JärvsöFaks akut sjuk

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare cämela
  • Startdatum Startdatum
C

cämela

från blocket.se

:crazy:
Gävleborg 05 aug 17:15

Kallblodet Jävsö Faks har insjuknat akut. Hästen behandlades hos veterinär i Hudiksvall under onsdagen, men fördes senare till djursjukhuset vid Ultuna för närmare undersökningar, uppger SR Gävleborg.

Åh,nu bli man ju riktigt orolig!!!!!!! :(

Hoppas vi snart får höra hur det går!!!!!!!!

domsa när jag var på bergsåker idag att han inte hade nån allvarlig infektion (vilket dom befarade) men han hade nån infektion i magen eller nåt sånt. har stått på dropp och så. vad som hänt efter det vet jag tyvärr ej... :cry:

Neej, usch vad tråkigt! :cry: Håll alla tummar ni har på att det löser sig.

Enligt uppgifter från Kanal75 lider Faksen av Baron Gruff-sjuka. På den här sidan står detta att läsa:

Baron Gruffsjukan är en allvarlig tarmstörning som fick sitt namn efter att en mycket duktig travare som hette Baron Gruff hastigt avled i våldsam diarré. Jag vill minnas att hästen hade Solvalla som hemmabana varför även benämningen Solvallasjukan ibland används. Sjukdomen som hör till matsmältningsapparatens sjukdomar drabbar tarmarna och då framför allt grovtarmen. Den medicinska benämningen kan vara "Intestinal Clostridios" under förutsättning att Clostridier påträffas i hästens avföring.
Kännetecknande för sjukdomen är dess hastiga förlopp som kan vara perakut-akut. (Man delar in sjukdomsförlopp i: perakut-som är mycket snabbt; akut-som är snabbt och kroniskt-som är ett långsamt förlopp).
Vanliga tarmstörningar på häst försöker man åtgärda med filmjölk, sörpa gjord på friska hästars avföring samt antibiotika och antiinflammatoriska mediciner. När det gäller Baron Gruffsjukan måste hästen under intensivvård omedelbart med insättande av intravenös behandling med vätska och antibiotika. En till synes frisk häst kan plötsligt insjukna i sprutande diarré som kan leda till kraftig uttorkning och dödsfall. Ett sätt att skilja denna sjukdom från andra koliksymtom som förstoppning och tarmvred är att notera den kraftiga och illaluktande diarrén hos hästar med Baron Gruffsjukan. Det hastiga förloppet beror på en störning i tarmfloran som ger bakterien Clostridium Perfringens utrymme för en explosionsartad tillväxt i tarmen. Bakterien är toxinbildare d.v.s. den producerar ett gift som bidrar till det snabba förloppet.
Rent allmänt anses att stress i kombination med höga kraftfodergivor ökar risken för inflammatoriska tillstånd i tarmarna och därmed också risken för Baron Gruffsjukan. Sjukdomen är inte vanlig men ha den i åtanke om en tävlingshäst plötsligt får sprutande och illaluktande diarré.

Usch, vad hemskt!

Jepp, jag har fortfarande rysningar efter hans uppvisning på Valla under elitloppshelgen. Maken till utstrålning och stolthet får man leta efter.

Jag antar att ingen har hört något mer eftersom det inte står något här, men ni som får veta skriver väl in när ni vet?

Det verkar vara osäker om det är Baron Gruff-sjukan?

Håller både tummar och tår för världens bästa kallblod.

/Camilla

persson sa att läget var stabilt nu! skönt att höra men vad som helst kan ju hända så man ska väl inte vara för glad ännu!! :crazy:

provsvaren skulel komma idag någon gång. står inget nytt på Text TV...
osäkertom d var BG sjukan. Faksen har inte drabbats utav den kraftiga diarren därav osäkerheten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka