järvsöfaks

snigelfarmor

Trådstartare
kollade runt på bilder av honom för att få se ett entömsbett.

o fick se en massa mojänger på honom..kanske de skulle kolla hur han mår i munnen, nacken, ryggen psyket.
att han springer bra har man ju förstått, men han borde springa ännu fortare utan 15 kilo tingel tangel endst til för hans mun???
ser inte kul ut med skarpa bett..
http://www.kanal75.com/press/bilder.htm

jämför bild 4 och fem, så ser ni var hans mungipa egentligen ska sitta :)

Han har trots allt 24 raka segraroch över 10 mille på kontot, all "skrot" kanske behövs... har han det bettet antar jag att han kan vara väldigt svår att få stopp på alternativt springa i rätt tempo utan det.

Vad har han för konstiga mojänger på sig? :confused:

denna bild är han utrustad som dom flesta hästar ser ut en tävlingsdag: huvudlag, käk & spärrgrimma (och entömsbett)

Här är en häst som ser ut som ett UFO (ta bort http:// )

Ett entömsbett väger kanppast 15 kg. Betten han har på dessa bilder väger inte mer än ett vanligt travbett.

Ja, du borde ringa J-O och berätta att du vet hur hans häst kan bli snabbare!

Vill bara tala om att alla tävlingshästar som står hos J-O P. (inkl Järvsöfaks) kontrolleras och behandlas regelbundet av Equiterapeut. Faksen är inte världens frächaste häst, men i hans fall finns inte möjligheten att han skall vila i si eller så många veckor/månader för att bli toppfräch. Detta är tyvärr den sits som de flesta av tävlingshästarna idag befinner sig i (alltså även ridhästarna!). Istället får man jobba för att underhålla de problem som finns så gott det går, under tävlingssäsong.
I Järvsöfaks fall tycks han bara bli allt frächare å finare ju äldre han blir.

Har själv köpt och använt ett lika bett som Faksen använder och kan bara säga att det var kanon för mitt "lite" heta kallblodsto. Och hon blev då bra mycket mjukare i både Nack/Halsmuskler och Psyket sen jag började använda det...
+ att jag fick en bra och trevlig pratstund med tillverkaren när jag beställde.
Bettet har ju faktiskt mer anliggning än ett "vanligt" travbett.

vilken hästtandläkare. torbjörn har väl aldrig nämnt det, inte min heller? (usa)

hur ser det bettet ut i munnen då? bild? länk?

Gå in på shopen på Umåker och kolla, dom har det. Är plastöverdraget på bettet och skänklarna & ser "felvänt" ut....

För att det är svårt att försörja sig på enbart en liten affär, och har då två yrken?

Förstår inte vad du klagar på tyvärr. Jag är visserligen inte alls insatt i travsporten (dvs jag har noll koll på utrustning etc), men det där ser för mig helt normalt ut. Ska vi börja tjafsa om elithästarnas utrustning tycker jag nog faktiskt vi kan börja med hoppryttarna.. :crazy:

Dom har även hästaffär vid gamla K4 (mittemot max(?)) som stänger 6.(samma ägare). Inne på banan är den öppen tävlingsdagar till tävlingarna är slut. Men du har väl lunch på dagarna ?

Hoppas du hittar det, har annars ett i stallet som jag kan fota ngn dag bara jag kommer ihåg att ta med kameran :p

nina, det tycker jag med, men det blir ju lite mycket att ta upp allting på en enda lista eller?
men du e välkommen att ta upp det på hoppforumet, framförallt skulle jag vilja veta vad alla konstiga nya bett heter?
o snälla nedvärdera inte mina åsikter med att kalla det tjafs. inte snällt.

det där med att pegasus stänger 14 var ett litet skämt..jag jobbar inte på umåker och kan omöjligt vara där då innan 17.00
skulle väl skrivit med stora bokstäver (SKÄMT, IRONI) och anta att alla försvarade pegasus med blod.

häst o hund?

aha, det är därför de är så dyra, för de vet att travfolket kan betala...hehe.
jag vill ha ett hööks i umeå, har vi tur kommer ikea om 10 år eller nåt.

Har de travshop på bergsåker oxå?

mvh jenny o matilda

Bettet Järvsöfaks är utrustat med på dina bildlänkar är ett entömsbett som även kan användas som vanligt bett.

I "Faksens" fall tyder inget på att han skulle vara entömt då tömmarna är symetrikt anspända. På hästar som skjuter extremt mycket mot bettet på ena sida ("hänger på en töm") kan man använda bettet så att man fäster tömmen på den sidan i ringen längst ut och på den sidan hästen "släpper" kan man fästa tömmen i den inre ringen. Det ger en känsla av att hästen är rakare, vilket den naturligtvis inte är, men man kan i alla fall undvika onödigt dragade i ena tömmen. Det behöver inte vara så att hästen har ont någonstans, men på sikt lär den nog få det då dessa hästar arbetar snett och förr eller senare drar på sig belastningsskador.

Bettet som sådant väger inte speciellt mycket då det består av mycket läder. Det är ett svagt böjt bett, oledat och som sagt läderklätt. Ett bett som de flesta hästar trivs mycket bra med, och ja som någon skrev ett bett som tandläkare rekomenderar.

Järvsöfaks brukar även vara utrustad med ett bett som har "crecendoringar". Jag har ingen egen erfarenhet av det bettet, men jag har inte hört något negativt om det, snarare tvärtom. Många hästar som varit heta och besvärliga har lugnat sig betydligt och blivit mer hanterbara.

Du behöver inte vara bekymrad över att travhästar ska ha pinoredskap i munnen under tävlig då det är hårda regler på vad som får användas och inte. T.ex så är inte pessoabett tillåtet men man kan få dispens på det bettet.

ÄLSKA FAKSEN!!

Jag förstår inte tråden.... :confused:
Tror inte att de skulle ha något som inte hästen trivdes med. Sen det faktum att han vunnit så mycket som han gör tyder ju bara på att han har det bra annars skulle han ju inte kunna prestera så! :)
Travsporten är ju oxå den hästsport som e mest omgärdad av regler o så då de e så mycket pengar som omsätts. :D

F_n.... när jag skaffar häst ska jag ha en efter Faksen... *puss* :banana:

Liknande trådar

Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 470
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 261
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 203
Senast: Tarantino
·
Träning Hej! Jag tänkte höra om det är någon här som håller på med NH och kanske kan hjälpa mej. Det är så här att jag har en...
Svar
7
· Visningar
1 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka