Jätte torra hovar....???

Sv: Jätte torra hovar....???

Jag har sagt detta tusen gånger och jag säger det igen. Vatten torkar ut!!! Hovarna blir blöta och sedan torra. Exakt det som händer med våra händer, vårt hår, våra naglar ect. Hur många av er lägger håret i blöt för att det ska dra åt sig fukt!!?? Hur många av er låter händerna vila i vatten när dom är torra??? Det är ingen skillnad på hästars hovar. När vattnet dunstar så torkar hoven mer än den var från början. Precis som ert hår torkar ut av för mycket bad. Man måsten tillföra fett för att få balans och det gäller både människor och hästar.
 
Sv: Jätte torra hovar....???

Kanske någon som skrivit det redan men.. 2 msk gelatinpulver per dag i fodret funkade på vår travares gräsliga hovar.

Sen ska blålera som packas i hoven funka, har inte provat själv dock. Leran innehåller tydligen mineraler och dyl också som ska vara bra. Har tyvärr inte boken jag läst det i här... men nåt sådan var det.

Själv brukar jag använda fyra hinkar med vatten :D eller bara en vattenslang som jag lindar fast på benet med en benlinda, kombinerad benkylning och hovfuktning :D
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 583
Senast: super
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 989
Senast: Boj
·
Hästvård Hej! min c-ponny har fått väldigt torra och spruckna hovar och jag undrar om någon har något tips om vad jag kan göra? Jag smörjer...
Svar
9
· Visningar
2 007
Senast: TinyWiny
·
Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
21 251
Senast: Susan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp