Jävla flugor :(

D

Duddi

Mitt tinkersto har fullt med sår å skit i manen. :( Hon har både exem och "vanliga" bett av flugor. Är det någon som vet hur man lätast får "bort" såren? Jag tvättar varenda dag och smörjer med Fyra ess´s hästsalva! Är den som jag tycker funkar bäst. Är det någon annan som har något bra tips? Hon har ett så kallat flugtäcke:D

Sv: Jävla flugor :(

Prova nylanders hästkräm (hööks) eller probolja. Men sådant lär du aldrig få bort utan bara lindra, salvan du har funkar inte tillräckligt då?

Hej jag hade nog tvättat hela hästen med häst schampoo, kanske ta hexocil som även är bakterie dödande och mot mjäll om det skulle vara på gång med nån infektion eftersom flugorna varit där. Hade nog använt någon annan än 4 ess salva, finns många bra medel till eksem hästar tror det nya medlet som heter horsol som finns hos veterinärerna ska vara bra annars har du avs 14 för du måste få bukt både med eksemen och såren som blivit av flugor och eksemen.. Helsoan solsalva kan funka bättre. Du har horsewise dermosalva som är bra mot sår och sen ta nån mer klådstillande salva efter den som avs 14 tycker inte nylanders hästkräm är så bra speciellt inte när de fått sår. Sen hade jag nog satt på henne ett éksemtäcke. Kanske haft henne inne om dagarna och ute om nätterna då mygger och knott har försvunnit.

Hade en foderponny som det var samma problem med. Till henne hade vi eksemtäcke och smorde in med AVS14. Följ anvisningarna om hur ofta man ska smörja in. Hon blev mycket bättre efter ett tag. Sen är det säkert olika från häst till häst. Fördelen med AVS14 är att det inte är så kletigt, som till exempel Nylanders. Men, men det är en "smaksak". Lycka till!

Bada med Hexocil eller liknande anticeptisk schampo.
Har flugtäcket hals? Har det inte det skulle jag nog ha ett täcke med hel hals på samt huva så att inte flugorna kan ta sig in.
Kanske, kanske stubba manen så att det blir luftigt om problemen är stora. Kan vara tråkigt på en häst emd lång man, men om det är det bästa för hästen så.
Men det kan faktiskt vara riktigt gulligt med stubb också :D

Provat ett annat sorts täcke kanske, typ exemtäcke? Dom är ju mjukare och annat tyg och de ser ut att skydda på ett annat sätt.

Vet du att det är exem, alltså har veterinären sagt det? Annars hade jag nog kollat upp för säkerhets skull :)

Tack för alla svar! Ja det är ett exemtäcke jag har till henne. Råkade skriva fel först! :p Det har hals också. Ja, veterinären har sagt att det är exem. Tyvärr :smirk: Men inte så mkt, utan det mesta är sår från flugor och knott. Hon är väldigt känlig mot det :( Jag har testat AVS 14 salcan, och tyckte att den fungerade ganska bra, men kan man använda både AVS14 och Fyra ess´s hästsalva? Typ AVS i manen och Fyra Ess under magen med mera. Eller kan man ha AVS på "hela" hästen?:D

Bra att du använder eksemtäcke. Håller med de andra att tvätta med något bakteriedödande schampoo. AVS 14 har jag ingen erfarenhet av, men däremot Nylander salvan. Såren läker på någon dag. Det blir först lite skorvigt och extra mjälligt, men sen blir det mjuk fin hud och taglet växer snabbt ut igen. Jag använder Nylander till min eksemhäst. Det är det enda som hjälper henne. Jag har provat det mesta.:( När huden har läkt kan du fortsätta någon dag i veckan med Nylander eller någon annan mjukgörande salva.
Men det är viktigt att hålla mankamman ren. Smuts och damm kliar. Jag har även provat att skölja manen med utspädd äppelcidervinäger efter tvätt. Det är ju lite sammandragande och ska lindra klådan. Det går att skölja med det även om det är sårigt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 249
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 791
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 408
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här med innehållsförteckningar på mat är ju något man verkligen kan fascineras över, om man nu är lagd åt det hållet... :) Imorse...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka