Järnväg.....

M

mjauen

Det är så att vi har hittat en gård som vi kanske vill ha men det ligger liksom en järnväg 50m från huset och stallet och annars intill tomten och hagarna, vi har både hästar och katter och undrar isåfall om de skulle klara sig och vad man isåfall skulle göra om hästen rymde eller om man ramlade av på ridturen. Ni som har katter, har någon blivit överkörd eller är dom duktiga på att akta sig för järnvägen?

Tacksam för svar!

Sv: Järnväg.....

Järnvägen är förstås ett riskområde för alla djuren. Vad det gäller hästarna så kan man ju ha dubbla staket med bra ström i.

Men katterna tror jag ni får räkna med att de någon gång finns på spåret vid fel tidpunkt. :crazy: 50 meter är ju väldigt nära. :eek:

Jag har också haft min häst nära järnväg - det var bara ca 6 meter mellan eltråd och spår. Första gångerna sprang han runt när tåget kom men efter ett tag brydde han sig inte.

Däremot blev faktiskt en helbror till honom överkörd av ett tåg hos uppfödaren.....men det är en annan historia.

Senast ändrad av en moderator:

jag skulle aldrig ville ta den risken. jag förstår inte heller hur folk kan ha sina djur vid e6'an. livsfarligt.

Hästarna vänjer sig. Se till att ha ordentliga staket. Enligt mig är det inte farligare att bo intill en järnväg än intill en bilväg i detta sammanhanget.

Omvänt är det precis lika svårt att hålla katter från att bli överkörda av tåget som av en bil om katten befinner sig på eller intill järnväg/bilväg.

Däremot skulle JAG inte vilja bo så nära en järnväg....:cool:

Men det vet ju alla att det är banverket som enligt lag är skyldigt att sätta upp stängsel så inte hästarna utsätts för fara (se bland annat följande http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1945:119).

Stängsellagstiftningarna är "gammaldags" men man bör känna till dem innan man skaffar hästhage!

Jodå, det vet jag :)

Men staketet var inte jättehögt och med tanke på hur en häst kan hoppa så kändes det lite läskigt ändå.

Sen är de ju inte skyldiga att ha staket överallt. Det fanns staket där det fanns hagar men en bit därifrån fanns det inget. Man funderade på ibland hur läskigt det kunde bli om någon häst kom lös. :crazy:

Nu var stallägaren väldigt ansvarsfull med högt säkerhetstänkande. Gården var kringbygd och det fanns en stor grind som alltid slulle vara stängd så om hästarna av någon anledning kom lösa i stallet eller på gårdsplanen så kom de inte så långt.

Visserligen kan hästar komma ut på vägarna också men på något sätt känns det liksom mer som katastrof med ett tåg som susar förbi i 100 -200 knyck.

Senast ändrad av en moderator:

Personligen föredrar jag järnväg framför en väg, iallafall om det inte går tåg hela tiden.
Jag har en gård där tågen går 1-2 ggr/timme och då tycker jag det är läskigare med en väg där bilar går hela tiden. Det är ju fler hästar som dör för att de blir påkörda av bilar än av tåg.
Jag har ramlat av några ggr och hästen har sprungit hem, men eftersom att jag vet när tågen går har jag inte behövt vara orolig. Hästarna har bara sprungit raka vägen hem. De går inte gärna upp på tågspåret eftersom att det ligger på en vall och det är knepigt att springa där. Vi har massor av hästar här i området och mig veterligen har det aldrig hänt att någon frivilligt gått på tågbanan (annat än övergången, som vi rider och går över).
Även ridskolan med sina småbarn rider längs järnvägsspåret, hästarna blir vana.

Jodå, det vet jag :)

Men staketet var inte jättehögt och med tanke på hur en häst kan hoppa så kändes det lite läskigt ändå.

Sen är de ju inte skyldiga att ha staket överallt. Det fanns staket där det fanns hagar men en bit därifrån fanns det inget. Man funderade på ibland hur läskigt det kunde bli om någon häst kom lös. :crazy:

Nu var stallägaren väldigt ansvarsfull med högt säkerhetstänkande. Gården var kringbygd och det fanns en stor grind som alltid slulle vara stängd så om hästarna av någon anledning kom lösa i stallet eller på gårdsplanen så kom de inte så långt.

Visserligen kan hästar komma ut på vägarna också men på något sätt känns det liksom mer som katastrof med ett tåg som susar förbi i 100 -200 knyck.

Om man vill ha högre staket kan man få summan det skulle kosta Banverket att sätta upp standardstaket. Det fick jag och jag satte upp staket på 160 cm. Dessutom går tågen oftast på vall så då skulle hästarna bli tvugna att hoppa rakt ut i ett dike... inte så troligt...

Vi har järnväg som går genom våra ägor. Dock har vi hagarna en bit ifrån. Vi har hittills inte haft hästarna betandes intill järnvägen men jag tror inte det skulle vara några problem. Idag bryr de sig inte alls när tåget kommer. Jag föredrar järnväg framför större bilväg. Det kommer ju bara ett tåg åt gången o det låter ju lite mer än en bil. Vi går aldrig åt järnvägshållet med hästarna och jag hoppas att de om de skulle komma lösa inte drar åt det hållet. Det jag är mest rädd för är att gå över själva rälsen. Känns som det är risk att hästen ska fastna. Särskilt om den är skodd. Är det någon som varit med om något sånt?
Dock skulle jag aldrig vilja bo 50 m från järnvägen. Det beror ju på hur många tåg det går o när på dygnet såklart. Men fy vad jobbigt om det kommer tåg stup i kvarten. Det måste ju höras hur mycket som helst inne i huset.

Vi har järnväg som går genom våra ägor. Dock har vi hagarna en bit ifrån. Vi har hittills inte haft hästarna betandes intill järnvägen men jag tror inte det skulle vara några problem. Idag bryr de sig inte alls när tåget kommer. Jag föredrar järnväg framför större bilväg. Det kommer ju bara ett tåg åt gången o det låter ju lite mer än en bil. Vi går aldrig åt järnvägshållet med hästarna och jag hoppas att de om de skulle komma lösa inte drar åt det hållet. Det jag är mest rädd för är att gå över själva rälsen. Känns som det är risk att hästen ska fastna. Särskilt om den är skodd. Är det någon som varit med om något sånt?
Dock skulle jag aldrig vilja bo 50 m från järnvägen. Det beror ju på hur många tåg det går o när på dygnet såklart. Men fy vad jobbigt om det kommer tåg stup i kvarten. Det måste ju höras hur mycket som helst inne i huset.

Hur mycket det hörs inne har inte bara att göra med hur nära utan också på vilken nivå man ligger. Vårt hus ligger på ett berg ovanför järnvägen, det är alltså nivåskillnad. Det är nog inte mer än 50 m till järnvägen. Det hörs knappt något inomhus, bilar som kör förbi på grusvägen hörs mer. Däremot hos våra grannar som bor längre ifrån järnvägen hörs det mer, de bor nämligen på exakt samma nivå som järnvägen går.
Det beror också på vilka tåg som går. Vi bor bredvid pendeln och kör de de nyaste tågen så hörs det mindre än en bil. Kör de äldre tåg bullrar det en del ute.
Det är också så att man får 3-glas fönster insatta av banverket om det bullrar inne. Jag tycker dock att det hörs så lite, så jag har aldrig brytt mig om att sätta in det.

Det är också så att man får 3-glas fönster insatta av banverket om det bullrar inne.

Intressant! Kommer de o gör mätningar om man klagar? Finns ju säkert gränser för vad som räknas som buller men hur man upplever ett visst ljud kan ju vara individuellt. Dags att bli känslig kanske? ;)Vi klurar på fönsterbyte men med 25 fönster o gammal rappad fasad så är det nåt man drar sig för...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 557
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar