På femtiotalet var Sveriges flygvapen världens FJÄRDE största.Jag bor också i Dalarna och när jag var liten var det ofta flygningar över oss. Varför är det inte det nu? Jo, vi har lagt ner alla flygflottiljer som övade här.
Det är det inte idag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På femtiotalet var Sveriges flygvapen världens FJÄRDE största.Jag bor också i Dalarna och när jag var liten var det ofta flygningar över oss. Varför är det inte det nu? Jo, vi har lagt ner alla flygflottiljer som övade här.
På femtiotalet var Sveriges flygvapen världens FJÄRDE största.
Det är det inte idag.
Jag tror att ni bor på var sin sida om Vättern.Bor vi nära varandra?
Här flyger det stridsflygplan och helikoptrar, både militär och räddning, nästan dagligen. Dessutom används vår vik ständigt till övningar för sjöräddning (jag har själv varit med som "offer"!).
Jag tror att ni bor på var sin sida om Vättern.
Jag tror ändå ni bor på var sin sida om Vättern.Vättern har jag en bit till... Vi bor på östkusten, 5 mil utanför Norrköping!
Jo, jag bor på den sidan av vättern så jag bor på andra sidan vänern ifrån denJag tror ändå ni bor på var sin sida om Vättern.
Du har helikopterflottiljen på Malmen i din närhet, medan TS lider av närheten till Såtenäs.
Skämt åsido, har du kollat på flightradar24 samtidigt som de flyger? Tror man även kan ringa flygledningen på närmaste flygplats och fråga vem som flyger i ett visst område.
Vet du hur det är med akuthelikoptrarna?Jaktplanen går inte att se på Flightradar då de inte använder rätt transponder.
Vet du hur det är med akuthelikoptrarna?
Vet du hur det är med akuthelikoptrarna?
Då får demSkicka dom till mig. Gärna så de utökar Försvarets ena flygplats stoppområde med ungefär femhundra meter så kanske jag kan slippa ett vindkraftverk!
Fast, och nu är jag litta gnällig, försvarets skyltning är inte helt fantastisk alltid. Jag rider på ett militärt övningsfält, relativt bortglömt sådant som bara används 2 gånger om året vid större övningar.Jag vet
Respekten för försvarsmakten och deras övningar har verkligen sjunkit här efter vi blev av med regementet:
http://www.dt.se/dalarna/falun/skjutfaltchefen-las-varningsskyltarna
Fast, och nu är jag litta gnällig, försvarets skyltning är inte helt fantastisk alltid. Jag rider på ett militärt övningsfält, relativt bortglömt sådant som bara används 2 gånger om året vid större övningar.
Förra helgen kom vi plötsligt förbi plastband där det stod Varning Minor då hade vi ridit förbi 2 vägbommar (som alltid är stängda) där det inte fanns någon skyltning.
Plastbanden såg dessutom halvt nedblåsta och bortglömda ut. Jättekul att inte veta om de har grävt ner övningsminor eller inte. Jag vet ju att banden inte satt uppe förra helgen iaf.
Lyckligtvis flyger ju åtminstone SE-DXB här hemma i Sverige. Älskar radialkompressorer!Var glad att inte Tunnan flyger längre för då hade ni verkligen fått nåt att muttra över.