Jättehalt...

ylvalill

Trådstartare
Nu har min häst skadat sig igen, han är en riktig olycksfågel och har nog spenderat större delen av sitt liv som konvalecent. Min medryttare hittade honom blockhalt på ena fram i hagen idag. Hon hade till och med svårt att få med honom in i stallet. :crazy:

Han är inte jättevarm eller svullen, den lilla svullnad och värme som är sitter från kotan och nedåt. Jag var rädd att det skulle vara en senskada, men han är inte det minsta öm när man palperar så senorna borde väl ha klarat sig? Det var en hovslagare i stallet idag och han kollade hoven och trodde inte att det var en hovböld (tyvärr) så då återstår väl bara en akut vrickning antar jag.

Jag kylde först benet och nu under natten står han med våtvärmande omslag (och stödbandage på andra fram eftersom han avlastar). Imorgon blir det sjukhage. Tänkte avvakta med veterinärbesök tills på måndag. Tänker jag rätt? Att ringa nån distriktsveterinär under helgen känner jag mig tveksam till, tycker sällan de gör så värst mycket nytta gällande hältor, det blir bara en väldigt dyr räkning. Samtidigt är han ju väldigt halt och väldigt olycklig stackarn. :cry:

Sv: Jättehalt...

Jag bor strax utanför göteborg och kan defintivt rekommendera distriktarna som kör från vårgårda! Pm om du vill ha namn på den veterinären som jag har varit tvungen att ta hem akut det senaste. Jag tror att i och med att lantbruksdjuren har blivit mindre och mindre så har dom blivit tvugna att specialicera sig på häst för att överleva. Så jag har idag bara positiv erfarenhet hade du frågat mig för tio år sen så hade min upplevelse om distriktarna varit precis som din. Är hästen lika halt i morgon så hade iallfall jag ringt efter en vet direkt.

/b

Om hästen är lika halt idag och det ser likadant ut hade jag nog försök att få hästen röntgad för att utesluta en fraktur.

Jag bor strax utanför göteborg och kan defintivt rekommendera distriktarna som kör från vårgårda! Pm om du vill ha namn på den veterinären som jag har varit tvungen att ta hem akut det senaste. Jag tror att i och med att lantbruksdjuren har blivit mindre och mindre så har dom blivit tvugna att specialicera sig på häst för att överleva. Så jag har idag bara positiv erfarenhet hade du frågat mig för tio år sen så hade min upplevelse om distriktarna varit precis som din. Är hästen lika halt i morgon så hade iallfall jag ringt efter en vet direkt.

/b

Instämmer i detta. Har både varit inne på deras lilla klinik för en hältutredning och haft ute ett par olika veterinärer till min häst som skadar sig på allt och inget. Tycker dom är väldigt kunniga på häst och är dessutom väldigt trevliga.
Chefsveterinären hjälpte t o m till att lasta min häst när vi varit där även om det definitivt inte ingår i hans arbete.

Jag skulle vara försiktig med våtvärmande omslag tills du vet vad det är. det kan göra mer skada än nytta om det är en skada som snarare skall kylas än värmas.

Låter som det antingen är en hovböld eller fraktur... Jag skulle boka tid för röntgen så ni kan komma in redan på måndag.

Tack alla ni som svarat, jag har inte haft möjlighet att läsa förrän nu. Pållen var väldigt mycket bättre redan dagen efter (alltså på lördagen) så det kändes inte så akut att jag var tvungen att ringa ut en jourveterinär. Nu ringde jag istället min ordinarie veterinär på måndagen och hon bedömde att vi kunde börja med en koll på hemmaplan i och med att han nu redan är ohalt i skritten, så hembesök är bokat på torsdag. Det är klart att det alltid är bättre att undersöka på klinik, men jag har väldigt svårt att ta ledigt en heldag just nu (och dessutom få någon annan till att också ta ledigt för att följa med) så jag undviker helst det om det inte är absolut nödvändigt.

Jag skulle iaf åka till klinik med de symptomen. En bekannts häst hade en mysterisk hälta först vrålhalt och svullen (precis som din) sedan nästintill ren och sen någon vecka eller två efter första hältan var hon ena dagen synligt halt och nästan knappt inget alls. Efter att ha försökt vila bort hältan åkte de in till klinik. Där visade det sig att hästen hade en chipfraktur i hovbenet. Eftersom skadan då var så gammal fanns det nästan inget att göra mer än att vila och eventuellt vänta ut skadan. 2 år senare var hon helt frisk, men då gick hon bara som sällskap under 2 år och blev dessutom t-märkt. Hade man åkt in tidigare med skadan hade detta in behövt hänt, då hade man kunnat behandla mkt tidigare och skadan hade läkt mycket snabbare.

Är högst benägen att hålla med och har noll tilltro till hemma vet check vid grava hältor. de har absolut INGEN möjlighet att bedöma var skadan sitter eller vari den består, utan klinik utrustning. som att kasta pengarna i sjön och dessutom stor risk för feldiagnos eller försämrad status att få en allvarligare skada att läka pga fördröjningen att få rätt diagnos. I ett sånt ljus tar jag hellre det säkra före det osäkra även om det innebär att måste fixa och trixa med ledighet och assistens osv. Om det är ngt allvarligt så är den dagen med fix och trix som en droppe i havet, mot att sen stå där med ett alvarligare problem som kräver massor med återbesök på klinik osv osv.

det finns veterinärer som har röntgen och ultraljud med sig i bilen nu för tiden så det mesta går ju att kolla hemma. nu vet jag såklart inte vad ts vet har för utrustning.

ts; en blockhalt häst har nästan alltid ett av två; hovböld eller fraktur (ev kraftig ruptur av sena eller muskel men det är mer sällan). så om man inte snabbt kan avgöra om det är en böld så bör man behandla det som om det vore en fraktur, för att vara på den säkra sidan.

Även om utrustningen finns så är klinikvetrinärerna MYCKET duktigare på hältor än va distriktarna är. Inget ont om distriktare men jag väljer hellre att krångla med klinik när det gäller hältor.

Även om utrustningen finns så är klinikvetrinärerna MYCKET duktigare på hältor än va distriktarna är. Inget ont om distriktare men jag väljer hellre att krångla med klinik när det gäller hältor.

En grov generalisering skulle jag vilja säga för det finns både kunniga och okunniga distriktare när det gäller häst och hältor. En del av dom tillhör dessutom en klinik och arbetar både på kliniken och med jour.

Men jag är helt med dig om att hältutredningar ska göras på klinik där det finns ordentlig utrustning och andra förutsättningar.

Talar utifrån egna erfarenheter, det kan säkert vara olika runt om i landet men som sagt hältutredning ger bäst resultat på klinik.

Den veterinär som kommer ut och tittar på min häst är samma som brukar behandla honom på kliniken dit vi brukar åka. Hon har alltså full koll på hans historik, hans tidigare röntgenbilder (det är mååånga...) och är fullt kompetent.

Jag är medveten om att det alltid är bättre att åka till klinik och att jag i värsta fall riskerar att skadan drar ut på tiden genom att välja att avvakta. Men i och med att han faktiskt är så markant mycket bättre (helt ren i skritten) så tycker jag att det känns bäst att göra så här i dagsläget. Hade det varit så att han fortfaranden hade varit rejält halt så hade jag inte tvekat då hade det blivit raka vägen till kliniken.

ts; en blockhalt häst har nästan alltid ett av två; hovböld eller fraktur (ev kraftig ruptur av sena eller muskel men det är mer sällan). så om man inte snabbt kan avgöra om det är en böld så bör man behandla det som om det vore en fraktur, för att vara på den säkra sidan.
Men en fraktur försvinner väl knappast av sig själv över en natt? Hovböld är det ju inte heller enligt hovslagaren som gick igenom hoven på honom och han är inte ett dugg öm när man palperar senorna på honom.

Den kraftiga hältan vid hovbensfraktur kan försvinna ganska fort...

Sen ibland är det ngt heeelt annat än man tror. En av mina kom galopperandes helt u.a. i hagen en dag, saktar av till skritt lugnt och balanserat och är sen nästan blockhalt på ena fram. Var inte lätt alls få in henne. Blev lite bättre av att stå stilla (i boxen), men kunde sen efter att ha gått normalt en liten bit bli blockhalt igen. Detta var en lördag, var in på kliniken på måndag, då var hon ohalt i skritt. Men hade däremot rejäla ledinflammationer på alla fyra. Så blockhaltan kom antagligen av ett feltramp (vrickning) som inte syntes, och som helt enkelt blev på tok för mycket då hon - utan att det märktes initialt - hade så ont i alla benen.

å andra sidan bedöms aldrig galppp i särskilt stor utstäckning för hälta, just för att den gångarten inte är särskilt utmärkande pga svävnings momentet. ;) så det finns inte så stor fascination just ang. ditt fall för min del.

Mest som exempel att det kom pang poff. Hästen var helt ohalt i både skritt och trav direkt innan med. Och förutom en aningens liten markering på 'blockhältebenet' även u.a. initialt på kliniken med. Men när det böjdes så, och ffa sen när det bedövades.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 999
E
Hästvård Idag var min häst plötsligt väldigt halt när jag skulle rida lektion. Det syns när man travar, då linkar han fram.. Stackarn.. Fick...
Svar
5
· Visningar
1 655
Senast: flurrizen
·
Hästvård Jaha, då var det dags för oss med vår första "riktiga" hälta. Hittills har vi bara haft problem som massören kunnat lösa åt oss. I...
Svar
13
· Visningar
4 254
Senast: alice
·
Hästvård Tar med stor glädje imot alla erfarenheter och åsikter....känner mig mkt nedslagen... Köpte ett kanon fint Tyskt dressyr sto förra...
Svar
7
· Visningar
1 288
Senast: oopsie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30