Jätte jobbig i lastningen

T

Tullathebest

Jag har en maxad c-ponny som jag har ägt nu i ungefär 1år.
Hon går direkt på lämmen (oftast)men sen backar hon ut man kan hålla på i flera timmar.
Jag har börjat ge henne kvällsmaten och frukosten i transporten och det går lite bättre ngt tipps?:d

Sv: Jätte jobbig i lastningen

Jag har min egen teori om att när man ska öva lastning så är ju själva målet att hästen ska stå snällt i transporten och gå på när man man. När hästen inte är i transporten ska du inte låta honom vila, utan skicka in honom igen så att han förstår att inne i transporten behöver man inte göra nåt utan jag kan äta och ha det bra. Tillslut förstår hästen att så fort den går ut när du inte ber den så får den jobba... alltså gå in igen. Vet inte om detta funkar på din häst men min fungerar det utmärkt på. Träning och åter träning. Tycker du gör alldeles rätt som låter han tycka att transporten är trevlig när han får äta sin mat där. Då kommer han antagligen förknippa transporten med nåt positivt.

Ps. Prova inte att tvinga honom att stå stilla där inne genom att sätta upp bakbommen, utan får honom helst istället att få honom att vilja stå kvar där utan tvång. ds

Sv: Jätte jobbig i lastningen

Tack så mycket så man kan göra det några gånger efter varandra?:)
Jag tänker prova men alla sett är ju värda att prova på utan dom dåliga när man kanske slår hästen med spö eller något då förknippar ju hästen det med hemskt hatar sådana personer:mad:
Men tack så jätte mycket för hjälpen:bow:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 600
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 754
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar