Sv: Jättedålig hovkvalité, vad funkar???
Sandrew skrev:
Vad jag har fått veta sen tidigare så har han alltid haft dåliga hovar. Tyck mig minnas att det va spänningar i hovarna. Kommer att testa allt tills han har fått bättre hovar. Vill hans bästa. Vi har nu en jättebra hovslagare, hade förut alltid tappskor. Då vå gamla hovis inte anpassade skon till hoven utan hoven till skon!! Skulle gärna göra vattenbad om vi hade varmt vatten i stallet. Det blir en aningen långt att bära.
Vi ska börja ta hit hovslagaren en gång i månaden och puttsa av hovarna.
Ska börja masera, villket jag tror funkar...
Seaweed & Rosehip är både alger och nypon så det ska jag testa som tillskott.
Tack för alla tips.
Hej!
Jag vet hur det är eftersom vi har haft ett fullblod med dåliga hovar, som det de första åren var stora problem med. Biotin hjälpte inte, gjorde dem snarare sämre. HOvslagaren är väldigt viktig.
Vår häst hade dessutom så tunna sulor att hovbenet riskerade att skadas. Vet sa en gång athan kanske inte skulle bli långlivad pga riskne för hovbensinflammation med de tunna sulorna och dåliga hovarna. Men vet hade fel. Han levde många många år med de hovarna och efter de första åren hade vi knappt några problem även om man måste tänka på under laget extra mycekt.
Så det är inte alls hopplöst. Lyssna inte på folk som säger att du ska ta av skorna om hovis säger att hästen inte kalrar det.
MEn en sak jag vet att vi gjorde när det var som svårast och många tappskor, var att låta honom gå barfota 1-2 månader
utan ridning. Det var ofta i november med dåligt underlag, inget ridhus och skorna trampade han av så att det till slut inte gick att spika knappt. Vid cirka 3-4 tillfällen fick han gå så. HOvarna fick växa ut och hämta sig. Hovis verkade och kollade.
De två första dagarna verkade han öm. Sen rörde han sig normalt.
Ofta var det ju som nu djup snö också.
Jag säger
inte att du ska prova det utan att ha pratat med hovis noga. MEn det hjälpte vår häst. Däremot skulle jag aldrig ha drömt om att rida utan skor, det hade han
aldrig klarat.
Det hade varit rent djurplågeri. Sulorna var för tunna, helt enkelt, och hovkvalitén för skör.
Min första B-ponny hade barfotahovar hela livet. Det var en helt annan typ av hov. Stenhårda små hovar. MEn de flesta fullblod och halvblod har för skör kvalité hovarna slits för mycket vilket blir plågsamt för hästen.
Med rätt skoning, och noggranhet med hagar (inga leriga hagar, gärna sand) mm, så blev hans hovar långt över vad man kunde ha förväntat. När vi av nödtvång måste byta hovis pga att den gamla blev sjuk och inte kunde fortsätta, så kunde den nya inte se att hästen hade dåliga hovar. Han tyckte att han hade helt okej hovar.
Ett bra tips är också (om du inte redan har det) att ha en reservutgång vid tappskor genom en gummisko som man knäpper fast på hoven. Då kan du sätta på den när hästen tappar en sko, så behöver den inte bli ömfotad eller slita uppkanterna på hoven i hagen medan du väntar på hovis. Man kan t o m rida med dem.
Sen ang torra hovar och fukt. Tyvärr är dålig hovkvalité både skör, torr, och drar då in fukt lätt som gör att de blir mjuka med glidande sömmar. Det är nog bra att massera i kronranden men för mycket fukt är inte heller bra. Det är inte torkan/fukten som är problemet utan själva kvalitén i hornet måste bli bättre.
Jag kan ge dej hopp med att berätta att vårt fullblod kunde man efter några år rida på volten (mjukt) även då han tappat en sko, utan att han verkade ömma alls, eller att kanterna blev för slitna,
under dagarna tills hovis kunde komma.
MEn en sak som är viktigt tycker jag är underlaget i hagarna. Lera särskilt tjoclk seg lera frestar på så att sömmarna börjar glida i porösa sköra hovar. Ha inte hästen i lerhage. Det var nog det viktigaste vi gjorde om man ser till varaktigheten. Det är kanske det svåraste men det som verkligen ger resultat.
Hovarna luckras upp och blir mjuka av leran och fukten och sömmarna glider, och vips är skon borta. Ofta med en bit av hoven
Lycak till! Din häst kan få helt ok hovar! Men det kräver lite jobb.