Jättehalt...

Sv: Jättehalt...

fast så uppkommer ju alla aktut skador om det är en sådan som fraktur eller senskada. en ledinflammation är ju en helt annan sak,kommer smygande och kan ofta inte ses tydligt förrän böjprov och utredning, om det inte redan gått mkt långt.

Jo, men det jag menade, kanske inte framgick? Var att ibland kan en plötslig blockhälta vara något heeeeelt annat än det man först tänker på. Som i det fallet. Inte ens veterinären förväntade sig ju att hitta det man hittade där på kliniken så att säga.

Dvs, det är väldigt svårt - och vanskligt - säga att en blockhälta som avklingar inom något dygn är eller inte är ditt eller datt. För ibland blir man förvånad.

Ja, nu blir det klinik i alla fall för trots att pållen var helt ren i eftermiddags var han blockhalt igen ikväll. Är han lika illa imorgon så blir det akut till Skara, annars första bästa tid kliniken har nästa vecka... Suck...

Det var en hovböld! Veterinären gjorde inte mycket mer än började klämma med visitertången så började det pysa var under skon på pållen. Så nu är bölden dränerad och hoven inpaketerad i gips, och återbesök bokat om en vecka. Känns som att symptomen inte var direkt klockrena men väldigt skönt att det inte var något allvarligare!

Vad skönt att det inte var något värre ( fast hovbölder är inte alltid kul, har bara haft en hovböld på min gamla häst, då var jag säker på att benet var av eftersom han hoppade på tre ben).

Lycka till
/B

Jag ser att många har gett dig rådet att ila in till klinik för röntgen p.g.a. frakturrisken. Jag har fått lära mig att ev. sprickor i hästben ses bäst efter ca 5 dagar och smärtstillande ges inte till hästar med fraktur p.g.a. risken för att de ska belasta benet och förvärra skadan.

Det är ju inte omöjligt att se en fraktur på röntgen redan nu men risken är stor att du får åka hem och avvakta.

Jag vill också tillägga att det inte är någon idé att måla :devil: på väggen. En akut vrickning kan göra dem väldigt halta. Fast tyvärr håller jag med övriga som svarat, om hästen inte alls stödjer på benet eller mkt mkt lite så låter det inte så bra. Ta kontakt med en vet per telefon åtminstone, man brukar bli lite klokare utav det och får dessutom råd av någon som verkligen KAN.

Mvh JV, Lycka till!

Ooops!

Skönt att det var så enkelt att lösa. Hovbölder är helt fantastiska ibland, hur hemskt det än låter :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 999
E
Hästvård Idag var min häst plötsligt väldigt halt när jag skulle rida lektion. Det syns när man travar, då linkar han fram.. Stackarn.. Fick...
Svar
5
· Visningar
1 655
Senast: flurrizen
·
Hästvård Jaha, då var det dags för oss med vår första "riktiga" hälta. Hittills har vi bara haft problem som massören kunnat lösa åt oss. I...
Svar
13
· Visningar
4 254
Senast: alice
·
Hästvård Tar med stor glädje imot alla erfarenheter och åsikter....känner mig mkt nedslagen... Köpte ett kanon fint Tyskt dressyr sto förra...
Svar
7
· Visningar
1 288
Senast: oopsie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30