häst.Eller hur??Allt gick bra i 5v,sen fick han hjärnsläpp totalt.Bara vägrade gå,växte fast i backen o vad jag än gjorde backade han.Rätt ut i skogen bland stubbar och buskar och där stod han.Hans älskade tjej som var med struntade han totalt i.Hoppade av och skulle dra fram honom men han stod där han stod o bara glodde på mig!Efter en bra stund fick jag fram honom ca 100m o hoppade upp,och samma visa igen...gick jag på med skänkeln backade han eller bockade.Tänkte att ger jag mig nu så är det kört,så jag ringde min sambo som ryckte ut o kom med långpisk,brukade aldrig rida med spö...det gör jag nu :) han fick 2 ordentliga rapp och flög fram.Skötte sig 5 min och sen samma visa.. 2 rapp till och sen inga bekymmer.Den dan... Förstår dig precis,man är färdig att bara lägga sig ner och tjuta men ge dig ALDRIG! Dom är envisa men det gäller att vara envisare!

Tack snälla ni för alla råd och stöd!! Jag ska försöka att använda mig av en del av tipsen.
Angående att låta en annan häst rida på henne när hon stannar så är det ingen dum ide tror jag men saken är den att hon är en riktig fi..a och ingen annan häst vågar gå på henne för dom vet att det smäller rejält då! Ska byta både stall och hage den 20 augusti och hoppas på bättring då. Fram tills dess så får jag försöka härda ut...

Hon som förmedlade hästen till mig sa att det enda sättet att få den här hästen MED mig är att FJÄSKA i överflöd så fort jag vill nåt. Hästen är daltad med i 4 år och det har förstört henne tror hon. Att försöka sätta sig i respekt hos henne tror hon är omöjligt!!

Hjälp, jag är så förvirrad nu av allt som hänt idag och hur jag ska göra så jag kan knappt tänka klart längre... Får nog börja med att klippa mig och skaffa mig ett jobb... :smirk:

Jag önskar dig all lycka i framtiden hoppas något av tipsen fungerar, men som sagt ge dej aldrig. du är ju ledaren, det måste hon förstå annars så kommer ni ju ingenstans

jag håller alla tummarna för dej!!

Har en unghäst som gjorde så och en som gör så nu :smirk:.

Unghäst #1 kunde backa en 40-50m och man fick noll, cero, niente kontakt med henne. Och om man tog tag i henne så, ja då stallde hon sig på bakbenen och det blev ofta även en hel serie av bocksprång när hon väl stod nere på alla fyra igen :smirk:. Jag provade de flesta metoderna på henne, lugnt sitta stilla tills hon backat klart, driva med säte och skänklar, ge henne en rejäl smäll på rumpan etc.
Jag har dock nu lärt mig att 9 av 10 gånger så är det ingen idé att försöka tävla mot en häst som väger X antal hundra kilo mer än vad jag själv gör :crazy:.
Att ha med någon som håller i hästen i ett grimskaft funkade ialla fall för mig, ibland i alla fall. Det är en väldigt speciell dam som gjorde lite som hon själv ville. :crazy:
Att hoppa av och leda hästen kan fungera det med. Men det beror på lite varför hon krånglar också.

Unghäst #2 är riktigt duktig på att backa. Ibland gör hon det (som det känns) för att markera, testa etc. Men ibland så gör hon det när hon blir rädd. Om hon gör det när hon blir rädd så brukar jag hoppa av och leda henne. Men om hon gör det för att testa så brukar jag trycka till ordentligt med skänklarna och lägga till spöt.
#2 går bättre hon med nu, men krånglar minst ett par gånger varje ridtur, men ger ofta snabbt upp då hon har börjat förstå att jag inte ger mig, och om hon blir rädd så finns jag där nere vid hennes sida och stöttar henne förbi det farliga.

Hoppas det går bra med hästen. Du ska se att det löser sig nog :bow:

Just efter vila kan dominanta hästar bli extra j-liga, de ser ju ingen anledning att vika sig för en människa när de fått härja fritt hela sommaren :smirk: . Kan du inte börja med att jobba henne på gården några dagar under en vecka, rätt ordentligt så att hon är både rastad och har fått uppdatering på rollerna innan ni ger er iväg på längre färder? Tycker själv man får bättre progress framåt genom att jobba hästen ordentligt där det fungerar än att försöka ta duster som kan sluta hur som helst... Mindre risk för skador också!

Har inget emot nån av de andras råd.. (alla råd e bra utom de dåliga och ibland är även de bra :devil: )

Men om du nu ändå har lyckats sitta på henne hittintills å verkar ju vara väldigt modig så skulle jag nog även försöka med långpiskvarianten från backen... Dvs ta draghjälp, när detta inte funkar ha även en på backen med långpisk som driver hästen framåt (med din hjälp från ryggen såklart).. Denna människa måste ju visserligen följa med även när ni kommit ut i skogen mm för att kunna ta dusten där den kommer.... Att ha en till häst som "broms/draghjälp" sen när hästen förhoppningsvis tar sej FRAMÅT istället för bakåt e aldrig fel...

Du är riktigt säker att hon inte har ont någonstans, växtvärk eller så? Syrran har ett jättesnällt sto på foder. Hon är också hård, men har alltid varit snäll att rida. Plötsligt började hon med att backa och resa och slå och allt du kan tänka dig. Det visade sig att hon hade dolda skador som inte visade sig utan minutiös genomgång. Vissa hästar visar mer än andra att de har ont. Min valack skulle jag kunna rida även om han var halt utan att märka något på humöret. Vet däremot av en valack som restebara sadeln låg några centimeter för långt fram.
Ditt problem kan bero på respektlöshet, men det måste man vara säker på innan man tar i med hårdhandskarna.

Lycka Till!!!

Urk, jag har samma problem... Skönt att höra att man inte är ensam iaf :smirk:
Men jag har bara ett val med tillvägagångssätt...
Eftersom jag är skadad i knät (och egentligen inte alls ska rida... :crazy: ) så kan jag inte driva henne fram när hon gör så... Risken om hon skuttar fram eller bockar eller nått är att jag drar i backen så det skramlar om det. Jag får vänta ut henne.... Och jag hoppas att det funkar. Om inte annat så är jag laddad och då ska hon få se på :devil: när jag blir frisk igen...

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 852
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka