Jävla flygplan

Bor vi nära varandra? :D

Här flyger det stridsflygplan och helikoptrar, både militär och räddning, nästan dagligen. Dessutom används vår vik ständigt till övningar för sjöräddning (jag har själv varit med som "offer"!).

Jag har dock inget emot det, det är riktigt häftigt när de flyger lågt och vänder över oss. Tycker inte att det stör eftersom det bara handlar om en liten stund (förutom helikoptrarna som kan åka många timmar). Eller så har jag bara blivit van!

Vet du hur det är med akuthelikoptrarna?

Common aircraft models that usually do not have an ADS-B transponder and are not visible on Flightradar24 (within ADS-B coverage):

• "Air Force One"
  • Antonov AN-124 and AN-225
  • ATR 42, 72 (except most new deliveries of ATR 72-600)
  • Boeing 707, 717, 727, 737-200, 747-100, 747-200, 747SP
  • BAe Jetstream 31 and 32
  • All Bombardier CRJ models
  • All Bombardier Dash models
  • All CASA models
  • All Dornier models
  • All Embraer models (except most new deliveries of Embraer E190)
  • De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter
  • Fokker 50
  • McDonnell Douglas DC-9, MD-8x, MD-90
  • Saab 340 and 2000
  • Most helicopters
  • Most older aircraft
  • Most business jets
  • Most military aircraft
  • Most propeller aircraft
Of course there are lots of exceptions from these rules. There are some older A300, A310, A320, B737, B747, B757, B767, MD10, MD11 aircraft flying without an ADS-B transponder, which make those aircraft invisible on Flightradar24 when in areas with ADS-B coverage only. But there are also some Twin Otters, Saab 340, Saab 2000 and MD-80 aircraft with an ADS-B transponder that are visible on Flightradar24 in areas with ADS-B coverage.

http://www.flightradar24.com/how-it-works

tur att man inte är lättstörd då det dagligen far JAS-plan över huset, bor under flygstråket incidentflyget använder och de flyger väldigt mycket mer nu än för ett år sedan
Men jag ser gärna svenska plan istället för ryska som är väldigt nära oss
Bor man i närheten av en flygflottilj får man räkna med att det körs en del plan

Jag är så vansinnigt avundsjuk. Jag älskar militärflyget och skulle mycket hellre höra på dem än grannkärringen som stökar som en flodhäst på andra sidan väggen.

Och till surkärringdelen:
De flyger inte för att det är roligt och det låter om plan som ska kunna försvara landet (iallafall nån minut :meh: )
Och att det flygs från SAAB beror på att de provflyger plan för att veta om de håller och kan bita ifrån om det behövs. Därav manövrar utöver det vanliga.
De är bra att ha när det skiter sig, men de ska inte träna där folk bor...:down:

Var glad att inte Tunnan flyger längre för då hade ni verkligen fått nåt att muttra över.

Skicka dom till mig. Gärna så de utökar Försvarets ena flygplats stoppområde med ungefär femhundra meter så kanske jag kan slippa ett vindkraftverk!
Då får dem :p
Hade inte heller orkat med vindkraftverk, är nog lite känslig för ljud.
Och jag köper inte ryssen argumenten, då kan de börja köra lite åt andra håll med.
Men ska börja skriva upp och ringa runt när jag har lite kött på benen.
Hade varit till hjälp bara de körde lite åt någon sida men de vill kanske inte köra över större bebyggelser?

Jag vet ;)

Respekten för försvarsmakten och deras övningar har verkligen sjunkit här efter vi blev av med regementet:

http://www.dt.se/dalarna/falun/skjutfaltchefen-las-varningsskyltarna

:crazy:
Fast, och nu är jag litta gnällig, försvarets skyltning är inte helt fantastisk alltid. Jag rider på ett militärt övningsfält, relativt bortglömt sådant som bara används 2 gånger om året vid större övningar.
Förra helgen kom vi plötsligt förbi plastband där det stod Varning Minor:eek: då hade vi ridit förbi 2 vägbommar (som alltid är stängda) där det inte fanns någon skyltning.
Plastbanden såg dessutom halvt nedblåsta och bortglömda ut. Jättekul att inte veta om de har grävt ner övningsminor eller inte. Jag vet ju att banden inte satt uppe förra helgen iaf.

Vi har för övrigt en bunker från andra världskriget på vår tomt. Kpist-stativen intakta. Vår vik är förmodligen viktigt vid krig, så härifrån är det bara uppskattning att de övar.

Fast, och nu är jag litta gnällig, försvarets skyltning är inte helt fantastisk alltid. Jag rider på ett militärt övningsfält, relativt bortglömt sådant som bara används 2 gånger om året vid större övningar.
Förra helgen kom vi plötsligt förbi plastband där det stod Varning Minor:eek: då hade vi ridit förbi 2 vägbommar (som alltid är stängda) där det inte fanns någon skyltning.
Plastbanden såg dessutom halvt nedblåsta och bortglömda ut. Jättekul att inte veta om de har grävt ner övningsminor eller inte. Jag vet ju att banden inte satt uppe förra helgen iaf.

Fast här i Falun är det inte så :meh: jag har jobbat på militärområdet (en tidigare inmutning vi hade) och tro mig, man kan inte missa när de skjuter. Bommar, skyltar och plakat med datumen de skjuter på. Plus att de går ut i tidningar, radio och på internet.

Idioterna som knatade in på området nu var Darwin award-kandidater, dvs de sket rakt av i avspärrningarna.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 157
Senast: Vallmo
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 530
Senast: Mia_R
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 341
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar