Jäst,,,, hur mycke

N

Nobelis

Min Shettis är jätte lös i magen och jag har vart å köpt vanlig bak jäst, ( de ända som gick att få tag på så här dags) har hört att de ska vara bra.
Men min fråga är hur mycke ska han ha?
Han är av smäkrare typ på 98 cm och ca 175 kg, han är 7 år.
Jag har letat i andra trådar om detta men hittar bara hur mycke stora hästar ska ha.

Tack på förhand

Sv: Jäst,,,, hur mycke

Jag vet egentligen inte men svarar ändå. Jag har gett ett fjärdedels paket till mina ponnyer. Den mista av dem är ett ganska kraftigt russ ca 125 i mankhöjd. De har fått detta många gånger. Egentligen har jag läst att man fått effekt av 10 gram till en stor häst. Men det är enklast att dela paketet så därav den mängden.

Men det kan ta ett tag (några dagar tror jag) innan du märker ngn effekt.

Ok då borde jag kanske dela den ytterligare lite till.

Ger du den som den är eller löser du upp den först?

Tack för svaret

I början löste jag upp den i vatten och hällde på när de fick lusern och betfor. Nu lägger jag det ovanpå den andra maten.
Det viktiga är nog att du kan kolla att hästen får det i sig.

Vi har fått en ny shettis till stallet.
Han är också väldigt lös i magen.
Har varit i stallet ca en månad.
Jag har inte hört talas om att man kan ge jäst.
Blev nyfiken. Ger ni vanligt bakjäst?
Under hur lång tid kan man ge det?
Carola:)

Jag fick även förslag på att använda fil

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 917
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 421
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 257
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 772
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka