Jätte torra hovar....???

P

pollan

min häst har fått JÄTTE torra hovar nu senaset månaden och det går som sprickor från längst ner på hoven och upp till sömmarna... vad kan man göra för att få hovarna fuktigare? vet du något bra snabbverkande fodertillskott eller någon smörja som är jättebra?? alla tips uppskattas ! (just nu äter had biotin från märket Foran men jag tycker inte det hjälper ngt?)
 
Sv: Jätte torra hovar....???

Prova filtbootsen som man lägger i blöt innan.. eller smörj med matolja eller något liknande, men skulle inte använda hovfett..:rofl:
 
Sv: Jätte torra hovar....???

Biotin hjälper inte på alla hästar och är dessutom väldigt dyrt.

Jag smörjer med vanlig vegetabilisk olja, tex rapsolja på somrarna, det funkar kanon. spolar du med vatten först och sen penslar så behåller du dessutom lite extra fukt i hoven. Oljan funkar så att den dels absorberas av hoven, och låser in fukten längre, och dessutom skyddar den ju lite från lera lite mer än om hoven var o-behandlad av oljan.

säger som det tidigare svar du fått - INTE vanlig hovolja, det innehåller ofta tjära som torkar ut. vanlig hederlig vegetabilisk olja från mataffären är toppen!
 
Sv: Jätte torra hovar....???

ok så man kan bara ta typ majsolja.. det vore ju bra om det funkade för hovarna ser inte fina ut... :( jag ska tävla i helgen men det är knappt att jag vågar gänga ur broddhålen för skorna ramlar väl säkert av då...
 
Sv: Jätte torra hovar....???

Japp det går bra! Jag använder Rapsolja. Har ett fullblod som i har bra hovar för att vara fullblod, men på sommaren spricker de och blir torra.
det tar några veckor innan du ser skillnad, och när det är torrt ute får du pensla på varannan dag iallafall... men det hjälper! Tycker även att det bidrar till att sömarna luckras upp mindre, tydligt tecken på att hoven behåller fukt bättre....

Lycka till!
 
Sv: Jätte torra hovar....???

Oj, snacka inte om det. Vi har haft jättemycket problem med pålles hovar. Han hade tappskor flera gånger i veckan och tillslut var hans hovar så söndertrasade så vi var tvugna att rycka skorna och ställa av honom en tid.
Nu har vi börjat ge biotin i maten, smörjer med hovstärkare (en vit burk med svart lock, heter bara "hovstärkare") och med cornecresin (sp?). I ett halvår fick han gå med flappskor och nu har han hela hovar igen! Vi har haft EN tappsko på fyra skoningar! Det har verkligen varit mirakelkur!
 
Sv: Jätte torra hovar....???

Har ställt samma fråga till två hovslagare här och båda svarade att det bara finns en sak som hjälper utifrån; ALOSIN hovsalva. Den masseras in högst upp på hoven mot pälsen. Vet dock att andra i stallet också kör med vanliga oljor och det ser helt OK ut det också.

WB
 
Sv: Jätte torra hovar....???

Jag penslar in min hästs hovar med FODERTRAN på somrarna (även någon gång på vintern)

Har penslat 2 ggr denna sommar, min häst har INTE torra hovar och de är blanka fina hovar! (fick beröm av hovis då han var ut för någon dag sedan...)

Penslar hela utsidan av hoven, inkl ballarna.

Fodertran går att köpa på Granngården, säljs i en dunk på någon liter.

Lycka till...

/P
 
Sv: Jätte torra hovar....???

Helst ska hovarna inte smörjas alls med varken fett el oljor, det stöter bort vatten & fukt som är viktigt för hoven. Tyvärr vet jag inget bra preparat mot torra hovar (på utsidan) rådgör med din veterinär.

Ett bra tips om hästen har torra & hårda hovar är att låta den gå på lerigt underlag, då leran är blöt & fuktig sugs vätskan upp av hoven.
Har man möjlighet att kratsa sin hästs hovar innan utsläpp, så kratsa bort gödsel, släpp ut hästen i leran (visserligen svårt nu sommartid) och kratsa inte hovarna förrän morgonen därpå när leran torkat & stelnat.

Själva gör vi som så att där hästarna har sin vattenbalja brukar vi hälla ut massor av vatten så att det är lite kletigt, då trampar de upp fin & fuktig lera i hovarna. Hoppas det grejar sig för din häst.

Mvh Linda
 
Sv: Jätte torra hovar....???

Jag skulle nog lära hästen och stå i vattenbad med sina fossingar i vanliga hinkar ett par minuter varje dag och sedan ha på en vegitaiblisk olja utanpå efter vattenbadet.


Om hästen från början har en bra foderstat med vad den nu behöver och inte har brist på något, tror jag inte biotin kommer hjälpa öht. annars. Och om det är så att hästen har brist på något som nu finns i biotinet så tar det ju tid innan det öht. visar någon effekt!


Så är det ju med de flesta metoder man kan prova såsom fodertillskott, olja, hovfett, smörjor som man masserar in i kronranden (gör ju även att cirkulationen kommer i gång bättre) etc. Det tar tid innan det hjälper.

Men om dom bara är torra så testa vanligt vattenbad!
 
Sv: Jätte torra hovar....???

foderstaten är det inget fel på.. har haft en foderspesialist.. men torkar vatten inte ut hovarna ??
 
Sv: Jätte torra hovar....???

när jag har pratat med hovslagare så säger dom flesta att man ska ställa dom i vatten eller blöta en madrass och låta dom stå på eller nåt sånt. Är detta bara nu på sommaren så är det ju lätt att dom blir torra..
Min hästs bete har en bäck som dom dricker i och dom går i där varje dag och blöter hovarna och hennes ser bättre ut än förra sommaren!!
 
Sv: Jätte torra hovar....???

ehh?
Torkad lera drar ur fukten ur hoven mer än något annat!

så länge oljan är vegatabilisk låser den fukt inne alldeles utmärkt. vad baserar du dina påståenden på?
 
Sv: Jätte torra hovar....???

det är boots i filt som man dränker i vatten.. som du kan ha över natten, sen får du dränka dom när de behövs.. kostar under 100:-:rofl: nej vatten torkar inte ut hovarna som många säger... deras hovar kan man inte jämföra med våran hud.. däremot med våra naglar.. ja har aldrig varit med om att mina naglar blir torra av vattnet dom blir istället mjuka :smirk:
olja stöter inte bort vatten , men hovfett gör det, torkar även ut..:cool:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 583
Senast: super
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 989
Senast: Boj
·
Hästvård Hej! min c-ponny har fått väldigt torra och spruckna hovar och jag undrar om någon har något tips om vad jag kan göra? Jag smörjer...
Svar
9
· Visningar
2 007
Senast: TinyWiny
·
Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
21 251
Senast: Susan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp