Järnpellets, för smågris

BOGGIE

Trådstartare
Min veterinär tipsade mig om att komplettera mina vanliga hästmineraler med järnpellets för smågris (från www.lactamin.se ) pga alla viktiga spårämnen.
Någon som har några erfarenheter...eller funderingar kring detta?

Sv: Järnpellets, för smågris

Enligt C. Planck riskerar hästar järnbrist endast efter kraftig blödning eller kraftig parasitinfektion. Anemi (blodbrist) beror nästan alltid på kopparbrist eller annan störning.

Vallfoder är rikt på järn, och även de flesta andra fodermedel. Överskott rikserar att störa upptaget av andra viktiga mineralämnen.

Så varför ge ett järnhaltigt preparat för att komma åt andra ämnen?
Varför tror du att din häst saknar spårämnen?

Enligt de veterinärer som jag har talat med, så skall man endast ge hästar järntillskott efter att med blodprov ha konstaterat järnbrist.
Samt att hästen först är utredd för orsaken till järnbristen.

Vad har din häst för problem?

Jag har problem med hovkvaliten på flera av mina hästar, inget allvarligt egentligen men... Jag har provat att ge Steel Joint under ett år med otroligt resultat på fötterna men iom kalciumöverskottet i SJ fick jag tyvärr sluta med detta.

Min veterinär och jag diskuterade helt enkelt vad jag kunde byta till...därav tipset.

Aha, har aldrig hört talas om att det skulla spela någon roll för några hovar.
Vi har också haft problem med hovkvalité, men det löste sig med mera proteiner.

Mkt skeptisk mot en sån rekomendation. Om det är spårämnen man är ute efter bör man leta efter en lämpligare källa.
PL

Om det är hovkvaliten som du har problem med på hästarna skulle jag ge dem extra Biotin. Det finns flera fabrikanter som har det att sälja. Det finns som jag vet både som "rent" biotinpreparat eller som ett pelletskross där biotinet är blandat med spannmål.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 686
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 766
Senast: Unhappy
·
Hästmänniskan Jag har en snart 26 år gammal häst som tänderna börjat bli allt sämre på, har i år fått dra 4 tänder. Veterinären tror att han utifrån...
Svar
15
· Visningar
2 069
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama