K

Kola

Vad gör jäst för nytta?
Vad är det för skillnad på foderjäst, bryggerijäst och bakjäst?
Kan man överdosera jäst?

:d Kola

Sv: Jäst

Jag ger min ponny foderjäst (1-2 dl/dag) för hovarnas skull, då det är rikt på B-vitamin och enligt många är bättre än det flytande B-vitaminet man kan köpa.
B-vitamin är ju även bra att ge hästen lite extra av vid tex foderbyte, pälssättning och fällning och om tarmfloran blivit störd av stress av något slag.
Foderjäst är nog samma sak som bryggerijäst tror jag, men den exakta skillnaden mellan den sortens jäst och bakjäst vet jag inget om.

Sv: Jäst

Kola skrev:
Vad gör jäst för nytta?
Vad är det för skillnad på foderjäst, bryggerijäst och bakjäst?
Kan man överdosera jäst?

:d Kola

Jäst i syfte att ge till hästar är bra för deras mage. Det ger en balans i magen på dom om de t ex varit lösa ett tag.
Jäst innehåller också en hel del B-vitaminer. Och är PROTEINRIKT!

Bryggerijäst är det som blir över av ÖLtillverkning ;) . Den kallas ibland för bara B-jäst och finns att köpa som tillskott till hästar på vissa ställen. Det är "ren" jäst utan andra tillsatta ämnen.
I foderjäst finns lite andra ämnen iblandade, kalk eller kalcium tror jag. Men grunden är bryggerijäst där också (tror jag).

Bakjäst... ja, sök på google, eller nåt. Vet inte skillnaden.

Överdosera? Njae, vet inte... JO. Det kan man nog! Det är nog inte så BRA iaf att ge för mycket... då är det INTE bra för magen. (min gissning)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix