Jätte "skumpig" häst

P

PimPim92

Hejhej !;)

Jag har en haflinger ponny som är helt super att rida. Bortsätt från en sak. Han är jätte "skumpig". När jag sitter ner i traven kan jag nästan bara hålla kort trav, för när jag går o ökad trav "hoppar" jag jätte mycket. Jag kan inte sitta still, och han tycker då att det är otrevligt och försöker automatiskt gå över i galopp.

har ridit i hela mitt liv, men aldrig haft det här problemet.:confused:

Skulle vara snällt om man fick lite tips och råd =)

tack i förhand

Sv: Jätte "skumpig" häst

hej, jag har haft samma problem med en ponny.
Han var (är) jätte skumpig i traven men.. min ridlärare gav mig ett tips att driva på mycket bakifrån, peta lite med spöt och det hjälpte jätte bra:)
hoppas att det hjälpte lite iallafall

Oftast så är det spända hästar som är skumpigast, vet av egen erfarenhet då min ponny kan bli VÄLDIGT skumpig när hon spänner sig, då är det i princip omöjligt att sitta på henne !

Så mitt tips är att hålla er till kort/arbetstrav om du känner att ponnyn spänner sig när ni ökar, om skumpandet beror på dig sas så kanske du kan rida lätt i ökningarna tillsvidare? Annars är sitsträning oslagbart, be ngn du känner longera dig ngn gång i veckan så ska du se att det blir lättare att sitta ner i traven.

Ibland när jag rider min kompis häst, så blir det ibland JÄTTESKUMPIGT!! Han har en ganska stor manke och en benig rygg, vilket inte gör det bättre...
Jag brukar länga tyglarna så att han går ner med halsen och slappnar av. Jag tycker att det hjälper, men det kan ju bero på från häst till häst. ;)

jag kan kunde knappt sitta ner på carrera när jag fick honom eftersom han har sånt steg, men fick rådet av en tränare att vinkla upp bäckenet (jättesvårt att förklara utan att kunna visa) och sitta mer på ''rumpan''. sjukt jobbigt men effektivt.

försök att komma ner i sadeln, tänk att du sätter all din tyngd i stigbyglarna, sen lättar du lite i handen och försöker att slappna av, lättare sagt än gjort, men försök ;).. eller låtsas att du står på marken :idea: Du kan också trava först i kort trav, sen försöka, stegvis förlänga traven.. Eller så kan du testa att bli longerad ochträna sitsen på d sättet ? träna, träna, träna :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en ponny som har stått i sjukhage sedan i april och bara gått korta promenader som nu ska börja sättas igång lite lugnt...
Svar
4
· Visningar
759
Senast: animalasia
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 135
Senast: WildHorse
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
3 175
Senast: Astrid1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar