jättestel häst *behöver råd*

P

persika

Jag behöver råd!! Privathästen jag rider är jättejobbig att rida i jämförelse mot ridskolehästarna :o Hon är stor (168 cm - inte spec grov men kraftig), verkligen inte en "gummibollshäst" - utan det krävs mycket för att samla henne o man får verkligen rida med mycket ben. Kanske är en typisk häst för killar på så sätt, inte för att skylla på det, men det var en kille som red henne förut/o har utbildat henne :smirk:

Hon har under en alldeles för lång tid fått gå med ett o samma bett - ett pelham :o . Gick bra först men har nu bytt till tredelat utan fasta ringar för att det gick inte lika bra längre :( Är sur på mig själv att jag för min egen bekvämlighet lät henne gå med ett o samma bett :mad: Ska absolut inte upprepas... Bytte till det mildaste vi hade (åsikter??)

Nu måste jag alltså börja rida igenom henne ordentligt. Efter bettbytet på senaste ridpasset var hon inte ens nära att gå i form, jag fick henne dock att gå hyfsat bra ändå (bortsåg då från formen utan såg mer till att hon var lyhörd). I början av ridpasset blev jag jätteirriterad för hon gjorde inte minsta anspråk på att att vara fokuserad - var nonchalant med högt huvud travade hon på volten o kollade åt en annat håll :crazy: :cry: Hon är så stel. Det tar jättelång tid att få henne att lösgöra sig, och då menar jag att ens böja halsen/huvudet. Det går inte ens att förböja. Vad ska jag göra åt detta? Vad beror detta på? Hur skulle ni gjort?

Analysera gärna allt o kom med åsikter, var kritiska men var snälla :crazy: Är smått desperat nu, hästen är liksom relativt ung (10 år) och går inte ens att ställa igenom i början av ridpasset på milda bett :(

mvh
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

Önskar jag kunde ge dig mer tips än detta att rid massor av lösgörande övningar!! Därför att jag har ingen erfarenhet alls av pelham så jag vet inte vilken roll det kan spela i samanhanget.

Hur länge har det hållit på då?
Har hon stått ett tag?
Är hon stel i bägge sidor?
Brunst?
Testning? Det är typiskt ston...

Hon kanske har blivit lat och bekväm? Var envis, om det så ska ta en timma att rida ett varv rätt på volten så låt det ta det! Har haft en häst som var sån - totalt skänkeldöv och därför jättesvårt att rida henne rätt.
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

Lite tips på lösgörande som funkade super på min ponny:

Skänkelvikning efter långsidan (MKT tvärning)
förvända och rättvända skolor
förvänd galopp
8-metersvolter i trav
fattningar från skritt

Övergångar är en jättebra övning för att få dme uppmärksamma.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: jättestel häst *behöver råd*

Ifall hon inte vill ta stöd på bettet så kan du prova ett oledat bett, det kan hjälpa.
Är hon kollad av tex kiropraktor så att hon inte har ont eller en låsning någonstans? Passar sadeln? Är hon ok i munnen?
Lycka till!
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

persika skrev:
Jag behöver råd!! Privathästen jag rider är jättejobbig att rida i jämförelse mot ridskolehästarna :o Hon är stor (168 cm - inte spec grov men kraftig), verkligen inte en "gummibollshäst" - utan det krävs mycket för att samla henne o man får verkligen rida med mycket ben. Kanske är en typisk häst för killar på så sätt, inte för att skylla på det, men det var en kille som red henne förut/o har utbildat henne :smirk:

Hon har under en alldeles för lång tid fått gå med ett o samma bett - ett pelham :o . Gick bra först men har nu bytt till tredelat utan fasta ringar för att det gick inte lika bra längre :( Är sur på mig själv att jag för min egen bekvämlighet lät henne gå med ett o samma bett :mad: Ska absolut inte upprepas... Bytte till det mildaste vi hade (åsikter??)

Nu måste jag alltså börja rida igenom henne ordentligt. Efter bettbytet på senaste ridpasset var hon inte ens nära att gå i form, jag fick henne dock att gå hyfsat bra ändå (bortsåg då från formen utan såg mer till att hon var lyhörd). I början av ridpasset blev jag jätteirriterad för hon gjorde inte minsta anspråk på att att vara fokuserad - var nonchalant med högt huvud travade hon på volten o kollade åt en annat håll :crazy: :cry: Hon är så stel. Det tar jättelång tid att få henne att lösgöra sig, och då menar jag att ens böja halsen/huvudet. Det går inte ens att förböja. Vad ska jag göra åt detta? Vad beror detta på? Hur skulle ni gjort?

Analysera gärna allt o kom med åsikter, var kritiska men var snälla :crazy: Är smått desperat nu, hästen är liksom relativt ung (10 år) och går inte ens att ställa igenom i början av ridpasset på milda bett :(

mvh

Hej!
Så här skulle jag göra;
Först skulle jag börja göra s.k. A och B övningar (även kallat renodla hjälperna). Dvs. Du rider fram på helt lösa tyglar, stannar släpper efter helt på tyglarna när hon stannar och rider fram igen. Varför skall man då göra detta? Jo, det är ingen ide att försöka samla en häst som inte är lyhörd för hjälperna, då får du bara en ännu stelare häst.
Sedan när hästen är reagerar för små och känsliga hjälper, DÅ skall du börja samla henne.
Och är det så att hästen är väldigt stel i sidorna, skall du självklart först mjuka upp det, rida volter, ställa, böja ovs.
Tänk på att det aldrig skall vara mer stöd i handen än om det vore tunna bommuls snören du hade som tyglar. Hästen är ju ett flykt djur och flyr i från allt som är obehagligt, har man då stöd i handen är det inte konstigt att hästen försöker fly igenom att ta huvudet upp i luften.
Läs Kyra kyrklunds bok "Dressyr med Kyra", jag tror att du kan få mycket hjälp igenom att läsa den boken!
Lycka till med hästen! ;)
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

Hej allihopa! Tack för svaren :)

Jag tror inte hon testar mig fortfarande :angel: har nämligen ridit henne sen i vintras! jag vet inte om brunst kan vara en orsak... kanske att hon blir "mer intresserad av annat" när hon är brunstig :idea: Nej, hon är ständigt igång - förutom nån vecka då vi inte red pga andra orsaker. Och ja, jag märker faktiskt en liten skillnad i stelheten, men vilken sida det är minns jag inte...

Skänkelvikning på långsidan ska jag pröva! Fattningar från skritt har jag också prövat, o det funkar, fast det brukar jag göra när jag börjat med galoppen - alltså rätt långt in i passet :crazy: Resten av övningarna har jag inte lärt mig fullt ut än så jag väntar nog med dom :angel:

Ja, hon har även ett odelat bett med fasta ringar, men jag vill ju lära mig rida bra på alla så jag började med det "snällaste". O sadeln är alldeles ny o utpassad av sadelutprovare så den bör vara bra! Med munnen har hon haft lite problem, småsår o liknande som vi smörjt, men nu verkar det vara okej! Till en kiropraktor har vi aldrig vart o jag antar att det aldrig kommer att bli av heller tyvärr :(

Ja, jag har även kört med "A- o B-övningarna", o visst funkar det! Men ska man behöva göra så varje gång? Ja, jag har läst/läser Kyras bok o den e jättebra! :)

Några mer tips? Nån som kan ha en teori om varför hon är stel? Brist på massage/stretchning? Otillräcklig "nedvärmning" i slutet av passet?

mvh
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

Min teori är att den behöver mkt ben för att den har haft en för kraftig betsling.
som ngn ovan har skrivit gör massor med igångsättningar o då lättar du helt o hållet o sen mindre förhållningar som hjälp till avsaktningar. om du tränar detta ganska intensivt kommer den att bjuda bättre.
Kom ihåg att inte driva den hela tiden.

Serpentiner o öka o minska volterna är ganska effektivt på stela hästar.
den kommer oxå att bli mer elastisk om den vågar trampa på.

Jobba på bara o rapportera hur det går.
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

axel skrev:
Min teori är att den behöver mkt ben för att den har haft en för kraftig betsling.
som ngn ovan har skrivit gör massor med igångsättningar o då lättar du helt o hållet o sen mindre förhållningar som hjälp till avsaktningar. om du tränar detta ganska intensivt kommer den att bjuda bättre.
Kom ihåg att inte driva den hela tiden.

Serpentiner o öka o minska volterna är ganska effektivt på stela hästar.
den kommer oxå att bli mer elastisk om den vågar trampa på.

Jobba på bara o rapportera hur det går.

Tack för tipset! :) Jo, det behövs mkt ben, det gör det verkligen... o det är väl kanske där jag slarvar... :angel:

Jo, jag ska rapportera :banana:

mvh
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

Hörru du!
Jag skrev att du inte skulle använda benen hela tiden:crazy:
Den slutar då att lyssna för skänkeln.
Peta på med spöt istället om du måste blådriva.
Den ska gå tills du ger en ny hjälp- självgående

glöm ej att skritta ett ½ varv var 5:e minut-lång tygel
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

När jag läser din beskrivning kan jag inte låta bli att tänka på att det låter väldigt likt problemen man har när man skolar om före detta travare. Om du söker igenom trådar om detta hittar du troligen en hel del tips som du skulle kunna ha nytta av, även om dina förutsättningar är lite annorlunda.

Jag har inte koll på A och B övningarna, men det verkar ju handla om just grundhjälperna och att man kolla dem under uppvämningen är självklart för mej. Du känner ju till både övningarna och hästens problem, så du borde kunna fundera ut några som du kör igenom varje gång i början av varje ridpass. Funkar de vid test behöver du förstås inte köra fler övningar, funkar de inte är det meningslöst att försöka gå vidare utan att ta tag i problemet.
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

Hur rör sig hästen hagen - springer den likandant då?

När hästen bjuder starkt motstånd mot handen så beror det nästan alltid på sadeln.
Om sadeln trycker för långt bak så kan hästen inte komma in med bakbenen - snarare så trycker sadeln bakbenen bakåt och hästen kärvar i munnen - för den kan inte lyda tygeltagen med bakbenen där.
Det går då att knyckla ihop den i halsen på ett skarpare bett, men babenen får man itne tag i.

En häst som inte orkar koncentrera, sig störs ofta av smärta. Och det behöver alls inte vara så att hästen är halt - utan då är vi tillbaks i utbångspunkten - en sadel somhindrar och klämmer igen.

Ungefär det första som händer när jag är ute och hjälper till är att man skapar förutsättningar för att ridningen skall fungera.
Och en av dem är sadeln Jag tror inte någon sluppit byta sadel.

Detta säger jag bara för att belysa hur viktigt det är med en sadel som är bekväm för hästen att jobba i, om resultatet skall bli optimalt.

Vi skullel inte kunna springa 100 meter i skor som skaver, inte göra något annat heller om skorna stör oss eller påminner oss hela tiden i medvetandet om att ngt inte är bra



Så om du säger hästen är stel - då blir min första fråga - kan hästen vara ostel med sin utrustning?

Är den ostel i hagen?

Kan ngn tömköra den? Rör den sig likadant då får man ju börja fundera i andra banor.

Min erferenhet är att det är lättrre att rätta till ett problem om man först ser till att definiera varför problemet finns

Det kan lyfta många stenar från axlarna :)
 
Senast ändrad:
Sv: jättestel häst *behöver råd*

Det här om att knyckla i hop hästen med ett skarpt bett är intressant!!
Du har ju själv satt på någon variant av körbetsel som du rider din nordis på för att den är för stark... :confused: :confused:

Blir fundersam över vad du igentligen anser angående att sätta in skarpare bett för att lösa "problem"??

Inget illa menat utan är bara nyfiken.
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

Jag är intresserad av att få hästen arbeta utifrån utbidlningsskalan
En av förutsättningarna är att den är tillfreds med sin utrustning

Rör sig häsetn utifrån kvalitetrna i utbildningsskalan så är utrustningen rätt för DEN hästen

Hästen och utbidlningsskalan är det som intresserar mig
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

Alla hästar ar ju olika byggda och har mer eller mindre lätt för att samla sig.
Är hon tex byggd med bakbenen"bakom" sig eller om hon är bakhög kan det ju vara svarare att fa henne att trampa under.
Hur hon än är byggd sa verkar det som om hon har tillatits att använda handen som ett "femte ben" och vant sig vid det.
Vet inte om hon är het och kanske har blivit "bromsad" med handen
i stället för att lära sig att trampa under. Dvs hon har kanske dragits ihop till en falsk form.Da blockerar hon sig runt manken och känns stel.

Hur hon än är byggd sa skulle jag nog börja varje pass med skritt pa langa tyglar under ca tio minuter, vända snett igenom, öka pa diagonalen med hjälp av sitsen, sitta ihop pa kortsidan, vända in pa diagonalen igen, öka osv. Försöka vända med vikthjälper.
Sen skulle jag ta en lätt, mycket lätt kontakt med munnen och trava och bara tänka framat och byta varv ofta.
Försöka erbjuda ett lätt stöd. Ta och ge.Inte bry mig om hur hon haller huvudet.
Gärna ocksa avsaktningar till skritt och igangsättningar. Utan att ta för mycket i henne. Sitta emot och använda rösten.
Allt för att hon inte ska kunna ga emot handen. Bra är ocksa att försöka flytta bogen, med hjälp av vikt och skänklar, lite, lite inat i varje avsaktning.
Därefter skulle jag ga ner i skritt, korta tyglarna lite mer och göra mängder av framdelsvändningar. Därefter bakdelsvändningar med utatställt huvud sa mycket det gar att ställa. Fram och tillbaks, "dansa" med bogarna; Använda vikthjälperna lite överdrivet.
Trava igen, avsaktningar, serpentiner i trav, framdelsvändningar osv. Galopp pa volt, övergangar ofta. Inte heller glömma, som nagon skrev, skritt pa lang tygel som belöning lite da och da.
Och vad du än gör behall det milda bettet!! Mjukheten, elasticiteten kommer bakifran!
Hoppas det gar bra. Vore kul om du skrev igen!
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

du har fått bra tips på övningar, men börja stretcha efter varje pass.. viktigast att veta är att bara töja i de riktningar hästen kan röra sig, och att aldrig stretcha för hårt, du märke snabbt om när hästen slappnar av och släpper till för att stretcha ut muskln, spänner sig hästen hela tiden är det bara att göra om efter nästa pass, och nästa och nästa.. efter några gnger brukar hästen börja släppa mera och mera och bli mer lösgjord..

några länkar till bra stretchingsidor som har bra bilder:
http://home.swipnet.se/horse/dokmassage/stretching/stretch.htm
http://www.netterlov.se/equiterapi/stretching.htm
http://home.swipnet.se/hasthalsan/stretchi.htm
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

*knapplån*

Många bra råd här, ja. Vill bara lägga till att stora/kraftiga hästar ofta behöver lite längre uppvärmning innan man kan börja kräva att dom ska arbeta ordentligt. Prova att rida henne i både trav och galopp i en låg och lång form i ung. 15 minuter innan du forsöker samla ihop henne. Och se till att hon är avspänd under hela ridpasset, annars har du gått för fort fram...

Lycka till!
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

hej igen!

Ni har gett mig aha-upplevelser! Jag ska tänka på att inte använda så mkt ben längre, utan få henne mer självgående.

Jag har skrivit det tidigare o jag skriver det igen: Hästen har en alldeles ny sadel, utpassad av sadelutprovare - så jag tror inte det är den som är problemet.

Nej, hon tömkörs inte tyvärr - men det skulle hon verkligen behöva! Har försökt få ägaren att köpa en tömkörningsgjord men utan resultat :(

Hon har inte några exteriöra avvikelser som jag kan se (men jag är ju ingen expert direkt :p ) utan hon står korrekt!

Tack Pi Pi för att du gav så bra tips! Skritten är hennes svagaste gångart, den är hon oftast slö i o jag har väldigt svårt att få henne att länga steglängden utan att det blir trav. Hon är känslig för halvhalter o igångsättningar o sånt! Går hon "emot" handen när hon inte vill ställa sig ir vad? Framdelsvändningar gör jag nästan inget, men det ska jag börja med - o sen lite bakdelsvändningar. Trodde inte att det gjorde så mycket för hästens lösgjordhet :p

Stretcha brukar jag göra, fast bara frambenen pga min rygg som jag kan ha lite ont i... :crazy: Annars stretchar jag bara lite lätt för det är ju lätt att göra på fel sätt när man inte har så mkt kunskap just i det! Det är ju som med allt annat i hästvärlden en hel vetenskap kring det :angel:
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

enligt kiropraktor, lasermassör, massör och en häststretchare jag frågat är det i princip omöjligt att skada hästen om du inte gör dessa katastrofala fel: Stretchar en kall häst eller stretchar med kraftiga ryck åt fel håll och har omkull hästen..
dessutom måste du vara Magnus Svennson (sveriges starkaste man) om du ska lyckas stretcha åt rätt håll och dra sönder hästen :)

Mvh
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

BeastieBabe skrev:
enligt kiropraktor, lasermassör, massör och en häststretchare jag frågat är det i princip omöjligt att skada hästen om du inte gör dessa katastrofala fel: Stretchar en kall häst eller stretchar med kraftiga ryck åt fel håll och har omkull hästen..
dessutom måste du vara Magnus Svennson (sveriges starkaste man) om du ska lyckas stretcha åt rätt håll och dra sönder hästen :)

Mvh

Okej tack för dessa lugnande ord! Då är det bara att köra igång då :p
 
Sv: jättestel häst *behöver råd*

En sak som ingen har nämnd bara, är du säker på att hästen inte har låsningar eller skador?? Det är iaf det första jag skulle kolla upp om hästen är så stel som du säger. Så låt en veterinär OCH ET/kiropraktor kolla henne innan du börjar sätta igång med massa övningar.
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 864
Senast: Crossline
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 892
Senast: Freazer
·
Ridning Hej alla hästfolk! Sitter nu här precis efter att ha kommit hem från stallet och scrollar igenom snap- och instaflödet. Stöter då på en...
2
Svar
38
· Visningar
3 180
Senast: Elo
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 900
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp