Jättenybörjare

Sv: Jättenybörjare

Hej igen! Igår var jag och red på en jättefin vit islandshäst som hette Vendil. Jag var skitnervös i början men det gick över förväntan.. Han var väldigt snäll och gjorde nog mer som hästen framför än vad jag sa åt den.. Haha.. Jag fick både skritta, töltat, travat och galoppera.. Jätteskoj.. Kommer definitivt göra detta fler gånger!! :)
 
Sv: Jättenybörjare

Vad roligt! Och islandshästar som är så kul också :) Vem vet, du kanske fastnar för livet ;)
 
Sv: Jättenybörjare

Härligt att du hamnade bland Islandshästar ;D
Hoppas att du hamnar på en härligt avslappnad ridklubb där man kan skoja och ha lite roligt på lektionerna (du verkar själv ha en härlig humor och självdistans!) Det blir nog lätt trist som vuxen nybörjare att hamna på ett döseriöst ställe bland massor av "halvblods-tanter" ;). Visst ska man vara koncentrerad och ha koll, men det är aldrig fel att ha en avslappnad stämning. Lycka till i framtiden nu så ser jag fram emot att läsa mer :D
 
Sv: Jättenybörjare

Jag är en sån person som nördar in mig rätt lätt. :p Och ridning har jag redan fastnat för, nackdelen är att jag har förstått att hästar tar rätt mycket fritid, så måste få till en ridnivå som passar mig bra men det kommer nog med tiden.

Apropå överraskningen till min tjej så har hon varit så nyfiken för hon har förstått att det är nånting så till slut så avslöja jag att jag ska lära mig rida och sen ta med henne på ridtur i sommar och hon blev överförtjust och längtar jättemassor tills vi kan rida ihop.:banana: Så det blev ganska lyckat ändå! :love: Det roligaste av allt var att hon blev jätteavundssjuk på att jag faktiskt ridit för hon inte gjort det på jättelänge. :grin:

Och som sagt, jag hoppas jag hittar en ridklubb som har en bra inställning till att lära ut och ha roligt åt en snubbe som iaf försöker. ;)

Kanske ska passa på att berätta för er hur det kändes att rida för mig.

Skritt: lätt det flummaste jag varit med om, lunka fram och njuta av naturen (min bakgrund som cross-åkare gör att jag vill gasa på) Dessutom var hästen jag red väldigt nyfiken på omgivningen och gärna ville titta om han hörde nåt som lät eller för den delen stanna och bajsa lite då och då. :P

Trav: det lätt obekvämaste jag stött på, duns duns hit o dit.. haha.. fick inte in det där med trav riktigt men de måste jag väl för det gör ju alla andra hästar förutom islänningarna har jag förstått

Tölt: Riktigt behagligt och mjukt, var som o sitta på en flygande matta, här märkte jag även av mitt sug från motorcykeln och försökte "åka där det var en stig" ja som man gör när man åker cross, men kom på sen att det ju faktiskt inte behövdes med en häst.. :D

Galopp: Balans!, Balans! haha.. tror jag hamna lite fel i stigbyglarna till en början men fick nästan ordning på det på slutet, det var nog det som var det allra bekvämaste faktiskt.. kändes naturligt när man väl hitta balansen men jag tror inte jag styrde så mycket under galoppen.. :p
 
Sv: Jättenybörjare

Vad roligt att det är fler än jag som börjat rida som vuxen utan att ha ridit som barn!

Jag har ridit 1,5 år nu och blir ibland lite överväldigad av att jag vet så lite om hästar och ridning och därmed så mycket jag borde lära mig :)

Apropå stor häst vs islandshäst så började jag på en ridskola med "vanliga" stora hästar och de kändes gigantiska de första gångerna, även om det inte tog så lång tid innan jag vant mig. Jag har ridit ut på tur med islandshäst några gånger och just de islandshästarna kändes som sköna fåtöljer i jämförelse med hästarna jag rider på min vanliga ridskola! Mjuka och inte alls skumpiga trots kortare steg. Så om alla islandshästar känns på det viset kan jag verkligen förstå varför man väljer islandshäst, förutom att de är sjukt söta :)

Fördelen med att ha börjat med stor häst är kanske just att man vänjer sig vid själva storleken (höjden) på hästen och storleken blir ingen big deal. Det verkar annars vara något som många hänger upp sig på, att döma av mina egna reaktioner och de diskussioner som jag hört bland andra nybörjare.

På de stora hästsportkedjorna tycker jag man kan köpa t.ex. skor och ridbyxor till väldigt överkomliga priser. Säkert inte de märken som Rolf-Göran Bengtsson rider i men de duger till mig. Rekommenderar varmt att köpa skor med stålhätta, de känns som en väldigt billig försäkring.
 
Sv: Jättenybörjare

Jag är ganska glad att jag prövade islandshästar först, nu känns det mer som det kommer gå bra med en större häst också. Känns som det handlar mer om vilken individ hästen är.. Någon kaxig hingst oavsett storlek hade inte varit nåt för mig som knappt vet hur man ska hålla tömmarna. Men en sjysst häst som är snäll och inte kräver millimeterprecision skulle va bra för mig nästa gång.. =)

Stålhätta känns ganska klokt dock, trist o inte kunna ha flip-flop på stranden för man vill va tuff i stallet.. ;)

Mitt nästa mål är som sagt att ta tag i att få ordning på nån slags regelbunden ridning utan att för den delen äga en häst eller att det blir alldeles för dyrt.. men borde ju gå att lösa tycker jag. :)
 
Sv: Jättenybörjare

Vad roligt! Läste upp dina inlägg för min sambo och frågade om det inte var han som skrivit... Det var det inte. ;)

Uppskattar verkligen att du beskrev dina första intryck och erfarenheter, så roligt att läsa sånt! Du kommer säkert tycka det är roligt att läsa om nått år eller så. Nu när det inte är hemligt längre kanske du kunde skriva om dina upplevelser i din blogg? Eller ännu bättre, här ;) Frågade nämligen sambon om han blev inspirerad av att läsa det. Det erkände han att han blev... :love:

På min ridskola finns många killar, två bara i min grupp (av 8 st) så det är inget någon kommer tycka är underhållande eller så, kör på bara!


Det där stället Skuggi pratade om, kan någon pm:a mig en länk? Låter toppen.
TS, du får gärna pm:a länken till stället du var på också!
 
Sv: Jättenybörjare

Hahaha, ja men kul att jag kan inspirera andra.. Jag är dock inte sambo med nån än ;)

Det stället som skuggi pratade om hade enbart avel och uthyrning av platser nuförtiden så ingen turridning längre tyvärr, även om de var fint. Men det stället där jag var hade det och jag kan nog få iväg ett pm till dig med länk dit, Dom hade nånstans runt 37 islandshästar, och när vi red var det två olika "kullar" med hjortar som vi red nästintill igenom. Säkert 40-50st hjortar var det totalt, det var ganska häftigt även det. :laugh:

Min vanliga blogg har varit obloggad sen nyårsafton men skrev faktiskt ett inlägg igår så det är nog inte omöjligt att ridandet (+ mina andra sysslor) kommer dit även det. (adressen dit ligger på min profil här nånstans på bukefalos :) )

Och jag hoppas sambon din tar tag i saken med att börja rida. Han har ju dig som proffshjälp om inte annat. :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jättenybörjare

Så roligt att höra att du gillade det! Tro mig, det där med traven det lär du dig snart och om du väl provar på stor häst så kommer du märka vilken enorm skillnad det är att rida stor häst och islandshäst ;) hoppas du fortsätter och jag är glad att din tjej tyckte att det var roligt :)
 
Sv: Jättenybörjare

Häftig tråd! Min man som har mig och dessutom lyckats sikta åt vänster så det vart två töser nu 12 och 14 har väl ridit några enstaka gånger i sitt liv.. Ska nog bannemej lura med honom på fjorden vår:).
Btw så minns jag en gång för massa år sedan när han lånade min gammla halvblodsmärr och gav sig iväg runt sjön..En tur som tar ca 40 min i lunktempo men han vart tillbaka efter knappt trettio på en ganska svettig madam..Öh, -Vad har du gjort??
Njaeee..det var så stötigt å trava så jag galloperade:cool:..

Tror faktiskt du har mycket med dig från crossåkandet, mod och kroppskontroll!!! Hejja, hejja!!!
 
Sv: Jättenybörjare

Sjukt roligt att läsa en vuxen nybörjares intryck! Och du kommer säkert också att lära dig fort, du har fartvanan från crossen och är van att hålla balansen grensle, så att säga. Nu är det bara timmar i sadeln du behöver för att vänja in dig vid hur hästen rör sig, så kommer resten av grunderna snart att sitta, och sen blir det bara roligare och roligare ju mer man lär sig :)

Första gången du reser dig i stigbyglarna och släpper hästen i snabb galopp uppför en mjuk backe - jag är så avundsjuk på dig som fortfarande har den "första gången" kvar att uppleva! :D

Önskar jag kunde få med mig min sambo.. *mutter* Det värsta är att han t om kan grunderna eftersom han red som barn, så jag skulle i princip kunna sätta upp på honom på en stadig och lugn häst och bara rida ut en lugn tur. Men nej, han "pallar inte åka ut i bushen".. GAH.
 
Sv: Jättenybörjare

Haha.. kul att höra att ni själva verkar gå tillbaka till när ni börja rida. Jag har inte hunnit rida något mer tyvärr än.. Men däremot så köpte jag mig en ridhjälm idag. :D

Jag la upp en liten grej om det på min blogg för det var så sjukt billigt haha. .den kostade helt ny 100kr.. bra grej va? :) Ha de bäst sålänge alla så kommer jag uppdatera här när jag är på hästryggen igen.. ;)

Edit: finns bild på hjälmen och mig på bloggen min för de som vill se mitt kap haha.. :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jättenybörjare

Så himla kul !!!!
Jag lyckades få i väg min man på provridning på en ridskola och nu 6 år senare så har vi varsin häst i stallet hemma. :love: ( dock har vi halvblod både för att vi är rätt långa båda två plus att jag efter att ha ridit allt möjligt kommit fram till att denna typ av häst är idealisk för mig).
Faktum är att han hade jättelätt för att lära sig tack vare flera år på crossen som liten :idea:!!!
Det bästa är att kunna ge sig ut i skogen ihop efter stressiga arbetsdagar , känns som att man har vunnit lotteriet varje gång :D

Lycka till och hoppas att du fastnar för det ordentligt !
 
Sv: Jättenybörjare

Hej Per!

Läst i tråden nu och tycker det är kul att du kommit igång. Tror allt jag vet var du varit och ridit ;-). Skulle du ge dig på att komma dit på läger i sommar lär vi träffas för då håller jag dressyrlektionerna. Vendil är en klippa, bra kuse att lära sig grunderna på :-) Lycka till med ridningen!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Nån här som har en ridande son i skolåldern? Har själv en snart 8-årig kille som älskar hästar och ridning. Han rider både på ridskola...
Svar
5
· Visningar
1 702
Senast: ylvalill
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 110
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp