Jävla häst!! Eller?

H

hoppla

Jag är förkrossad!! :cry: Köpte ett fyraårigt sto för två månader sedan som jag visste var tuff i psyket för det berättade dom men nu börjar hon gå mig på nerverna... Hon är inriden nu i januari och allt har gått jättebra. På marken har hon varit en liten bitch att hantera men när man suttit upp så har hon varit en liten "ängel". Nej inte ängel kanske men väldigt snäll och lättlärd. Nu har hon blivit jättebra att hantera på marken, fungerar bra att lasta, går bakom när man leder, står snällt uppbunden, låter hovslagarna tro att han ska fortsätta leva även efter att ha lyft på hennes fötter (förut var de lite förenat med livsfara) mm. Hon har fått sommarvila nu i 7 veckor och jag har börjat skritta igång henne. I början gick det galant!!! Hon var from som ett lamm men nu minsann, nu ska inte hästen gå från gården ens!!!!! Hon börjar att konstra direkt jag försöker gå ut från stallplan. Hon backar, backar, backar och fort går det. När jag försöker ta i henne eller svänga så ställer hon sig på bakbenen. Det spelar ingen roll att min kompis på sin häst rider iväg för det skiter hon i. Hon skabara inte med! Till slut har hon gått ut från gården men senär det samma sak under flera ställen på vägen och i skogen... Hon e sådär riktigt överjävlig så man har lust att skänka bort henne till första bästa! Tack Gud att jag inte gett upp innan hon helt enkelt bara bestämt sig för att gå framåt igen. Snart vinner hon en kamp för jag bara skakar i hela kroppen under våra duster och då är det kanske kört sen!!
Vad 17 ska jag göra med hästen? :confused:
Hon har inte ont utan är bara så himla tuff!
Snälla ge mig något råd!

Sv: Jävla häst!! Eller?

Ta med en bok så du har nått och göra medan du väntar ut henne ;)

Nä jag skojar, men jag tror att du vinner mest på att lugnt förmana henne att gå framåt till hon gör det. Låt henne hoppa omkring eller backa tills ändan krockar med stallväggen om hon vill det. Hon kommer ge upp till slut det är jag övertygad om.

Om du är en duktig ryttare, använd gramantyglar så får hon svårare att resa sig högt!
Noncha hennes beteende, hon försöker skrämma dig, vissla,sjung...men visa henne inte rädsla eller ilska....
Försök att snurra henne,vik ner henne åt ett håll så att hon förlorar balansen när hon stegrar sig... Jag föredrar att utföra dom här sakerna utan stigbyglar... ifall ni går omkull...
Backa henne ut från gården!!!
Ge inte upp!!!
Eftersom du fixat markarbetet med henne så bra så tar du dig igenom detta oxå!!!
Ingenting kan vara värre än dotterns gamla Alme Z valack :crazy: ...jo.möjligen ett fullblod(March April...) vi ahde på tillridning för många år sedan :crazy: han fick jag välta ner i ett dike för att få stopp påå... :eek:

Hon accepterar inte ditt ledarskap, så du borde börja med markträning modell horsemanship. Det är där problemet sitter!

om hon börjar backa, fortsätt backa henne och låt henne inte stanna föräns DU vill... gör det så krongligt som möjligt för henne att ta sin egen väg och visa att det är lättast att välja din väg

Jag håller med. Om hon vill backa så backa henne tills du känner att hon inte vill mer och bjuder framåt. Detta kommer du att få göra jätte många gånger men till slut kommmer hon att fungera bra.
Jag vet, jag har nämligen en sådan häst själv. Hon var helt makalös som 4-åring. Nu är hon snäll att arbeta med.

Ja jag har försökt att backa när hon börjar backa men tar jag i tyglarna så reser hon sig. Riktingen kan jag inte påverka heller, det går liksom inte att backa ut från stallplan...

Jag visste inte vad jag skulle göra igår för att få stopp på alla resningarna så till slut slog jag lite lagom hårt med spöet mellan öronen när hon reste sig och då blev det bättre för hon blev väldigt chockad men då börja hon istället kasta ner huvudet och springa... Sen står hon oxå och sparkar hårt med ena bakbenet så fort jag lägger till skänkeln. Det har hon visserligen hållt på med hela tiden men det har ju varit brunstbeteende och dålig hantering tror jag.

Hovslagaren sa att det är bättre att vi inte sätter på henne skorna än nu när hon är sån här för då finns risk att hon kaxar upp sig ännu mer. Är det nåt ni känner igen? Hon går alltså barfota än efter sommarvilan. rider bara på gräs ändå...

Jag är banne mig helt knäckt över hästen just nu. Idag tänker jag inte försöka rida igen för det känns som det är dömt att misslyckas utan idag blir det till att promenera med henne. grejen är den att även om jag hoppar av och försöker leda fram henne när hon gör så här så backar hon bara då oxå.

Vill bara tillägga att varje steg i rätt riktning ger henne massa beröm och pratar med henne gör jag hela tiden. Men det är svårt att låta bli att bli arg när hon gör så här för jag vet att hon är kapabel till vad som helst. Typ springa i väg till hagen och hoppa in över allt elstängsel med mig på eller rusa rätt mot tåget som går här alldeles bredvid mm. När man blir rädd så blir man lätt arg men jag ska verkligen försöka nu då att inte bli arg...

lillamyggan skrev:
Ta med en bok så du har nått och göra medan du väntar ut henne ;)

.

Faktiskt ingen dum idé, tid, konsekvens och var envis som en röd gris. (Om nu röda grisar är envisa). Det har hjälpt mig med många unghästar. Att vänta ut är bättre många gånger än att ta strid, som kan innebära stor risker. Sen skulle jag vara försiktig med att sätta på graman på en häst som vill resa sig, eftersom den sitter fast då vilket kan leda till panik och det är det sista du vill.
Sen skulle jag också jobba med mitt ledarskap hela tiden, så att det inte bara blir en ridfråga, hästen ska vara stensäker på att har du sagt "flytta på dig" så betyder det just, "flytta på dig, NU!" Jag skulle bli VÄLDIGT TYDLIG, och ganska skarp i alla avseenden gällande en sån häst.

Blandrastik: men hur ska jag göra det utan att bli arg? Det går inte ihop i min hjärna... Hon lyssnar ju inte direkt bra i dessa situationer som ni säkert förstått...

Jag har haft en häst som var likadan, fick helt plötsligt för sig att hon inte skulle gå och började backa om jag skänklade eller la till spö så ställde hon sig.
Jag gjorde som så att så fort hon började backe eller ville vända så snurrade jag runt henne, bara drog i nån av tyglarna så att hon slutade backa, när hon stod stilla fick hon beröm, väntade tills hon slappnade av och försökte få henne att gå fram igen om hon backade gjorde jag bara samma sak igen och igen, alltså jag snodde runt henne ett helt varv för hon skulle ju stå med huvudet åt det hållet vi skulle gå. Detta fick jag göra hur många gånger som helst men efter ett antal veckor så la hon av. Kan ju vara värt att prova.
Hoppas att det går bra

Åh din stackare, ston kan var överjävliga. Men var lugn, det löser sig. Min häst var också riktigt jobbig en period som fyraåring, backade, vägrade gå (trots att den andra hästen travade bortom synhåll) _riktigt_ jobbig helt enkelt. Tror det kommer av att arbetet ökar, samtidigt som hästarna inte är mentalt på tygeln ännu i den åldern.

Jag var genom hela denna perioden orubbligt jä*la envis, satt däruppe på ryggen och mumlade om bultpistoler och italienska slakttransporter, men tappade bara humöret en enda gång. (Lät kräket backa in i ett elstängsel, är man dum och inte stannar kan man bara ha det :devil: ) När hon vägrade gå från stallet satt jag och väntade. Drev ibland, då backade hästen, smackade tills hon iaf stannade, kunde ta 100 m ibland, och när hon stannade fick hon beröm. Väntade en stund, sen lade jag till skänkeln igen. Oftast gick hon då bakåt, jag smackade och sade fy till henne, väntade till hon stannade, då sa jag bra. Drev igen osv. Folk fick leda mig ut från stallplan ibland, en ridtur som normalt tog 20 min kunde ta en dryg timme, det var inte speciellt kul.
Efter ett par månaders ständig kamp när mitt tålamod verkligen testades gav hästen långsamt med sig och idag går hon fram överallt bland crossar, timmerbilar och travhästar.

Att bli arg, ta på graman, snurra hästen runt runt osv, hade inte funkat på min bitch, hon hade blivit allvarligt förbannad då, och hon är starkare än mig, punkt slut. Klart man kan testa sig fram, men jag ville inte "förnedra" min kuse, utan bara få henne att förstå att man ska lyda matte, och att det framförallt är enklast och bekvämast att lyda matte.

Om hästen blåvägrar kan man hoppa av och släpa med den, och sitta upp längre fram.

Hoppas din flicka rätta till sig, och använd tiden det tar att vänta ut henne åt att fantisera om hur bra det kommer bli när du får den enorma viljan hästen har med dig och inte mot dig. Lycka till ! :bow: :bow: :bow:

Senast ändrad:

Hon är ju inte så länge riden... Prova att släppa på kraven. Led henne bort och rid henne hem, låt henne känna att ni lyckas ihop. Om du känner att du inte orkar skicka henne på inridning igen...

Jag menade inte att du ska snurra hästen runt runt bara vända den ett varv så att den slutar backa.

hoppla skrev:
Blandrastik: men hur ska jag göra det utan att bli arg? Det går inte ihop i min hjärna... Hon lyssnar ju inte direkt bra i dessa situationer som ni säkert förstått...

Personligen, så tycker jag absolut att du får bli arg, jag ryter i rejält åt min hingst när han är dum, han måste få veta att nu är jag faktiskt förbannad. Däremot så hjälper det naturligtvis inte att börja härja och slå, men att morra åt dem och hota med Scan tycker jag är helt ok.

Blandrastik skrev:
Personligen, så tycker jag absolut att du får bli arg, jag ryter i rejält åt min hingst när han är dum, han måste få veta att nu är jag faktiskt förbannad. Däremot så hjälper det naturligtvis inte att börja härja och slå, men att morra åt dem och hota med Scan tycker jag är helt ok.

Mc Donald's är också godkänt!:D

Nä, men jag tycker att trådskaparen har fått bra förslag på hur man ska göra.
Det är nog en släng av unghästtrots...

Jag hade problem med min unghäst på 5 år en sommar. En dag skulle hon plotsligt inte lämna stallplan längre.
Fick man henne därifrån efter långa fighter så stannade hon efter 100 m igen och man fick gå igenom samma sak.
Hon stegrade sig ner i ett dike och gick over en gång och det kunde slutat illa...
Jag gjorde så att jag ryggade henne när hon borjade backa, dessutom så hade jag med en pisk. Det var bara att vara bestämd från borjan, min syster gav med sig en dag och dagen därpå var det i princip omojligt att rubba henne.
Efter 5-6 dagar var hon helt normal igen.. tror bara det var något unghästs-trots.. skont at hora att man inte är ensam om det också.. He He..

Vad underbart det låter...jag ser verkligen fram emot framtiden...har en ett årig Welsh Cob dam som redan nu har hur mycket attityd som helst. När hon inte fick lägga sig över hovslagare bet hon mig i armen, försöker kicka när man rör magen och ser allmänt ut som om hon ägde världen...utom när gammelmärren i gänget kommer fram då tuggar hon undergivet och tindrar med ögonen...ack, ja. Men vacker är hon :banana:
Ska börja jobba redan nu så man får ta de tunga dusterna innan hon blir för stor :cool:

Det låter precis som den hästen ja ska rida haha :smirk: Den var me jätte snäll förut men den blev knäpp efter en sommar med fel hästkompisar. Efter de blev hon tuff mm. Så nu ska ja rida henne sägs de :( hon anfaller om man longerar henne å vill meja ned en. hon biter å stegrar sig direkt när man begär nått av henne sägs de. Och hon som har hästen sa att min moder måste skriva på ett kontrakt om ja nu skulle bli dödad? bara OK! haha

biter den hästen du har. Har hon gått på sommarbete men en ny häst?

mvh Chrisin :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 852
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka