Jätte slö shettis!

A

anna_bpj

hej! Undrar vad jag ska göra för att få min shettis lite mer på hugget? Han är 12år och JÄTTE slö. Vet inte om det kan bero på att han är rädd om sina hovar då han haft fång många gånger och förra ägaren ej skött om varken fången eller hovarna efter det. Någon som vet hur jag ska göra? :confused:

Hälsningar Anna

Sv: Jätte slö shettis!

Är du säker på att hästen är helt frisk? Om inte - låt en veterinär undersöka hästen och om hästen är helt frisk så försök med följande:

Öka på havre mängden, väldigt väldigt försiktigt eftersom hästen tydligen haft fång och lätt får tillbaka det. Börja med att öka havremängden med någon halv dl per dag och efter en vecka till 1 dl till, och om ej resultat visats upp till 1.5 dl havre.

Hästen kanske inte känner sig motiverad till ridningen? Rid ut i skogen, tempoväxlingar, halvhalter, rid på böjda spår, rid små serpentiner på vägen!
Ställ upp några cavalettis som hästen kan få gå över, då tränas både koordinationen, vart den sätter sina hovar och de flesta hästar älsskar hoppa.

Försök rida så mjukt du kan men om häster inte svarar så rappa till den med spöt så den vaknar. Ha alltid pisken beredd, du kan vifta lite med den hela tiden så hästen förstår att den inte kan gå och slöa! Visa vem som bestämmer!

Umgås och pyssla mycket med hästen i stallet, så han får förtoende för dig och tycker om dig. ge honom lite massage, rykta honom eller sitt bara och klia och prata med honom.

Obehandlad fång kan få stora konsekvenser. En häst med ont i hovarna rör sig inte mer eller fortare än den absolut måste och det kan förvärra skador i hovarna att tvinga dem i vissa lägen. Ring veterinär och få hästen kollad innan ni gör något annat.

Har haft veterinär ute några gånger och han är helt frisk. Första gången han fick fång hos oss (var i somras) så fick jag stränga order om att ENDAST ge honom hö och betfor.
Nu rider inte jag honom utan kör honom men han piggnar inte ens till om man använder piskan. Har haft en tjej som red honom innan och han var lika slö då.
Har funderat på att sko honom men hovslagaren tycker att det är helt onödigt.

Min shettis blev jätte slö och vägrade i princip gå framåt. Efter att hon fått skor på sig blev hon jätte pigg och glad. Så jag tolkar det som att hon va öm i fötterna och därför inte ville gå fram. Sen blir min dam väldigt slö om man inte klipper henne på vintern, det är jobbigt att springa med vinteroverallen på :smirk: Men kolla med en veterinär det är aldrig fel.

Lycka till!!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 616
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 844
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
573
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst