Järnhjul, går det?

J

JennyK

Tänkte köpa en finvagn till fjordingen när vi är klara med inkörningen. Har blivit tillfrågad om jag vill köra ett bröllop, vilket jag iof har tackat nej till, men det kan ju bli andra gånger. Inte många som kör här runt ikring nämligen.
Nu till frågan:
Oftast är det ju järnhjul på dom gamla finvagnarna, går det att köra med? Det känns som det skulle bli lite "halkigt" på asfalten?
Jag vet att man kan låta sätta på gummi men har även hört att det ska kosta ca 3000:- per hjul..
Duger det med järnhjul eller ska jag börja spara till en modernare kärra (inte lika fina)?

Har en kompis som kört en tvåhjulig kärra som har järnskodda trähjul utan problem. Men hon har inte använt den mer än några gånger och inte heller på asfalt.

Men varför inte köpa en äldre finvagn och renovera allt eftersom. Då blir det inte så stora klumpsummor som man måste ut med. Och så hinner du ju köra in hästen under tiden.

hejsan. jag rekomendarer att inte använda en vagn med järnhjul. dels så låter det så fruktansvärt mycket när man kör på asfalt (har själv provat) och om man inte har en häst som inte är van så även om hästen är trygg så vet man inte vad som kan hända. så jag skulle lägga gummibeslag runt.

Oftast är det ju järnhjul på dom gamla finvagnarna, går det att köra med? Det känns som det skulle bli lite "halkigt" på asfalten?
Jag vet att man kan låta sätta på gummi men har även hört att det ska kosta ca 3000:- per hjul..
Duger det med järnhjul eller ska jag börja spara till en modernare kärra (inte lika fina)?

Sök efter en av 'finvagnarna' som någon redan bytt hjulen på ;)

Jag har (tyvärr ingen bild, MÅSTE fixa det!) en kanonfin fyrhjulig vagn. Vet inte riktigt vad man ska säga det är för typ (jag kan för lite), den är benämnd 'lucktrilla' av auktionsförrättaren dock.

Fyrhjulig, ser ut som gamla fina gedigna hjul med. Men en närmare koll visar att det är luftgummihjul, och dessutom väldans fina stötdämpare. Kuskbock med läderklädsel, tillika passagerarsäte, går att med några handgrepp 'gör om' så bakre delen blir lastflak (man fäller säten)

Alla som ser den säger samma sak: BRÖLLOP.

Så det GÅR att få finvagnar med det där utseendet du efterlyser man utan de förbenade järnhjulen. Jag har kört med järnskodda hjul EN gång och tack men nej tack. Det låter fan, det är hoppig och skumpig och bara hemskt ;9

Hade järnskodda hjul på min gamla fingigg, den körde jag mkt med på asfalt. Det var inte mer halt med den än med en vanlig vagn. Lät inte så mkt med den heller. MEN jag skulle rekomendera att skaffa en nygjord vagn istället.

Roslagsvagnar =)
Tar en stund att få dom bara.....
Han har sågat sig i tummen och kan inte jobba så mkt just nu=(

Liknande trådar

Körning Vad har ni för bett när ni kör? Har ni postkandar eller liverpool till körbett och tycker dessa bett fungerar bra? Hur dåligt är det...
Svar
10
· Visningar
2 683
Senast: Shettisar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama