Sv: Jävla försäkringsbolag!
Har du nånsin behövt visa köpekontrakt ? Dom har frågat mig också o då har jag svarat den summan jag vill ha hästen försäkrad i o inte köpeskillingen. Har aldrig blivit avkrävd att visa köpekontraktet o kan inte finna någonstans att detta är obligatoriskt. Glöm inte att försäkringsbolag är vnstdrivande företag.
Alla företag är vinstdrivande. Jag brukar inte försöka lura andra företag heller.
Nej, jag har aldrig behövt visa kontrakt, jag har dock haft som högst livförsäkrat för 40 000 kr.
Dock så har de rätt att kräva in köpekontrakt om de har anledning att tro att du lämnat osanna uppgifter.
Ur villkoren btw
Agria
5. Föreskrifter
5.1 Upplysningsplikt vid ansökan om försäkring
Du är skyldig att ge riktiga och fullständiga svar på frågor från Agria eller vårt försäkringsombud och som kan ha betydelse för Agrias beslut att bevilja försäkringen. Detsamma gäller när du begär att få försäkringen utvidgad eller förnyad. [..]
Om du uppsåtligen eller av oaktsamhet eftersatt din upplysningsplikt får Agria, i fråga om varje försäkrad, sätta ned ersättningen enligt bestämmelserna i försäkringsavtalslagen.
6.3 Överförsäkring
En skadeförsäkring får inte medföra att du gör vinst. Agria betalar därför inte ut högre ersättning än vad som motsvarar din förlust, även om det avtalade försäkringsbeloppet skulle vara högre.
I deras blankett för livskadeanmälan finns under 'Uppgifter om hästen' frågorna: Inköpt? Om ja, ange säljare, inköpsdag, inköpspris.
Sveland:
Föreskrifter
Upplysningsplikt
Premie och villkor bygger på de uppgifter som Du lämnar då försäkringen tecknas eller ändrad omfattning begärs.
De uppgifter och upplysningar som du lämnar vid detta tillfälle måste vara riktiga och dina svar på frågor som ställs vara fullständiga och sanningsenliga.
Om du brustit i din upplysningsplikt riskerar du helt eller delvis att stå utan försäkringsskydd. Sveland kan göra avdrag på ersättningen vid skada om du uppsåtligen eller oaktsamt lämnat oriktiga eller ofullständiga
uppgifter.
Värderings- och ersättningsregler
Försäkringen får inte ge dig någon vinst. Den ersättning Sveland betalar till dig vid skada ska högst motsvara den förlust du drabbats av, även om djurets avtalade försäkringsbeloppet skulle vara högre.
IF:
Försäkringsbelopp
Häst försäkras till ett av försäkringstagaren
angivet försäkringsbelopp. Försäkringsbeloppet
ska högst motsvara hästens marknadsvärde.
Marknadsvärdet bedöms med ledning av
inköpspris, härstamning, avels-, tävlings- och
andra meriter.
Ersättning betalas aldrig med mer än försäkringsbeloppet.
Om försäkringsbeloppet är högre än hästens marknadsvärde lämnas ersättning med högst marknadsvärdet.
11. Allmänna villkor
[..]
Vi förbehåller oss rätten att vid behandling av försäkringsansökan
begära kompletteringar, bestämma om ändring av försäkringsbelopp och att åsätta särskilda villkor (reservation)
enligt av oss fastställda principer.
11.4 uppgiftsskyldighet och andra åligganden
11.4.1 om försäkringsförhållanden
Premie och villkor grundar sig på förhållanden om vilka du lämnar uppgifter till oss när försäkringen tecknas eller ändras. Du är skyldig
att lämna riktiga och fullständiga uppgifter om dessa förhållanden.
11.4.3 om du inte uppfyller dina åligganden
Om du inte lämnat riktiga uppgifter eller om du inte uppfyller dessa åligganden kan ersättningen vid en skada minskas med ett särskilt
avdrag eller helt utebli. Hur stort avdraget blir beror på omständigheterna.