Jättedålig hovkvalité, vad funkar???

Sv: Jättedålig hovkvalité, vad funkar???

#skaffa en BRA OCH ENGAGERAD hovslagare.Sko regelbundet och ofta.Var 6:e vecka

#Ge biotion

#massera/blistra kronraden ofta.Minns någon novafonen?

#hovinpackingar och filttofflor.Jag har haft passhästar som fått fotbad.Vill till man har en snäll häst då.
#Smörja med fodertran
#Sägs man ska ströa med torv.jag vattnade spånet med en vattenkanna istället,då det var vad stallet ströade med.

skulle bara säga att den här geggan ni smetar in på typ kronranden görs av flera olika tillverkare (Cornucresine skrev ni nog det hette) vet att både börjes säljer det med det namnet (109 kr) o då är det någon bilig modell o sen finns det en annan tillverkare som är betydligt dyrare (ca 200 kr)o den burken är det en blå hästsko på om jag minns rätt! har själv en sån burk.

den biliga från börjes

http://www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=H

Sandrew skrev:
Vad jag har fått veta sen tidigare så har han alltid haft dåliga hovar. Tyck mig minnas att det va spänningar i hovarna. Kommer att testa allt tills han har fått bättre hovar. Vill hans bästa. Vi har nu en jättebra hovslagare, hade förut alltid tappskor. Då vå gamla hovis inte anpassade skon till hoven utan hoven till skon!! Skulle gärna göra vattenbad om vi hade varmt vatten i stallet. Det blir en aningen långt att bära. :crazy: Vi ska börja ta hit hovslagaren en gång i månaden och puttsa av hovarna.
Ska börja masera, villket jag tror funkar...
Seaweed & Rosehip är både alger och nypon så det ska jag testa som tillskott.
Tack för alla tips.;) :bow:

Hej!
Jag vet hur det är eftersom vi har haft ett fullblod med dåliga hovar, som det de första åren var stora problem med. Biotin hjälpte inte, gjorde dem snarare sämre. HOvslagaren är väldigt viktig.
Vår häst hade dessutom så tunna sulor att hovbenet riskerade att skadas. Vet sa en gång athan kanske inte skulle bli långlivad pga riskne för hovbensinflammation med de tunna sulorna och dåliga hovarna. Men vet hade fel. Han levde många många år med de hovarna och efter de första åren hade vi knappt några problem även om man måste tänka på under laget extra mycekt.

Så det är inte alls hopplöst. Lyssna inte på folk som säger att du ska ta av skorna om hovis säger att hästen inte kalrar det.
MEn en sak jag vet att vi gjorde när det var som svårast och många tappskor, var att låta honom gå barfota 1-2 månader utan ridning. Det var ofta i november med dåligt underlag, inget ridhus och skorna trampade han av så att det till slut inte gick att spika knappt. Vid cirka 3-4 tillfällen fick han gå så. HOvarna fick växa ut och hämta sig. Hovis verkade och kollade.
De två första dagarna verkade han öm. Sen rörde han sig normalt.
Ofta var det ju som nu djup snö också.
Jag säger inte att du ska prova det utan att ha pratat med hovis noga. MEn det hjälpte vår häst. Däremot skulle jag aldrig ha drömt om att rida utan skor, det hade han aldrig klarat.
Det hade varit rent djurplågeri. Sulorna var för tunna, helt enkelt, och hovkvalitén för skör.

Min första B-ponny hade barfotahovar hela livet. Det var en helt annan typ av hov. Stenhårda små hovar. MEn de flesta fullblod och halvblod har för skör kvalité hovarna slits för mycket vilket blir plågsamt för hästen.

Med rätt skoning, och noggranhet med hagar (inga leriga hagar, gärna sand) mm, så blev hans hovar långt över vad man kunde ha förväntat. När vi av nödtvång måste byta hovis pga att den gamla blev sjuk och inte kunde fortsätta, så kunde den nya inte se att hästen hade dåliga hovar. Han tyckte att han hade helt okej hovar.

Ett bra tips är också (om du inte redan har det) att ha en reservutgång vid tappskor genom en gummisko som man knäpper fast på hoven. Då kan du sätta på den när hästen tappar en sko, så behöver den inte bli ömfotad eller slita uppkanterna på hoven i hagen medan du väntar på hovis. Man kan t o m rida med dem.

Sen ang torra hovar och fukt. Tyvärr är dålig hovkvalité både skör, torr, och drar då in fukt lätt som gör att de blir mjuka med glidande sömmar. Det är nog bra att massera i kronranden men för mycket fukt är inte heller bra. Det är inte torkan/fukten som är problemet utan själva kvalitén i hornet måste bli bättre.

Jag kan ge dej hopp med att berätta att vårt fullblod kunde man efter några år rida på volten (mjukt) även då han tappat en sko, utan att han verkade ömma alls, eller att kanterna blev för slitna,
under dagarna tills hovis kunde komma.

MEn en sak som är viktigt tycker jag är underlaget i hagarna. Lera särskilt tjoclk seg lera frestar på så att sömmarna börjar glida i porösa sköra hovar. Ha inte hästen i lerhage. Det var nog det viktigaste vi gjorde om man ser till varaktigheten. Det är kanske det svåraste men det som verkligen ger resultat.
Hovarna luckras upp och blir mjuka av leran och fukten och sömmarna glider, och vips är skon borta. Ofta med en bit av hoven :crazy:
Lycak till! Din häst kan få helt ok hovar! Men det kräver lite jobb.

Senast ändrad av en moderator:

Sandrew skrev:
Det lät inte som någon dum idé. Ska testa nu när han kommer igång med fällningen. Tack!:)

Uppskattar alla era idéer och åsikter. :bow:

Japp,gör det... Jag rekommenderar starkt foderjäst!

Anelly skrev:
Japp,gör det... Jag rekommenderar starkt foderjäst!

Man ska förstås prova det man tror på.På vår funkade inga fodertillsatser alls. Däremot det jag beskriver ovan ang "yttre" behandlingar.

Jag rekomenderar starkt vetegroddolja och eventuellt nita sprickorna mvh Jessi

:banana: Vårat Welshsto hade urdåliga hovar förut. Men i somras så blev hon halt av annan orsak så hon stod av ställd länge. Då åt hon bara grovfoder ingen havre och det var då vi märkte förbättring eller rättare sagt så undrade hovslagaren vad vi börjat gett henne för hovarna......Så bort med havren...:bump:

Toffel skrev:
Tragiskt med en hovslagare som t.o.m säger att man absolut inte får ta av skorna på en häst med dålig hornkvalité då just skornas hämmande av hovmekanismen är orsaken till dom dåliga hovarna från början..
r SJUKA hovar och detta kan man dölja väl med skoning men man kan inte läka hovar med skoning..

Såhär talat okunnighetens träsk...tyvärr. Jag vet idag inte en enda hovslagare som inte känner till att barfotagång periodvis enbart är nyttigt för hästen. Om du hade komit med lite konkreta tips och råd istället hade folk kanske lystnat på dig.
Ursäkta, men jag blir så sur när outbildade människor klär påsig kunskaper de tror de har men som de uppenbarligen inte har och uttalar sig om en hel yrkesgrupp med tusenårigatraditioner och erfarenheter!

Trådskaparen: Jag kan PMa lite tips till dig.

Hej!
Jag har positiva erfarenheter av Seaweed & Rosehips. Jag gav det till en häst jag hade tidgare som hade urdåliga hovar. Det var det enda som hjälpte på honom... Dessutom funkar S&R som ett mineralfoder så du kan ge det i stället för de mineraler du ger nu. (Om du ger några...)

Jag har också en pålle med lite dålig hovkvalite + att han har en fånghov sen innan jag köpte honom. JAg brukar ge Biotion och smörja med hovtjära. Har hört att ge vetegrodsolja ska vara bra också men jag har inte provat. Brukar ha honom barfota ett par veckor på sommaren då han bara går på bete eftersom han blir jätte ömfotad om han går på hårdare underlag barfota. men på gräste funkar det fint...
Hoppas det blir bra.

Mvh Anna

Senast ändrad av en moderator:

Toffel skrev:
Dåliga hovar blir inte dåliga hur som helst utan det finns orsaker i alla fall av dåliga hovar. Dels obalans och dels skoning som hämmar cirkulationen och ger felaktiga krafter vid nedsättning av hoven då den inte kan vidga sej på ett normalt sätt. Såg faktiskt detta på en bekants häst som är skodd för ett par dagar sedan. Det syntes tydligt att rörelsen i hoven och tex hovbrosken skedde på ett onaturligt sätt, har inte sett det så tydligt förut.

Sprickor är typiska just pga obalanser och uttorkning. Och det är så vanligt att man inte vågar ta av skorna på en häst med mkt dålig hornkvalité (som blir dålig när cirkulationen är dålig = ingen chans att bra horn kan bildas). Man tror att hovarna ska falla sönder totalt osv. Och ja, det kan säkert hända negativa saker om man inte verkar på ett korrekt sätt och får en god cirkulation i hovarna. Men om hovmekanismen är som den ska med rätt verkning kommer det ganska omgående att växa ner friskare horn, och självklart får man ha tålamod och ha hästen på ett underlag den klarar. Men jag har själv sett en häst med dom värsta sprickor som jag skulle tro att dom flesta skådat, få jättefina hovar utan ömhet och utan skor. Gör man det på rätt sätt så är detta fullt möjligt.

Tragiskt med en hovslagare som t.o.m säger att man absolut inte får ta av skorna på en häst med dålig hornkvalité då just skornas hämmande av hovmekanismen är orsaken till dom dåliga hovarna från början..

Sen behöver hovarna fukt för att inte torka ut, spån torkar tex ut en hov på några minuter och även det hindrar cirklulationen, precis som att ha hästen på stall gör detsamma. Man kan självklart ge tillskott som kan hjälpa hovarna men om man inte ändrar hovarna till en fungerande form med optimal cirkulation så kommer man inte få friska hovar. Alla hovar enligt min mening som kräver skor för att hästen inte ska ha ont och ömma/halta är SJUKA hovar och detta kan man dölja väl med skoning men man kan inte läka hovar med skoning..
Konstigt svar.. För det första verkar du prata om en dåligt utförd skoning. Sen drar du alla hovslagare över en kam. Och hur i allsindar kan du säga att det ar skorna som orsakat problemet?? Finns väl minst hundra andra orsaker?? Spån då?? Är du riktigt *l*k eller?? Jag har haft mina hästar på spån i flera generationer!!! Hur torra skulle de bli enligt ditt heltokiga uttalande om att spån torkar ur hovarna på några minuter!!?? Observera att jag ALDRIG använder vattenbad heller!
Varför hovslagaren sa som han gjorde om att skorna helst skulle vara kvar på hästen vet du ju inget om heller! Ändå pladdrar du på med ditt förbannade "barfotamantra"!
Ägaren kanske har uttryckt sig om att vilja kunna fortsätta rida eller det kanske är glashalt där hästen bor eller kanske frusen barmark?? Bara några exempel på undantag för att inte plocka bort skorna vid detta tillfälle.. Och sen snacka om att dölja sjukliga förändringar i hovarna med skor.. De sjukliga förändringarna du pratar om är antagligen att hästen ömmar utan skor? Det gör väl du med?? Vilka sjukliga förändringar har du i dina egna fötter? För jag antar att du själv inte går barfota? Eller vill du nu påstå att dina fötter är friska och att du bara har vant dig vid skor?? I så fall är det nog så för hästarna också ska du se.. Blir svårt att klassa som sjuklig förändring på försäkrinskassan om du tar av dig skorna tror jag. Ursäkta att jag halkade av tråden.
Jag brukar inte rekomendera vattenbad i onödan eftersom det istället verkar sätta hovens egna "bevattningssystem" ur funktion. Rena hovar, balanserad foderstat, korrekt verkning, motion och dagsljus, massage av kronranden och ev. skor, verkar fungera ganska bra tycker jag. Att vissa individer växer sakta i hovarna brukar inte vara något problem, bara hoven är skodd så brukar det allt fungera livet ut.

Jag skulle rekomendera att ge Enzion till hovarna, det är dyrt men det har fungerat kanon för en stallkompis till mig. Det blev avsevärt mkt bättre hovkvalité.

Angående sprickorna skulle jag rekomendera att sko med lite kortare tå, och se till att tån aldrig blir för lång för då blir hovarna sköra och spricker lätt (om det är sådana sprickor som jag tror ). Jag har bra erfarenhet av att smörja in hovarna med vanlig matolja, det ger fukt och fins hovar.

Lycka till!

förutsatt rätt skoning och foder,så är enzion super
Gjorde enorm skilnand på min häst iaf

Min häst har dåliga hovar och jag ger henne Kiselgur, det funkar.

På framfötterna så skodde vi med flappsulor. Vanligt inom travet, och fungerade bra på min häst med diverse trampskador. :smirk:
De blir inte lika täta som om man skor med vanliga sulor, man kan dessutom komma åt att spola/kratsa under sulorna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka