Enya
Trådstartare
Kanske ska testa, men vad jag förstod det som på läkaren jag pratade med om det här och även när jag har varit gravid så påverkar järntabletter magen. Hennes tips var just Winst Iron då den smälter i munnen och därmed inte ska påverka på samma vis som tabletter man sväljer. Men min mage har tydligen fortfarande åsikter om det.Den enda som fungerar för mig är topformulas egna järntillskott. Tyvärr har de numera tillsatt c-vitamin vilket gör att iallafall jag inte kan ta mer än en tablett om dagen då jag reagerar på c-vitaminet om jag tar fler (före de tillsatte c-vitamin kunde jag utan problem ta 8/dag) men en tablett är mer än inget och de är billiga så värda att prova.
Iallafall vid gastroskopi kan man kräva lugnande så man somnar. Jag skriver kräva för det är tyvärr vad jag har fått göra. Att be om det har aldrig hjälpt mig utan det är att vara mycket tydlig med att jag inte gör det utan som gäller. Annars blir det det vanliga att "det brukar gå bra utan" och de lyssnar inte på att det aldrig har gått utan innan.
Visste i går hela dagen att min mage var på gräsligt humör och att jag skulle må dåligt hur jag än gjorde, och när jag fick magkramp/gallkrampsbesvären så var jag snabb med att ta en Diklofenak och två Alvedon, men jag var ändå inte beredd på vara ynklig och kvida av smärta dubbelvikt i 1,5 timme sedan. Tror ändå att värktabletterna lindrade och tog udden ur det för det varade länge, men inte lika kraftigt som vid flera gånger förut. När det värsta gav med sig har jag sedan dess varit sjukt öm i magen och mått illa. Inte förrän nu i eftermiddag vid 3 halv 4 tiden har jag börjat känna mig någorlunda ok igen. Visste inte om jag skulle våga äta något i morse på fikat på jobbet som jag brukar göra, men gjorde det ändå, och det blev inte värre. Men efter lunch tog jag inte järn som jag brukar och inte Paraflex heller utan bara epilepsinmedicin, den pajjar nog inte magen förhoppningsvis.
Pratade med en kompis om gastroskopi och koloskopi, och även hon rekommenderar lugnande. Varför göra något så svårt, jobbigt och motbjudande utan när det är lättare att fixa det med lugnande och man slipper att oroa sig innan för undersökningen på samma vis. Jag är tyvärr en sådan som inte vill ha lugnande, jag tycker inte om att vara påverkad, det är obehagligt. Men helt allvarligt, om jag inte slipper undan att få något upp- eller nerkört så vore det kanske en tanke med lugnande ändå, typ mellan två onda ting liksom. Jag som inte ens kan gå till tandläkaren utan att vara skiträdd, tanken på att få något nerkört i halsen känns då rätt omöjligt faktiskt. Hon hävdade också att jag ska undvika att remisserna skickas till Malmö för där gör man utan.... det går ju snabbare, är billigare rent kostnadsmässigt i personal och medicin och tid... Jag avskyr den attityden, övertalning, klappa på huvudet. Vet bäst. Obehagligt tycker jag.
Så vi får väl se hur det blir.
Just nu är det röntgen i morgon. Kanske är lämplig dag med tanke på min arga mage!