Jättetjafsig!!

Galapago

Trådstartare
Jag o mitt sto får alltid massa poängavdrag för gon tjafsar så himla mkt m huvudet, går inte stadigt utan upp o ner m skallen... Tror inte det beror på munnen igentligen utan att det är en protest att hon tycker det är jobbigt. Hon är tyvärr byggd lite i "nerförsbacke" o har svårt att komma under sig o "sätta" sig ordentligt. Vill gärna ha träningstips hur man kan komma tillrätta med detta problem!!!:bump:

Sv: Jättetjafsig!!

Stärk henne allmänt så att hon orkar bära sig i form, och försök ge henne ett stadigare stöd i handen, stadig stilla hand, utan att för den sakens skull "bära" huvudet åt henne.
Ofta är problemet just att de inte orkar riktigt och vill ha ett fastare stöd.

Prova om det blir bättre o be en tränare hjälpa dig. Lycka till! :)

Min unghäst gör samma sak när hon protesterar och vill göra som hon själv vill. Då är det viktigt att man har en stadig hand och inte släpper efter och låter henne göra på det viset. Hon måste såsom min lära sig att acceptera bettet.

Det kan vara att hon inte är tillräckligt stark i bakdelen, det är svårt att rida en häst som är byggd i nedförsbacke korrekt..
Men mitt tips är att ändå kolla upp munnen för säkerhetsskull! Visst, det kan funka om man håller kvar och får henne att söka stödet själv. Men hon kan också vara känslig i munnen alt. ha ont och då vill man ju inte sitta och hålla i... :(

om hon tycker det är så jobbig att hon inte ens kan gå stadigt med huvudet så tycker jag inte ni ska ut och tävla..... fokusera heller på träningen och att stärka hästen i bakdelen! :)

men tycker oavset du ska kolla munnen. och tänka över hur du själv rider - är du helt still med handen tex? vad har du för bett? hon kanske inte trivs med bettet?

Hästen som jag tränar nu i dressyr har nog varit den värsta av alla mina hästar på att slå med huvudet, hon har svårt att gå fram mot motstånd. Satte en liten rem i dem 2 ringarna fram på sadeln och fick träna med att sätta fast ytterhanden i den så att den blev helt stadig. På 4 veckor har hon blivit en helt annan häst, kan säga att hon är fruktansvärt känslig för alla hjälper men kommer att bli en kanonpålle. Lycka till

Din tanke är rätt, men jag har stenkoll på hennes mun, är hos tandläkare på klinik var 6e månad för att undvika att kräva av henne om inte allt är bra

om hon tycker det är så jobbig att hon inte ens kan gå stadigt med huvudet så tycker jag inte ni ska ut och tävla..... fokusera heller på träningen och att stärka hästen i bakdelen! :)

men tycker oavset du ska kolla munnen. och tänka över hur du själv rider - är du helt still med handen tex? vad har du för bett? hon kanske inte trivs med bettet?

Ja, men vi tävlar mest för att träna på själva tävlingsmomentet, tycker det är nyttigt både för mina nerver och för henne, att få komma ut o träna på att vara i nya miljöer osv. så kan vi i alla fall det när ridningen börjar stämma...:crazy:

Att hästen inte är stadig på bettet handlar nästan alltid om att den inte är helt framme för skänkeln och på bettet. Om hästen som du beskriver det, bråkar för att den inte orkar gå i form kräver du för mkt av den! Även om den är byggd i nerförsbacke ska den kunna gå i en stadig form, men den måste antagligen innan den har styrkan vara ganska lång och låg. Kräv inte en bärigare form än vad hästan klarar, det ger ju ingenting. Och som sagt, öva på att få den med ett ärligt svar framåt för skänklarna och fram till bettet!

Har själv haft en ponny som inte var byggd i uppförsbacke precis, och det är MKT grundjobb för att de hästarna ska få tillräckligt med styrka för att orka komma upp i formen och ordentligt under med bakdelen, men det är bara att kämpa på;)

Jag har samma problem med mitt 5års sto men jag ska prova din variant med rem på sadeln för jag vet att min hand inte är helt stilla när jag rider henne. Har aldrig ens tänk på att man kan göra så!;)

Hmm, jag är lite tveksam till remmar där man håller fast handen. Visst ska man ha stadig hand men handen måste ju bli STUM när man håller fast sig sådär, och med en stum hand hindrar man ju alltid hästens rörelser på något sätt?

Det är bara i trav som handen kan hållas stilla.. i skritt eller gallop låser man hals-huvudrörelsen för mkt och där bör man följa med med handen. >_>

Att hästen inte är stadig på bettet handlar nästan alltid om att den inte är helt framme för skänkeln och på bettet. Om hästen som du beskriver det, bråkar för att den inte orkar gå i form kräver du för mkt av den! Även om den är byggd i nerförsbacke ska den kunna gå i en stadig form, men den måste antagligen innan den har styrkan vara ganska lång och låg. Kräv inte en bärigare form än vad hästan klarar, det ger ju ingenting. Och som sagt, öva på att få den med ett ärligt svar framåt för skänklarna och fram till bettet!

Har själv haft en ponny som inte var byggd i uppförsbacke precis, och det är MKT grundjobb för att de hästarna ska få tillräckligt med styrka för att orka komma upp i formen och ordentligt under med bakdelen, men det är bara att kämpa på;)

Framförallt lättstressade hästar kan ha detta problemet, gäller att vara extra tydlig, konsekvent, klara regler ger trygghet:smirk:

Är hästen stark nog för vad du ber den om? Är ni överrens om att dressyr är roligt och har hästen känslan av att gott arbete lönar sig, dvs är ni båda nöjda efter ridpassen eller är du och hästen missnöjda? Ibland får man lägga om lite i sin träning, kanske vill hästen ha en mjukare hand? Eller ett annat bett?

Jag har märkt med mina hästar att om jag låter dem höja huvudet och "vila" lite när man stärker upp dem så kommer de snabbare till en stadigare form, de vet att det är ok att vila när de behöver det och jobbar därmed bättre därimellan.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
404
Hoppning Årets kanske dummaste och mest onödiga trådstart.. Ber om ursäkt för det ;) Men så här ligger det till. Jag red på ridskola som barn...
Svar
2
· Visningar
1 532
Senast: nullo-modo
·
Relationer Idag sa jag till min pojkvän/sambo att jag imorgon skulle packa ihop det mesta utav mina grejer för att flytta hem till mina föräldrar...
2
Svar
35
· Visningar
4 720
Senast: Mela99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård