Jävig domare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Filur
  • Startdatum Startdatum
F

Filur

Är det så att domaren anses som jävig på en utställning om han/hon har fött upp hästen som visas far eller mor?

Shetland? Förstår inte riktigt hur du menar. Jag har visat mitt stoföl, vars mamma var uppfödd av domaren. Om det var så du menade? :confused:

Jag tycker nog att domaren är jävig, om han bedömmer sina egna uppfödningar.

Det bäddar för bråk, kan jag tänka mig.

Nanne/ :banana:

Jag har varit inne på SPAF:s hemsida och läst om kvalitets bedömning och där stod följande om vad som anses vara jäv om "domaren eller nära anhörig till denne är eller har varit ägare till hästens fader eller moder" så är detta jäv.
Nu undrar jag om samma sak gäller vid utställningar, men det är kanske inte lika hårt då. :confused:
Det verkar ju inte vara det eftersom du har visat din häst.

På uställning tror jag inte att det är så, jag vet att Patsys uppfödare har dömt egna avkommor. Däremot på premiering och dylikt så kan det uppkomma jävsituationer, jag vet för jag har haft det två år i rad pga den som brukar vara premieringsförrättare i Stockholm äger Patsys pappa :crazy:

På russutställning får inte domaren döma sina egna uppfödningar.

På shetlandsutställningar får inte domare döma sina egna avkommor heller men sen längre bak i släkten kan det ju vara lätt att missa . Den mänskliga faktorn spelar in i bland.

En domare får, för shetland i alla fall, inte vara uppfödare till den visade ponnyn, eller äga föräldrarna.
De flesta domare väljer att inte bedöma ponnyer de tidigare ägt, eller efter hingstar de haft på station nyligen. Inte heller brukar de alltid vilja bedöma avkommor till hingstar de tidigare ägt eller fött upp, även om det var åratal sedan de hade just denna häst. Allt för att slippa skitsnacket.

En jävig domare kan få dömma ponnyn men det resultatet är inte avelsvärderande= ganska bortkastade pengar i mitt tycke.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Raderad medlem 149524
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
922
Senast: Luff
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 508
Senast: Raderad medlem 149524
·
Kläder & Bli fin Jag får varma fötter och klarar inte av heltäckande skor på sommaren. Jag har precis köpt ett par Birkenstock som jag ändå tycker...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 009
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2