Jättenybörjare

P

Per

Hej alla glada ryttarfolk!

Jag är en kille på 30 år som har absolut noll erfarenhet av att rida på hästar. (om man inte räknar nåt enstaka tillfälle när jag suttit på häst och blivit ledd som liten)

Jag har en flickvän som dock har ridit under sin uppväxt och min tanke är att jag ska lära mig rida åtminstone så jag klarar av att va på en häst en längre stund och känna mig säker på vad som sker.

Är det ridklubb som är det säkra kortet? och har nån något mer tips på vad man bör tänka på, hur mycket det kan kosta, ridkläder? osv..

Är tacksam för all hjälp.
(och anledningen att jag inte frågar tjejen min är för att jag vill att det ska bli en överraskning att jag tar med henne för att rida nån gång när jag bemästrar det sen) :)
 
Sv: Jättenybörjare

Kul att du vill börja rida!

Börja med att ta kontakt med en ridskola i närheten och berätta om dina planer. På ridskolor finns allt ifrån totala nybörjar-grupper med folk som inte kan något alls till de som ridit i många år och är duktiga.

Vad det kostar är från ridskola till ridskola så det är svårt att svara på.

Ang ridkläder är det inte superviktigt att ha en hel garderob i början. Det viktigaste är bra skor med klack, en ridhjälm som passar och är bekväm samt ett par byxor du inte får skav av. Jeans är sällan att rekommendera pga de har sömmar på insidan av benen vilket kan ge hemska skav. Vill man inte köpa nytt går det bra att köpa second hand, t.ex. begagnade skor, begagnade ridbyxor osv. Det enda du inte ska köpa begagnat är en hjälm. Hjälmar är inte så fasligt dyra, iaf inte de billigare hjälmarna. Man behöver ingen hjälm för 2000 kr, de som kostar 500 är precis lika säkra som de för 2000 och alla hjälmar som säljs i ridsportbutiker idag har genomgått godkända säkerhetstester. Anledningen till att du inte ska köpa en begagnad hjälm är att hjälmar måste vara hela för att ge ett fullgott skydd. Man brukar säga att om du tappat hjälmen i golvet eller ramlat av och slagit i huvudet ska du köpa en ny hjälm eftersom hjälmen kan ha skadats invändigt även om det inte syns något på utsidan.
 
Sv: Jättenybörjare

Tack för det detaljerade svaret!

Jo jag har faktiskt börjat bli mer o mer sugen sen jag bestämde mig för detta. Har kört Motorcross sen jag var liten men inte tyckt att jag skulle ha lika stor kontroll över en häst så gäller att få bort den tanken också ;). Jag tog kontakt med en ridskola i närheten och dom hade prova-på-kurs på söndagar för en väldigt billig penning, så det ska jag försöka gå på så fort det går för att komma igång. :)

Har sett att det finns nån butik att handla ridkläder i, men inte direkt nån där jag vet att det är begagnat. Ska väl fråga ridskolan om de vet nåt bra ställe runt Norrköping för begagnathandel (om inte ni i forumet har nåt tips för detta). Eller om de nu inte är hyfsat pris på standardsortiment på ridkläder i nypris ändå.

och återigen Tack för svar, hjälm blir en splitterny! =)
 
Sv: Jättenybörjare

Jättekul att du vill börja rida!

Men hur ska du kunna dölja det för din flickvän att du kanske börjar rida?:p
 
Sv: Jättenybörjare

Jättekul att du vill börja rida!

Men hur ska du kunna dölja det för din flickvän att du kanske börjar rida?:p
Haha, ja bra fråga Got2Be! Men hon bor i Malmö och jag i Norrköping.. Så det borde jag nog klara av tror jag.. :P
 
Sv: Jättenybörjare

Ahh avståndet gör det ju helt klart lättare att lära sig rida "i smyg" än om man vore sambo :p

Vad kul att du ska börja rida! Det behövs fler ridande karlar i våra stall :)

Nu vet jag visserligen inte hur stor du är rent kroppsligt men till min sambo har det varit jättelätt att hitta ridutrustning till på rea.
Stl 40-44 på ridskor är ofta på rea tex.
Hjälmar finns lite nu och då på rea, kanske inte alltid den snyggaste men det beror ju på om det är viktigt eller om det räcker med bra passform och säker :)
En bra och bekväm säkerhetsväst är också att rekommendera!

Håll koll på rea och fyndhörnor i den lokala ridsportsbutiken men även i nätbutikerna :)
 
Sv: Jättenybörjare

Kul att du vill börja rida. Det jag skulle rekommendera dig att köpa nytt är hjälm, den är det värt att satsa en liten slant även om man naturligtvis inte behöver ha något jättedyrt. Men det är bra att ha en hjälm som man vet inte har åkt i backen nån gång och som har bra passform. Man har bara ett huvud och det är bra att satsa några kronor på att få ha det kvar i intakt form. Gå till en bra ridsportaffär som kan hjälpa dig att prova ut en hjälm med bra passform. Lycka till med ridningen.
 
Sv: Jättenybörjare

Vad kul Per att du ska börja med hästar. Men jag tänkte på en sak. Om hon är hästtjej, är du säker på att hon inte har ett konto här på buke?
Så du inte blir upptäckt menar jag nu när vi läst att du bor i Norrköping och hon i Malmö?

Shit vad negativ jag lät, hehe inte alls min mening utan bara en fundering- vill ju inte att du ska bli avslöjad nu när du går all in för hemligheten =)
 
Sv: Jättenybörjare

Oj nu tog det fart här. =)

Pulkaskurken:
Jo storlek 43-44 har jag i normala skor, vet inte hur hästskor räknas dock.. Känner mer och mer att jag kommer nörda in mig totalt i detta ju haha..

nickan1: Japp, tänkte kolla idag efter jobbet redan faktiskt. =)

LillyPilly: Haha, inte säkert att jag får ha det hemligt, men tror inte hon är så aktiv nuförtiden, hon pratar mest nostalgiskt om det. och jag tror hon kan uppskatta gesten även om de skulle komma fram innan jag presenterar det. Men tänker iaf försöka hålla det lite hemligt tills jag kan boka nån slags ridstund ihop nånstans :)
 
Sv: Jättenybörjare

hahaha kom på att hästskor inte betyder mina skor.. men ah.. den bjuder jag på.. :D
 
Sv: Jättenybörjare

Tack för det detaljerade svaret!

Jo jag har faktiskt börjat bli mer o mer sugen sen jag bestämde mig för detta. Har kört Motorcross sen jag var liten men inte tyckt att jag skulle ha lika stor kontroll över en häst så gäller att få bort den tanken också ;). Jag tog kontakt med en ridskola i närheten och dom hade prova-på-kurs på söndagar för en väldigt billig penning, så det ska jag försöka gå på så fort det går för att komma igång. :)

Har sett att det finns nån butik att handla ridkläder i, men inte direkt nån där jag vet att det är begagnat. Ska väl fråga ridskolan om de vet nåt bra ställe runt Norrköping för begagnathandel (om inte ni i forumet har nåt tips för detta). Eller om de nu inte är hyfsat pris på standardsortiment på ridkläder i nypris ändå.

och återigen Tack för svar, hjälm blir en splitterny! =)

Som sagt, skitkul att du vill börja rida! :laugh: Det behövs fler killar här, lite manlig intelligens och logik kan behövas!

Hjälm som alla andra sa är en bra början att skaffa, och kanske en väst till och med ifall du har dålig balans, men när jag såg att du kört motorcross så lär du nog ha ganska STORA chanser att klara det bra :) Sen har ni män en fördel också, ert bäcken är lite bättre uppbyggt så ni sitter jäkligt bra i sadeln automatiskt. Sen är det ett stort plus att skaffa bekväma brallor, prova ut ridbyxor är ju ett plus på ex Hööks men det är inte ett måste :) Mjukisbyxor går också, bara inte jeans för det kan bli en tendens att ni får skav i "grenen" :crazy:

Kan vara ett plus att skaffa ordentliga skor med minst 1 cm klack också, kanske med stålhätta med så du skyddar dina tår :D
Lycka till med hästeriet! Det är grymt kul och jag tror att din tjej kommer bli grymt glad över det :p jag hade iallafall blivit jätteglad om min kille vågat sätta sig på en häst och inte bara klappa den lite och springa därifrån :o
 
Sv: Jättenybörjare

Som sagt, skitkul att du vill börja rida! :laugh: Det behövs fler killar här, lite manlig intelligens och logik kan behövas!

Hjälm som alla andra sa är en bra början att skaffa, och kanske en väst till och med ifall du har dålig balans, men när jag såg att du kört motorcross så lär du nog ha ganska STORA chanser att klara det bra :) Sen har ni män en fördel också, ert bäcken är lite bättre uppbyggt så ni sitter jäkligt bra i sadeln automatiskt. Sen är det ett stort plus att skaffa bekväma brallor, prova ut ridbyxor är ju ett plus på ex Hööks men det är inte ett måste :) Mjukisbyxor går också, bara inte jeans för det kan bli en tendens att ni får skav i "grenen" :crazy:

Kan vara ett plus att skaffa ordentliga skor med minst 1 cm klack också, kanske med stålhätta med så du skyddar dina tår :D
Lycka till med hästeriet! Det är grymt kul och jag tror att din tjej kommer bli grymt glad över det :p jag hade iallafall blivit jätteglad om min kille vågat sätta sig på en häst och inte bara klappa den lite och springa därifrån :o

Logik och intelligens, om jag ändå kunde hålla med om att alla män hade de kvalitéerna haha ;)

Låter ju riktigt bra det här, känns som de kommer gå hur bra som helst haha, ända tills jag står där bredvid nån stor häst och känner mig liten (kan förstå din killes reaktion med att springa iväg från hästen fullständigt! :cool:)

Stålhättan på skorna kan jag gissa mig till vad det är bra för :grin: men vad är klacken till för?
 
Sv: Jättenybörjare

Jättekul idé som sagt, hon kommer säkert bli jätteglad :idea:

Om du tar kontakt med närliggande ridklubbar så är det ibland så att de kan anordna beg/loppis i samband med tävlingar osv, där kan man ibland fynda.
Annars så kostar ju faktiskt inte ett par enkla ridbyxor på typ Hööks jättemycket. Det är väl hjälmen man ska satsa lite på då.

Sedan skulle jag vilja slå ett slag för turridningsställena när det kommer till att lära sig rida :idea:
Min erfarenhet är att man kan gå lite fortare fram där, beroende på egna talangerna. Och ofta kan man få lite mer personlig hjälp. Just i närheten av norrköping finns det ju ett supertrevligt islandshäst-ställe som jag varmt kan rekommendera :love: om du inte är för stor för såna förståss, maxvikt kan väl ligga på ca 80-90 kg.

Lycka till!
 
Sv: Jättenybörjare

Jättekul idé som sagt, hon kommer säkert bli jätteglad :idea:

Om du tar kontakt med närliggande ridklubbar så är det ibland så att de kan anordna beg/loppis i samband med tävlingar osv, där kan man ibland fynda.
Annars så kostar ju faktiskt inte ett par enkla ridbyxor på typ Hööks jättemycket. Det är väl hjälmen man ska satsa lite på då.

Sedan skulle jag vilja slå ett slag för turridningsställena när det kommer till att lära sig rida :idea:
Min erfarenhet är att man kan gå lite fortare fram där, beroende på egna talangerna. Och ofta kan man få lite mer personlig hjälp. Just i närheten av norrköping finns det ju ett supertrevligt islandshäst-ställe som jag varmt kan rekommendera :love: om du inte är för stor för såna förståss, maxvikt kan väl ligga på ca 80-90 kg.

Lycka till!

Jag får se vad de kostar helt enkelt i affären, löser sig nog bra med kläderna verkar det som. =)

Turridningen lät intressant. Jag har alltid tyckt att dom där islandshästarna verkar va lagom busiga och mer hanterliga än de där jättestora hästarna. Och jag håller på att gå ner i vikt med, så islandshästarna är nog inga problem till sommaren. ligger på 93 nu ungefär.. =)

Ska googla lite ikväll o se om jag hittar det stället, kanske blir dit jag tar med henne också när jag kan rida någerlunda sen iaf.. =)

Och känns bra att alla är så positiva, om alla inom ridning är såhär glada och hjälpande kommer de nog gå superbra. :)
 
Sv: Jättenybörjare

Jag kan inte låta bli att förundras över gensvaret från alla damer här ;) Du behöver nog inte oroa dig för att inte få ett bra bemötande :angel:
 
Sv: Jättenybörjare

Jag kan inte låta bli att förundras över gensvaret från alla damer här ;) Du behöver nog inte oroa dig för att inte få ett bra bemötande :angel:

:o Haha.. Jag gissar på att reaktionen på damen jag hade tänkt imponera på kommer bli nåt i stil med galet glad när idén verkar så uppskattad här. =)
 
Sv: Jättenybörjare

Turridningen lät intressant. Jag har alltid tyckt att dom där islandshästarna verkar va lagom busiga och mer hanterliga än de där jättestora hästarna. Och jag håller på att gå ner i vikt med, så islandshästarna är nog inga problem till sommaren. ligger på 93 nu ungefär.. =)

Haha du är välkommen hit till mig och se om du tycker att de stora eller min islandsgarbb är enklast :angel:

Men visst är många islänningar supertrevliga, men det är många stora med :)

Hoppas du hittar utrustning också, men jag tror du kommer kunna fynda bra utrustning till bra pris iaf :)

Kan du inte smitta min Per till att vilja rida också? Han e tråkig å vill bara köra markservice, vilket iof är himla praktiskt :p
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Nån här som har en ridande son i skolåldern? Har själv en snart 8-årig kille som älskar hästar och ridning. Han rider både på ridskola...
Svar
5
· Visningar
1 702
Senast: ylvalill
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 110
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp